Atunci când îți propui să pui de-o parte 10-20% din veniturile tale pentru zile mai rele, există două posibilități: una dificilă, dar bazată pe realitatea de azi – să economisești bani, să-i înmulțești și să îți faci planurile mai bine, așa cum am discutat în articolele de până acum și o rezolvare mult mai simplu de pus în practică, dar mai greu de obținut: dar dacă banii care îți lipsesc există deja, în contabilitatea angajatorului tău, sub formă de profit? Ce ar trebui să faci ca să-i muți la tine în buzunar?
Dacă nu ți-a mai crescut salariul de câțiva ani, dacă ai colegi vechi cărora știi că le-a crescut sau colegi noi care iau mult mai mulți bani decât tine, deși pare că au de făcut lucruri mai puține sau mai simple, atunci știi că-i o problemă undeva…
Primul lucru la care trebuie să te gândești este dacă nu cumva problema e la tine. Dacă nu cumva șefii tăi nu sunt mulțumiți de ce faci și ar vrea să te dea afară. Caz în care orice demers este sortit eșecului. Nimeni nu poate evalua obiectiv așa o situație iar „dreptatea” poate să fie de orice parte, decizia este însă întotdeauna la cei care dau banii.
Dacă nu e cazul și dacă angajatorul chiar te plătește cu mai puțin decât ar fi dispus, atunci este o problemă pe care poți încerca să o rezolvi.
1. Principiul
Când este vorba de calcule financiare cinice și de „stilul corporatist”, angajatorul nu va lăsa niciodată bani pe masă. Va plăti oricât de mult este nevoie pentru a smulge un angajat de la competitori și oricât de puțin este nevoie pentru a-i păstra pe ai lui. De aici vin și aparentele „nedreptăți” dintre angajații noi și cei vechi. Cândva, ai fost și tu „angajatul nou” și ai beneficiat de statutul respectiv. Dar statistic, contrar oricăror așteptări rezonabile, este adevărat că angajații care își schimbă locul de muncă mai des sunt plătiți mai bine.
2. Poziționarea
Dacă angajatorul este conștient că, indiferent de oferta salarială, nu vrei să pleci, atunci va risca să nu-ți ofere nimic în plus. Pentru un angajat, loialitatea este cea mai mare vulnerabilitate. Prin urmare, chiar și dacă locul de muncă are atât de multe avantaje, încât banii să conteze mai puțin este bine să nu îl lași niciodată pe angajator să știe asta.
3. Stilul
În orice negociere, șansele să obțină maximum posibil le are cel dispus să se ridice în orice moment de la masă. Este mult mai ușor într-o negociere nouă și foarte complicat atunci când relația durează deja de ani de zile. Totuși, există unele situații care pot reașeza lucrurile. De exemplu, atunci când primești câte o ofertă de muncă de la altcineva, chiar dacă nu este neapărat mulțumitoare, n-o ține secretă. Cu cât astfel de oferte sunt mai multe, cu atât propriul tău angajator va avea motive să suspecteze că ai de oferit lucruri la care poate că nu-și permite să renunțe, chiar dacă încă nu știe.
4. Momentul
Cei mai mulți fac greșeala să ceară o mărire de salariu imediat după ce un nou coleg a fost angajat pe bani mulți. Este cel mai puțin oportun moment: bugetul este deja întins la maximum, iar organizația este mulțumită că tocmai și-a acoperit „golurile”. De fapt, momentul în care managerii sunt cel mai dispuși să cedeze este imediat după ce cineva pleacă, fie că a fost dat afară, fie că și-a dat demisia, fie, în cazul cel mai fericit, a fost recrutat de un competitor cu o ofertă mult mai bună. Atunci managerul este cel mai vulnerabil, pentru că este în pericol să nu-și mai poată atinge propriile obiective.
5. Decizia
Departamentul de resurse umane de-aia este plătit, ca să te refuze! Cât mai elegant și mai argumentat, dar să te refuze până în ultimul moment posibil. Dacă cererea ta zace acolo de luni sau ani, este puțin probabil să fie rezolvată favorabil. O decizie care să afecteze semnificativ bugetul o poate lua doar managementul.
„Școala de bani” este o secțiune publicistică având ca temă educația financiară, finanțată de BCR, dar cu un conținut editorial independent. Aici veți putea citi informații proaspete, analize și sfaturi despre cum să vă gestionați bugetul, soluții de economisire și despre cum să luați cele mai bune decizii în ceea ce privesc veniturile și cheltuielile personale. Interacțiunea oamenilor cu banii e un lucru care se schimbă în permanență, iar informațiile despre cele mai bune practici mondiale, despre riscuri și tendințe ne pot influența viața în bine. BCR nu are niciun control asupra acestor articole, nu le vede înainte de publicare, ele sunt scrise independent de redacția Libertatea.
foto: 123rf.com