Concret, comerţul cu amănuntul (fără maşini şi motociclete) – cel mai important indicator care arată evoluția consumului – a crescut 8,2% în perioada ianuarie – 30 noiembrie 2015, comparativ cu perioada similară din 2014 , potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.
Pe lista de cumpărături au fost mai ales produsele alimentare, băuturile şi tutunul – sector care a crescut cu 18,4%. Electronicele, electrocasnicele și îmbrăcămintea, adică produsele nealimentare au urcat și ele per total cu 1,8%. Și companiile petroliere au încasat mai mult, creșterea comerţului cu amănuntul al carburanţilor fiind de 6,1%.
În ceea ce priveşte seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri a înregistrat o creştere cu 7,6%, datorită creşterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+17,7%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+6%) şi vânzărilor de produse nealimentare (+1,7%).
Situaţia lună la lună arată că în noiembrie 2015, comparativ cu noiembrie 2014, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut atât ca serie brută cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 15%, respectiv cu 13%.
De când cu criza, comercianții fac cele mai mari vânzări când afișează promoții. Ofertele de tipul „cumperi două produse și primești încă unul gratis” sau buy-backul par să se potrivească perfect mentalității românilor care, spun consultantii, se arată mai dispuși să cumpere dacă li se promite în schimb o recompensă.