Dincolo de faptul că este important ca ambele mâini să fie pe volan, la fel de este importantă şi poziţia acestora. În articolul de față îți vom spune cum se ține corect volanul pentru un condus în condiții de maximă siguranță, dar și în caz de accident.
Cuprins:
Care este poziția corectă a mâinilor pe volan?
Înainte de toate trebuie să știi că volanul este indicat să fie ținut cu ambele mâini cât mai mult timp posibil, mai ales în timpul călătoriilor pe distanțe lungi.
În acest fel, orice manevră de urgență, fie ea pentru evitarea unui obstacol sau pentru corectarea direcției de deplasare, va putea fi făcută rapid și în siguranță.
Specialiștii spun că, dacă îți imaginezi volanul ca fiind un ceas, poziționarea corectă și eficientă a mâinilor pe volan este la „ora 9 și la ora 3”. Această poziție îți oferă cea mai bună percepție a volanului și cel mai bun control.
Mai mult decât atât, vei putea folosi o gamă largă de mișcări fără să iei mâinile de pe volan și vei putea manevra volanul prin împingere, nu prin tragere, păstrând în acest fel un contact permanent între umeri și scaun.
Referitor la circulaţia mâinilor pe volan, dacă vei poziționa corect mâinile pe volan, vei putea roti volanul foarte ușor, păstrând mâinile la distanță egală.
În cazul în care vei avea nevoie de un unghi de virare mai mare, pntru a evita încrucişarea braţelor, mâna poziţionată dedesubt va trece deasupra şi, astfel, mâinile vor rămâne în permanenţă la ora 9 şi la ora 3. Aceste situații sunt rare și se execută la o viteză mică de maximum 40 km/h.
Ce se întâmplă dacă nu ții corect mâinile pe volan?
Dacă până acum țineai în mod diferit volanul pentru că simțeai că așa ai cel mai bun control, îți vom spune ce se poate întâmpla dacă vei continua să ții volanul necorespunzător.
În primul rând, este foarte important ca mâinile să nu se afle în fața aribag-ului din volan. Dacă nu vei ține mâinile în poziția „nouă și un sfert” sau vei ține o singură mână pe volan „la ora 12”, așa cum fac destui șoferi, nu vei avea control total asupra volanului.
Trebuie să te gândești și ce se poate întâmpla în cazul unui impact frontal și, implicit, declanșarea airbag-ului. Airbag-ul este „aruncat” din volan cu o viteză de 280-320 km/h, ceea ce înseamnă că brațele vor fi proiectate înapoi în zona capului cu o viteză foarte mare și vei suferi fracturi la nivelul membrelor superioare și traumatisme craniene severe.
În sfârșit, mai trebuie să ții cont de un mic detaliu, și anume poziția degetului mare. Acesta nu trebuie „să închidă” volanul deoarece, dacă vei cuprinde volanul în palme, în caz de manevră de urgență sau de declanșare a airbag-ului, ți l-ai putea rupe.
De ce trebuie ținute mâinile pe volan „la ora 9 și la ora 3”?
Motivele principale pentru care ambele mâini trebuie ținute pe volan, în poziția „ora nouă și un sfert”, sunt următoarele:
- poziția îți permite să manevrezi volanul fără să fii nevoit să iei mâinile de pe el;
- nu este o poziție obositoare, mai ales la drum lung, având în vedere poziţionarea mâinilor în raport cu inima;
- comenzile de pe volan şi padelele pentru schimbarea treptelor de viteză în cazul mașinilor cu transmisie secvențială nu au fost montate întâmplător în această poziţie;
- poziţia este cunoscută şi sub numele de „poziţie de echilibru” deoarece oferă o senzaţie de echilibru în raport cu poziţia corectă a picioarelor;
- mișcările brațelor vor fi ergonomice, iar virajele vor fi abordate fără să fii nevoit să iei mâinile de pe volan.