Patru elevi din diferite colțuri ale țării, dar și din medii diferite de învățare au vorbit cu Libertatea despre cum văd ei începutul de an școlar. Am vrut să înțelegem care sunt temerile și neputințele lor, dar și ce îi entuziasmează în privința reluării cursurilor.
Rareș Voicu, clasa a XII-a, Brăila, reprezentantul elevilor: ”Colegii noștri sunt speriați și anxioși”
Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor (CNE) și elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic ”Nicolae Iorga” din Brăila, spune că cea mai mare problemă legată de începerea noului an școlar este incertitudinea.
”Ne aflăm într-o nebuloasă. Avem doar scenarii pe hârtie, pentru care nu avem metode clare de aplicare. Elevii au nevoie de asigurări că se vor întoarce, în siguranță, la școală. Nu știm dacă autoritățile locale vor avea avea bani și interes să aloce suficient buget pentru dezinfectanți sau pentru măști. Iar în cazul tabletelor nu avem garanția că vor ajunge în toamnă la elevi”, explică președintele CNE.
Deși un studiu recent al Consiliului Național al Elevilor arată că cei mai mulți elevi își doresc să se întoarcă la școală în regim normal sau mixt, pentru că accesul la educația online a fost limitat, Rareș Voicu spune că există temeri în rândul colegilor săi.
Ne întreabă elevi din toată țara cum va începe școala și nu știm ce să le spunem. Este o teamă pe care o văd în mulți dintre colegii noștri.
Rareș Voicu:
Reprezentantul elevilor mai spune că, prin calendarul pentru începerea noului an școlar, nu se alocă suficient timp unităților de învățământ pentru a face ultimele pregătiri.
”Școlile nu vor afla în ce scenariu sunt încadrate decât pe 10 septembrie, adică joi. Asta înseamnă că doar vineri o să aibă timp pentru ultimele pregătiri, pentru că luni, pe 14 septembrie, va începe școala“, explică Rareș Voicu.
Tânărul spune că mai ales în această perioadă nu poate să separe rolul său de elev de cel de președinte CNE. ”Și eu învăț într-o clasă cu aproape 30 de elevi și nu știu cum se va asigura distanțarea socială. Sincer să fiu, îmi este frică, dar asta mă motivează să fiu și mai vocal în calitate de reprezentant al colegilor mei”.
E și teama că autoritățile nu ne vor lua în serios când vom exprima problemele elevilor. E sentimentul că vom fi ascultați, dar nu auziți.
Rareș Voicu:
Ana Petras, clasa a X-a, București: ”Aș vrea să mă întorc, dar nu cred că va fi OK”
Ana Petras, 15 ani, este elevă în clasa a X-a la Liceul Teoretic ”Constantin Brâncoveanu” din București. Deocamdată, nu i s-a spus cum va începe cursurile, însă ea ar prefera să învețe de acasă pentru că ar fi mai în siguranță.
E nerăbdarea să te întâlnești cu colegii pe care nu i-ai văzut de câteva luni, dar îmi dau seama că nu va mai fi la fel. Nouă, fetelor, ne place să ne îmbrățisăm, dar acum nu o să mai putem. Nu o să ne lase să mai stăm în bancă cu prietenii noștri, să le cerem un creion sau să ne împărțim mâncarea.
Ana Petras:
Frica cea mai mare a adolescentei este că vor fi focare în școli. ”Am o teamă, pentru că nu cred că se vor respecta măsurile de distanțare în pauze. Nouă ne place să stăm de vorbă în grupuri, să râdem. Nici cu măștile nu cred că va fi ușor pentru noi, mai ales pentru copiii mici, să le purtăm câte șase ore pe zi”.
Tânăra de 15 ani adaugă că programarea orelor și pauzelor astfel încât elevii să nu se intersecteze, după cum a recomandat Ministerul Sănătății, ar putea afecta procesul de învățare. ”Mi se pare ciudat ca unii să fie în pauză, și alții la oră. Este clar că nu o să mai fie liniște în școală și nu o să ne putem concentra la fel”.
Din toate aceste motive, Ana spune că s-ar simți cel mai confortabil dacă ar învăța de acasă: ”Firește că aș vrea să mă întorc la școală, dar nu cred că va fi OK”.
Salomeea Salo, clasa a XI-a, Giurgiu: ”O să fiu nevoită să renunț la școală”
Salomeea Salo, 17 ani, este elevă la Liceul Tehnologic ”Ion Barbu” din Giurgiu în clasa a XI-a și membră a programului de mentorat pentru tinerele rome Sisterhood (n.r. – Suroritate) al Asociației E-Romnja.
Spune că ar vrea să înceapă școala cu prezența la clasă, pentru că nu are telefon sau alt tip de dispozitiv conectat la Internet pentru educația online. Din totalul de 20 de elevi din clasa Salomeei, alți patru colegi sunt în aceeași situație cu ea. ”Nouă nu ne-a zis nimeni de la școală că o să primim tablete în toamnă”, spune tânăra.
Dirigintele i-a spus Salomeei că cel mai probabil la liceul ei se vor întoarce doar elevii din clasele a XII-a, ceea ce înseamnă că ar fi nevoită să învețe în continuare de acasă.
Eu mai folosesc telefonul verișoarei, dar nu pot să i-l cer în fiecare zi. Dacă nu o să am de pe ce să învăț, va trebui să renunț la școală. Eu nu vreau, dar dacă ai mei n-au posibilitatea să-mi cumpere un telefon?
Salomeea Salo:
Salomeea spune că ultimele luni în care nu a mai mers la școală au făcut-o să aprecieze experiența de a învăța într-o clasă alături de colegi și profesori. ”Am ajuns să ne apreciem mai mult unii pe alții. E cu totul altceva să vorbești față-n față cu profesorul. Nu e aceeași chestie online, oricât ne-am strădui. Eu am nevoie să pun întrebări și să merg la tablă ca să pot înțelege ce predă profesorul”, mai explică tânăra de 17 ani.
Problema cu măștile nu e că trebuie să le purtăm, ci că trebuie să ni le cumpărăm noi. Poate familiile noastre nu au posibilitate. Ce ar trebui să facem în acest caz? Să stăm acasă?
Salomeea Salo:
Salomeea spune că și dacă o să poată merge la școală, nu va fi la fel ca înainte de pandemie. ”Probabil o fie ciudat. O să ne ferim unii de alții. Nu o să fie nici serbarea de deschidere. Eu aș fi vrut să se facă ca în anii trecuți, dar înțeleg că nu se poate”.
Martha Buia, clasa a VII-a, școală online, Marea Britanie: ”Pentru mine, pandemia nu a schimbat foarte mult”
Pe de altă parte, pandemia vine cu mai puține schimbări și probleme pentru elevii care au experimentat în ultimii ani școala de acasă (n.r. – home schooling).
Martha Buia, 12 ani, va învăța din această toamnă la InterHigh – o școală exclusiv online din Marea Britanie unde participă elevi din toată lumea, după ce vreme de doi ani ea a făcut homeschooling cu resurse educaționale alese de părinți. Din toamnă, orele Marthei se vor desfășura prin sesiuni video, în direct, pe o platformă specială a școlii unde va fi alături de alți câțiva colegi din diferite țări și de profesor.
Pandemia nu a schimbat foarte mult pentru mine, pentru că și înainte făceam orele de acasă, dar cu părinții. Uneori, mergeam în parc, când era vremea frumoasă. Acum voi face orele tot de acasă, dar online cu profesorii de la această școală.
Martha Buia:
O schimbare importantă pentru eleva de 12 ani este că de anul acesta și activitățile extracurriculare (în afara programei școlare) se vor desfășura online.
”Înainte făceam cursuri de limba franceză la Institutul Francez și mergeam la un club de dezbateri la British Council. Acum toate aceste activități au trecut în online. Am însă noroc, pentru că la școala unde m-am înscris există un club de dezbateri online, iar pe lângă engleză, mi-am ales și franceza ca materie de studiu opțională”, spune Martha.
Tânăra își dorește ca măcar rutina de a merge în fiecare săptămână la tatăl ei în Sfântul Gheorghe, la o herghelie, să poată continua și în vreme de pandemie pentru că îi place să petreacă timpul în natură și în preajma cailor.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro