Ministerul Sănătății a pus în dezbatere un proiect cu măsurile de protecție pentru începerea noului an școlar.
Dezbaterea publică s-a încheiat în 28 august, dar ghidul cu normele sanitare este încă la stadiul de proiect. El urmează să fie concretizat în zilele următoare într-un Ordin de ministru, iar Comitetele Județene pentru Situații de Urgență vor decide după ce scenariu va funcționa fiecare unitate de învățământ, în funcție de numărul cazurilor de coronavirus din fiecare localitate.
În lipsa unui ghid clar și a unei decizii finale privind scenariile după care va funcționa, din 14 septembrie, fiecare unitate de învățământ în parte, inclusiv fiecare grădiniță, educatorii s-au mobilizat și au început să ia singuri măsuri.
„La copiii mici trebuie găsite soluții concrete, fie prin rotire, prin închiriere de spații, fie prin suplimentarea numărului de grupe. La cei mari ai, cât de cât, varianta online, dar la cei mici nu există această variantă. Situațiile vor fi foarte diferite de la o localitate la alta, de la o grădiniță la alta”, explică Maria Gheorghiu, cofondator al Asociației OvidiuRo.
Pentru a înțelege mai bine cum se pregătesc grădinițele pentru începerea anului școlar, cum și-au adaptat dascălii activitățile la noua situație, ce temeri au și ce măsuri au luat astfel încât celor mici să nu le lipsească nimic, indiferent de scenariu, ne-am adresat celor implicați: educatoarele de grădiniță. Unele dintre ele au preferat să-și păstreze anonimatul.
Toate vorbesc însă despre problemele și schimbările fundamentale pe care le provoacă pandemia în educarea celor mici.
„Dacă impunem distanțarea, copiii vor dori să plece acasă”
Scopul grădiniței este de a-i învăța pe copii să socializeze, să lege prietenii, să interacționeze cu ceilalți, să fie darnici și să împartă jucăriile lor. Or, tocmai acest lucru va deveni acum aproape imposibil, cred educatoarele.
„Grădinița a încurajat dintotdeauna prieteniile, aceste relații sunt necesare pentru dezvoltarea copilului. Dacă impunem aceste distanțări, copilul nu se va simți bine la grădiniță, va dori să meargă acasă, unde știe că va primi suportul emoțional necesar”, spune o educatoare.
Conform normelor redactate de Ministerul Sănătății, jocurile de contact trebuie excluse, distanțarea fizică de 1 metru este obligatorie și în timpul programului, și în pauze, iar fiecare copil va avea jucăriile lui, pe care nu are voie să le împartă cu ceilalți.
Copiii mici vor merge către ceilalți copii, iar majoritatea activităților sunt în grup. Noi până acum ne-am chinuit să îi învățăm să colaboreze și acum îi învățăm să nu colaboreze.
Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo:
Grupe supraaglomerate, personal insuficient
Grupele de la grădinițele publice ajung și la peste 20 de copii la o singură educatoare. Cu toate că legea spune că o grupă nu poate depăși acest număr, sunt dese cazurile în care nu se mai ține cont de această prevedere.
Cum poți ține tu, un singur om, la distanță atâția copii? Îi pui la mese diferite, separați, dar tu trebuie să fii lângă fiecare pentru că toți au nevoie de tine. Cum te împarți?
Educatoare:
Spre comparație, la o grădiniță privată, o grupă nu are mai mult de 10 copii, cu care lucrează de cele mai multe ori două educatoare.
Ce le spui celor mici despre virus?
Raluca Neagu, psihoterapeut, a lucrat la un centru educațional din București și spune că e important atât pentru cei mici, cât și pentru dascăli, ca o grupă să nu fie numeroasă. Centrul în care Raluca a fost educatoare până recent a funcționat pe perioada verii, astfel că dascălii știu deja la ce să se aștepte din toamnă.
„Când le-am explicat copiilor despre virus, nu am pus mult accent pe boală, în sensul de complicații, ci le-am amintit de perioada în care am stat în casă și cât de greu ne-a fost să nu ne vedem prietenii, cât de greu le e lor când sunt răciți, de exemplu, și că este foarte important să ne protejăm unii pe ceilalți pentru a reveni la grădiniță ca de obicei”, a povestit Raluca Neagu pentru Libertatea despre cum le-a explicat copiilor despre pericolul COVID-19.
Le-am spus adevărul, fără să îi speriem, cu accent pus pe grija unuia față de celălalt.
Raluca Neagu, pshioterapeut:
Pentru păstrarea distanței, Raluca i-a învățat pe copii să întindă mâinile „ca într-o floare cu petale care nu se ating”.
Măștile educatoarelor, bariere în fața dezvoltării limbajului copiilor
Purtarea măștii de protecție este obligatorie pentru profesori și elevi, inclusiv pentru cei de la clasa zero. La preșcolari, masca nu este recomandată, doar educatorii trebuie să o poarte. Sunt împăcați cu ideea și înțeleg că este o măsură de protecție atât pentru ei, cât și pentru cei mici.
Problema apare, însă, la înțelegerea și dezvoltarea limbajului de către copii.
Copiii mici au nevoie să vadă chipuri, mai ales pentru dezvoltarea limbajului. Masca amestecă sunetele. Copiii mici au nevoie să audă clar ce se vorbește.
Maria Gheorghiu, confondator al Asociației OvidiuRo:
O soluție ar fi ca profesorii să aibă viziere, care sunt transparente, spune Gheorghiu, dar în măsura în care acestea sunt acceptate medical.
Ce soluții propun educatoarele
- împărțirea grupelor, astfel încât să fie mai puțini copii într-o grupă
- închirierea unor spații suplimentare, pe modelul de la Suceava
- angajarea de nou personal pentru ca educatorii să lucreze cu mai multe grupe mai mici de copii
Au scos mobilierul în plus și au alocat câte un raft fiecărui copil
În pregătirea pentru începerea anului școlar, grădinițele au renunțat la mobilierul suplimentar pentru ca spațiul să fie cât mai aerisit și mai ușor de dezinfectat, așa cum, de altfel, este prevăzut și în ghidul Ministerului Sănătății, au reorganizat dulapurile, astfel încât fiecare copil să aibă raftul lui cu propriile jucării, și au realizat oglinda clasei, au povesit mai multe educatoare pentru Libertatea.
Locurile la mese vor avea marcaje personalizate, pentru ca fiecare copil să-și știe locul și să folosească același scaun. O educatoare a mers mai departe și a propus ca fiecare copil să aibă fotografia sa pe locul pe care trebuie să stea.
Pe podea, dascălii au pus sau urmează să pună diverse marcaje în forme geometrice, colorate, din bandă adezivă, pentru ca cei mici să se poată orienta mai ușor și să respecte distanța față de colegii lor.
La baie, povestește Raluca Neagu despre centrul la care a lucrat, copiii au o clepsidră mică pentru cronometrarea timpului de spălare a mâinilor, iar pe podea au fost trasate linii colorate de așteptare la distanță.
În alte cazuri, de exemplu la grădinița Madona Dudu din Craiova, educatoarele s-au gândit să împartă o grupă de 15 copii în alte două grupe mai mici cu care să dascălii să lucreze separat. La grupa mare, copiii au birouri, nu măsuțe, la care vor fi montate separatoare din plexiglas.
Între copii va exista un loc liber, loc ce va fi folosit de următoarea serie.
Clase dezinfectate cu lămpi UV și panouri de plexiglas
„Avem pahare cu creioane colorate pentru fiecare copil în parte și am notat numele pe ele. Acum mă gândesc că ar fi și mai drăguț să folosim fotografii amuzante. Activitățile cu copiii se pot face, cu siguranță. În norme sunt repere foarte clare, iar noi le putem adapta așa cum considerăm mai bine pentru copiii noștri de la clasă”, a declarat pentru Libertatea Mihaela Criveanu, managerul grădiniței Madona Dudu.
Grădinița a cumpărat lămpi UV pentru a curăța aerul la finalul fiecărei zile. Înainte și după terminarea programului cu copiii, clasele sunt aerisite timp de jumătate de oră.
Noi
forme de salut, învățate
prin cântece
Educatoarele sunt conștiente că activitățile pe care le desfășurau până acum cu copiii și care implicau contact direct nu mai pot fi luate în calcul, așa că fie au găsit altele, fie le-au reinventat.
Tatiana Corciovei și colegele sale de la Grădinița nr. 9 din Huși s-au pregătit din timp și au alcătuit un set de activități și recomandări pentru prima zi de grădiniță. Un „defect profesional” dobândit de-a lungul a peste 30 de ani de experiență didactică, spune Corciovei, de a se adapta la toate situațiile.
„Mă gândesc la o planificare pentru prima săptămână, care să ne ajute în organizarea grupei și în activitatea cu cei mici în condițiile actuale. De ce de pe-acum? Pentru că trebuie organizat spațiul educațional, iar desfășurarea activităților depinde mult de acesta”, spune Tatiana Corciovei.
Educatoarea, care va prelua în grijă aproape 20 de copii de grupa mare, a postat ideile sale pe pagina sa de Facebook și în grupurile de părinți și educatori, pentru a-i ajuta pe ceilalți dascăli să se organizeze și să aibă cel puțin un punct de plecare pentru planificarea activităților lor.
Astfel, educatorii sunt îndrumați să-i învețe pe copii noi forme de salut: cu mâna, prin atingerea cotului, prin semnul „OK” sau aplecatul capului.
Scăunelele ar putea fi personalizate cu fotografia copilului sau cu un însemn individual, astfel încât fiecare copil să folosească același scăunel, pe care să pună mâna doar el. În loc de scaune, pot fi folosite și saltele de izopren (precum cele de yoga), arată educatoarele din Huși.
În cazul în care în clasă nu sunt suficiente mese, pentru a delimita spațiul de lucru al fiecărui copil pot fi folosite separatoare transparente, care facilitează contacul vizual între copii și permit comunicarea, dar în același timp asigură și spațiu personal sigur.
„Trebuie
să învățăm rapid, din mers”
Pot fi făcute activități comune cu copiii de grădiniță, cu distanțare, e de părere Maria Gheorghiu, iar copiii trebuie să petreacă mult timp afară.
„Nu vor fi 30 de grade în octombrie, dar nu vor fi nici minus 30 de grade. Copiii trebuie să petreacă mult timp afară. Nu văd de ce o lecție de cunoaștere a mediului trebuie să o facem în clasă cu o planșă kitchoasă cu un copac, când poți să ieși în curte să vezi copacul adevărat”, spune Gheorghiu.
Trebuie să învățăm foarte rapid toamna asta și să ne adaptăm din mers. Să învățăm unii de la alții și nu mă refer la colegul de grădiniță, ci și la alte țări.
Maria Gheorghiu, cofondator Asociația OvidiuRo:
Ministrul Anisie: Întrebați la Ministerul Sănătății!
Am încercat să obținem mai multe explicații despre cum vor fi aplicate normele sanitare în rândul preșcolarilor și educatorilor de la ministrul Educației, Monica Anisie, dar fără succes.
Aceasta ne-a transmis că tot ce ține de normele sanitare pentru redeschiderea școlilor trebuie discutat cu reprezentanții Ministerului Sănătății, cu toate că sunt aspecte ce țin și de Ministerul Educației.