Ministerul Afacerilor Externe a început în urmă cu mai multe luni o campanie de informare pentru a răspunde la întrebarea „Cum votează românii din străinătate?”. Astfel, potrivit MAE, românii care au domiciliul sau reşedinţa în străinătate pot vota la alegerile parlamentare la una din secţiile de votare organizate în străinătate sau prin corespondenţă. În ambele situaţii, este necesar ca alegătorii să fie înscrişi în Registrul Electoral (data până la care se puteau înscrie a expirat în luna septembrie). Turiştii români nu pot vota în străinătate la alegerile parlamentare.
Cum votează românii din străinătate la alegerile parlamentare din 11 decembrie
Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 11 decembrie a început, iar pentru cei care vor să ştie cum votează românii din străinătate, Libertatea prezintă un mic ghid.
Cum votează românii din străinătate la secţia de votare
- în Registrul Electoral s-au înscris cel puţin 100 de alegători cu domiciliul sau reşedinţa în localitatea sau grupul de localităţi
- există acordul autorităţilor din ţara respectivă
Cum votează românii din străinătate prin corespondenţă
- Un plic exterior autoadresat;
- Un plic interior;
- Un autocolant cu menţiunea „votat”;
- Certificatul de alegător;
- Două buletine de vot prin corespondenţă (unul pentru Senat, unul pentru Camera Deputaţilor);
Instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot, inclusiv termenul în care alegătorul trebuie să depună la poştă opţiunea de vot exprimată.
Alegătorii care nu au primit documentele necesare votării, le-au primit deteriorate sau le-au fost furate trebuie să sesizeze acest lucru la Autoritatea Electorală Permanentă până cel târziu cu 20 de zile înaintea datei votării.
Alegătorul care a confirmat primirea documentelor necesare votării prin corespondenţă nu îşi poate exercita dreptul de vot la acel scrutin în cadrul unei secţii de votare.
Modalitatea de exercitare a dreptului de vot prin corespondenţă
Sursa: www.mae.ro
Cum votează românii din străinătate care nu s-au înscris în Registrul Electoral
În cazul în care nu au reuşit să se înscrie în Registrul Electoral, românii cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate pot vota la secţiile de votare organizate la sediile misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi institutelor culturale ale României în străinătate.
Acte necesare pentru votul în străinătate
Românii cu domiciliul în România care s-au înscris în Registrul Electoral cu adresa de reşedinţă în străinătate pot vota la secţiile de votare organizate în străinătate în baza unuia din următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării, însoţite de un document oficial emis de statul străin:
- cartea de identitate;
- cartea electronică de identitate;
- cartea de identitate provizorie;
- buletinul de identitate;
- paşaportul diplomatic;
- paşaportul diplomatic electronic;
- paşaportul de serviciu;
- paşaportul de serviciu electronic;
- paşaportul simplu;
- paşaportul simplu electronic;
- paşaportul simplu temporar.
Românii cu domiciliul în străinătate pot vota la secţiile de votare organizate în străinătate în baza unuia din următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării:
- pașaportul simplu, cu menționarea țării de domiciliu;
- paşaportul simplu temporar, cu menționarea țării de domiciliu;
- paşaportul simplu electronic, cu menționarea țării de domiciliu.
Potrivit Autorităţii Electorale Permanente, în Registrul Electoral s-au înscris 609.962 sunt cetățeni cu domiciliul sau reședința în afara țării, inclusiv cei care au solicitat înscrierea în Registrul Electoral la o adresă din străinătate pentru vot la secție sau prin corespondență.