Mare atenţie când faci cumpărături online, pentru că poţi fi păcălit! De la începutul anului, 106 bucureşteni au făcut reclamaţii la Protecţia Consumatorului. Oamenii s-au plâns că au primit produse deteriorate, ori că s-a depăşit termenul de livrare. Clienţii nemulţumiţi au reclamat şi calitatea obiectelor, dar şi faptul că nu pot să le schimbe. Dacă ar fi ştiut că au dreptul să deschidă coletul la livrare, fără să plătească vreun ban în plus, mulţi dintre ei ar fi refuzat din start produsele cu probleme. Legea europeană spune clar: poţi deschide orice colet la livrare, iar vânzătorul e obligat să înlocuiască marfa, dacă nu eşti mulţumit. Mai mult, ai dreptul să te răzgândeşti în 14 zile lucrătoare din momentul livrării, caz în care îţi primeşti banii înapoi, mai puţin cei pe care îi plăteşti firmei de coletărie pentru returnare.
Salvează o copie a comenzii
Nu trebuie să explici de ce nu-ţi mai place produsul şi nici nu ţi se pot cere penalităţi dacă l-ai returnat aşa cum l-ai primit. Dacă produsul vine cu defecte, firma e obligată să ţi-l repare sau să ţi-l schimbe. Ca o măsură de precauţie, salvează o copie a comenzii şi confirmarea ei şi fii atent la costurile suplimentare. Dacă ai cumpărat plătind online cu cardul şi produsul are o problemă, chiar dacă magazinul nu vrea să îţi returneze banii, poţi apela la bancă şi îţi vei primi banii înapoi. Inclusiv dacă duci un produs la reparat, trebuie să ştii că termenul impus de legea europeană pentru aceste servicii este de 15 zile. Dacă prestatorul îl depăşeşte, îi poţi mulţumi pentru ajutor, dar şi să îi spui că nu mai plăteşti factura. Dacă te afli în oricare dintre aceste situaţii, sună la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, tel. 021.9551.
Românii tastează din greu
Comerţul online este într-o continuă creştere (de peste 40% anual din 2006 până acum). Există, la ora actuală, peste 5.000 de site-uri de unde se poate cumpăra, teoretic, orice, de la mâncare, cărţi, haine, jucării sau cosmetice până la electronice şi electrocasnice, filme sau cel mai recent roman al lui Paulo Coelho. Deja peste 1,2 milioane de români cumpără de pe net şi peste 800 de milioane de euro au trecut, în 2014, din conturile clienţilor în cele ale comercianţilor, exclusiv prin comerţul la distanţă.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro