De la începutul anului, sute de bucureșteni s-au simțit păcăliți de anumite magazine și le-au dat serios de lucru inspectorilor de la Protecția Consumatorului. Oamenii s-au plans că au primit produse deteriorate, ori că s-a depășit cu mult termenul de livrare. Clienții nemulțumiți au reclamat și calitatea obiectelor, dar și faptul ca nu pot să le schimbe. Dacă ar fi știut că au dreptul să deschidă coletul la livrare, fără să plătească vreun ban în plus, mulți dintre ei ar fi refuzat din start produsele cu probleme.
Mai nou, zeci de clienți au avut surpriza să constate că preţul afişat nu este întodeauna și cel final – le-au fost retrase de pe card sume mai mari de bani decât cele aprobate. S-au trezit cu cardul mai gol pentru că, fără ştirea lor, la preţul afişat pe internet s-au adăugat fel şi fel de comisioane pentru conversia valutară.
Legea europeană spune clar: poți deschide orice colet la livrare, iar vânzătorul este obligat să vă înlocuiască marfa, dacă nu ești mulțumit. Mai mult, ai dreptul să te răzgândești în 14 zile lucrătoare din momentul livrării, caz în care îți primești toți banii înapoi, mai puțin cei pe care îi plătești la firma de coletarie pentru returnare.
Nu trebuie să explici de ce nu-ți mai place produsul și nici nu ți se pot cere penalități dacă l-ai returnat așa cum l-ai primit. Dacă produsul vine cu defecte, firma de la care îl cumperi e obligată să ți-l repare sau să ți-l schimbe. Ca o măsură de precauție, salvează o copie a comenzii și confirmarea ei și fii atent/ă la costurile suplimentare.
Dacă ai cumpărat plătind online cu cardul și produsul are o problemă, chiar dacă magazinul nu vrea să îți returneze banii, poți apela la bancă. Dacă dreptatea e de partea ta, îți vei primi banii inapoi, indiferent ce părere are magazinul. Vorbim într-un cuvânt despre drepturi europene foarte puțin cunoscute de consumatorii romani. Dacă prestatorul îl depășește, îi poți mulțumi pentru ajutor, dar să îi spui că nu mai plătești factura. Dacă te afli în oricare dintre aceste situații, sună la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului.
Aproape 7 milioane de români au cumpărat, anul trecut, produse de pe internet, în valoare de aproximativ 1,5 miliarde de euro, cu 400 de milioane de euro mai mult decât în 2014.