Cuprins:
Pentru a evita astfel de situații nedorite, în acest articol îți vom spune tot ceea ce trebuie să știi despre cureua de distribuție a mașinii, la ce folosește și când trebuie înlocuită.
Ce este cureaua de distribuție?
Cureaua de distribuție este una dintre cele mai solicitate componente ale unui automobil motiv pentru care necesită o atenție sporită din partea oricărui conducător auto.
Este o piesă dintr-un subansamblu al motorului, care este responsabilă cu buna funcționare a arborelui cotit, și a arborelui cu came. Practic, ea sincronizează cele două piese metalice aflate în mișcare, de-a lungul etapelor ciclului motor, și anume admisia, compresia, arderea și evacuarea.
La unele autovehicule, din același subansamblu mai face parte și pompa de apă, care este acționată tot de cureaua de distribuție.
Pentru a putea rezista la diverse forțe ce apar în utilizarea mașinii de-a lungul a zeci de mii de kilometri cureaua este confecționată dintr-un material sintetic, și anume cauciuc ranforsat.
Pe spate cureaua are o țesătură din poliamidă, care îi conferă o rezistență mare la temperaturi ridicate și la uzură. De asemenea, ea conține și o serie de fibre din sticlă și din metal, care îi conferă un grad ridicat de rezistență la îmbătrânire, dar și la momentele de vârf de sarcină.
Asemenea oricărei piese, în timp, cureaua de distribuție se uzează deoarece materialul din care este construită devine casant. Drept urmare, ea nu mai poate rezista în fața solicitărilor de tot felul.
Întregul subansamblu se numește kit de distribuție sau, simplu, distribuție. Acesta este alcătuit din cureaua dințată de antrenare (cureaua de distribuție), arborii de echilibrare, rola întinzătoare, rola de ghidare, pompa deinjecție și, de la caz la caz, pompa de apă.
Când trebuie înlocuită cureaua de distribuție?
De regulă, producătorii de automobile recomandă schimbarea întregului kit de distribuție la fiecare 80-90.000 de kilometri ori după cinci ani de la data achiziționării mașinii sau de la ultima înlocuire. În orice caz, primul indicator de care trebuie ținut cont este numpărul de kilometri parcurși.
Există cazuri când primele semne de uzură ale curelei de distribuție apar după ce un automobil a depășit 100.000 de kilometri. Ba, mai mult, unele mașini pot atinge chiar și 120.000 de kilometri fără să necesite o curea de distribuție nouă.
Însă, nu este o regulă universal valabilă pentru că există mașini la care cureaua de distribuție necesită schimbarea după parcurgerea a doar 50-60.000 de kilometri, așa cum este cazul unor modele Dacia. În cazul altor mărci, distribuția se poate schimba chiar și după 180.000 și chiar 200.000 de kilometri.
Ruperea curelei de distribuție nu se produce fără anumite simptome. Astfel, o curea uzată care va ceda trepidează și unei chiar bate, dându-ți semne clare că trebuie înlocuită.
Neînlocuirea la timp a distribuției poate duce la distrugerea chiuloasei sau chiar la fisurarea blocului motor. De asemenea, o altă consecință nefastă o reprezintă ruperea bielelor și afectarea vilbrochen-ului sau spargerea pistoanelor.