Cea mai recentă decizie a CCR ar trebui să pună capăt scandalului dintre service-urile auto și societățile de asigurări, în dosarele de daună RCA. Atât instanțele, cât și CCR au decis, la unison, că asigurătorii sunt obligați să achite integral devizele pentru repararea autovehiculelor. Deși firmele de asigurări au încercat, prin lobby (ilegal în România) să-și dea o lege avantajoasă și să impună anumite tarife service-urilor, la prețuri calculate de asigurător pentru ora de manoperă, instanțele de judecată și CCR au arătat că trebuie să fie respectat principiul libertății economice, iar aceste tarife nu se pot stabili cum vor firmele de asigurări.

COTAR a prezentat, din luna ianuarie 2024, o analiză pe baza raportului ASF pe anul 2023 din care reiese că doar 25% din prețul poliței RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii. În țările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%. De asemenea, numărul de daune RCA nu a crescut – cum au tot încercat să arate asigurătorii -, ci a scăzut semnificativ, din anul 2019 până în anul 2022, de la 400.358 de accidente la 341.470 de accidente. 

Uniunea Asiguratorilor din România (UNSAR) – care din banii românilor reprezintă firmele de asigurări – ar trebui să aibă curajul să spună adevărul care stă în spatele dublării prețului la RCA, în ultimii 3 ani, precum și ce stă în spatele așa-ziselor creșteri ale despăgubirilor pretinse a fi achitate de piața de asigurări din România. 

Marcel Ciolacu a anunțat data la care România va intra în Schengenul terestru, după întâlnirea cu Mark Rutte
Recomandări
Marcel Ciolacu a anunțat data la care România va intra în Schengenul terestru, după întâlnirea cu Mark Rutte

Redăm încă o dată analiza Raportului ASF pe 2023:

Conform celui mai recent raport publicat de ASF în luna decembrie 2023, cu privire la modul de calcul al tarifelor de referință, au rezultat următoarele:

Pagina 6, tabelul 3.1.1. Ilustrează un cu totul alt adevăr decât ceea ce s-a afirmat până acum în spațiul public de către cei care scumpesc de la an la an polița RCA, astfel:

În anul 2019 au avut loc un număr de 400.358 de daune RCA pentru care firmele de asigurări au achitat despăgubiri în cuantum de 3.707.052.708 lei.

În anul 2022 au avut loc un număr de 341.470 de daune RCA pentru care firmele de asigurări au achitat despăgubiri în cuantum de 2.955.405.657.

De remarcat este faptul că numărul daunelor întâmplate în 2022 este aproape similar (338.038 de daune) celor din anul 2020, când au avut loc restricții de circulație (Pandemia de COVID). Pentru întreg anul 2023, ASF nu a publicat încă rezultatele.

Paginile 20-25 din cadrul aceluiași raport reflectă cât de adânc ne bagă mâna în buzunare preacinstitele companii de asigurări din România. În tabelele prezentate în cele 5 pagini există 2 indicatori esențiali prezentați pentru fiecare clasă de autovehicul. Este vorba despre prima de risc, adică valoarea cheltuielilor cu despăgubirile pe care firmele de asigurări le au în calcul pentru stabilirea fiecărui tarif de prima RCA. 

Elena Mateescu, șefa ANM, despre episodul de iarnă care lovește România: „De joi, se va răci semnificativ”
Recomandări
Elena Mateescu, șefa ANM, despre episodul de iarnă care lovește România: „De joi, se va răci semnificativ”

Prima brută de referință, adică, tariful de referință calculat de către o reputată companie de consultanță KPMG la care firmele de asigurări ar putea vinde RCA, înregistrând inclusiv profit. Exemple:

Pagina 20 – Autovehicul de capacitate cilindrică mai mică de 1200 cmc, persoană cu vârsta sub 30 de ani, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 539 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 1939 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 539 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli de încă 1400 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 28% din prețul RCA. Diferența de 72% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către șoferul român.

Autovehicul de capacitate cilindrică de sub 1201-1400 cmc, persoană cu vârsta sub 30 de ani, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 551 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 2051 lei (prima brută de referință). 

Mircea Geoană, după răspunsul dat de Elena Lasconi la o întrebare de politică externă: „Doamne, Dumnezeule!”
Recomandări
Mircea Geoană, după răspunsul dat de Elena Lasconi la o întrebare de politică externă: „Doamne, Dumnezeule!”

Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 551 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli de încă 1500 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 27% din prețul RCA. Diferența de 73% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către șoferul român.

Pagina 22 – În cazul motocicletelor, jaful RCA continuă în aceeași manieră. Pentru clientul persoană juridică ce conduce o motoretă care are sub 50 cmc, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 220 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 894 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 220 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli în valoare de 674 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 25% din prețul RCA. Diferența de 75% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către motociclistul român.

Pagina 22 – Autovehicule destinate transportului de călători cu peste 9 locuri. Autovehicul de transport peste 40 de călători, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 1.442 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință RCA ajungând la 6.610 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 1.442 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli 5169 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 22% din prețul RCA. Diferența de 78% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către transportatorul român.

Pagina 23 – Transportator bunuri – persoană fizică – Autovehicul de capacitate cilindrică mai mică de 3500 cmc, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 389 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 1675 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile de 389 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli 1290 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 23% din prețul RCA. Diferența de 77% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către transportatorul român.

Pagina 24 – Transportator bunuri – persoană juridică – Autovehicul de capacitate cilindrică mai mare de 16000 cmc, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 1.454 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 6.303 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 1.454 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli 4849 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 23% din prețul RCA. Diferența de 77% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către transportatorul roman.

Tarifele plafonate la RCA nu s-au realizat la nivelul tarifelor de referință prezentate mai sus și cerute de COTAR celor din ASF în 2023, ci la nivelul de preț vândut de către firmele de asigurări de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, adică, la un nivel de preț cu mult superior tarifelor de referință. 

În cazul transportatorilor, tarifele de comercializare ale prețului RCA practicat de către preacinstitele firme de asigurări nu sunt de 8609 lei, care reprezintă cel mai mare tarif de referință RCA publicat în acel raport de către ASF. 

Majoritatea transportatorilor au avut tarife de preț umflate de către firmele de asigurări, în zeci de mii de cazuri, transportatorii au oferte și 15.000 lei pe o poliță RCA fiind încadrați imediat în categoria de “asigurat cu risc ridicat”, deși aceștia nu înregistraseră accidente și se încadrează în clasa de Bonus. 

COTAR a cerut instituțiilor din România să mențină Legea RCA și să nu facă modificările cerute de asigurători în favoarea lor, aceasta fiind o lege foarte bună, una europeană, o lege care în 2017 a fost acceptată de toți actorii din piață, inclusiv de UNSAR, care la începutul acestui an a vrut să o schimbe. 

Problemele pieței RCA nu țin de legislație, ci de supravegherea defectuoasă a sistemului de asigurări din ultimii ani. ASF și ANAF ar trebui să ofere de urgență răspunsuri documentate: de ce au ajuns prețurile la RCA mai mari în România decât în Germania pentru transportatori și pentru toți românii? ANAF nu a verificat nicio societate de asigurări în 30 de ani, dar Ministerul Finanțelor crește lună de lună impozitele și taxele românilor.

Când despăgubirile auto reprezintă sub 28% din prețul RCA, firmele de asigurări susținând că nu pot face profit la un asemenea procent așa-zis ridicat cu despăgubirile, e clar că discutăm despre instituții capturate de către operatorii economici așa-ziși supravegheați. 

Toți cei 9 membri UNSAR care vindeau RCA au fost amendați de către Consiliul Concurenței cu amendă în cuantum de 53 MILIOANE EURO deoarece în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, societățile de asigurare nu și-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acționat concertat pe piață, ținând cont de discuțiile de a-și majora tarifele purtare în cadrul asociației.

„Să mai amintim și faptul că la loc de frunte în cadrul preacinstitei organizații UNSAR s-au aflat companii precum Astra Asigurari, Carpatica Asig și, bineînțeles, Euroins, societăți agreate în sânul UNSAR care astăzi reclamă că plătesc bani în urma falimentelor acestora. Adevărul este că banii sunt plătiți tot de Români și nu de societățile de Asigurări”, a declarat Vasile Ștefănescu, Președintele COTAR. 

   

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentarii (1)

UsualSuspects   •   04.07.2024, 16:49

Sa ne transmită preacinstitul domn Stefanescu și de ce reparațiile sunt cel putin duble la unitatile reparatoare din asociatia pe care o conduce fata de cele de la reprezentanta, iar costurile cu mașina de înlocuire sunt de cel puțin 5 ori mai mari decât la firmele de închirieri. Ca sa știm și noi pentru cine face lobby. Sic!

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

EXCLUSIV. Reacția lui Marcel Ciolacu în scandalul zborurilor plătite de Nordis: „Nu am văzut până acum un astfel de document”
Știrileprotv.ro
EXCLUSIV. Reacția lui Marcel Ciolacu în scandalul zborurilor plătite de Nordis: „Nu am văzut până acum un astfel de document”
Cine este, de fapt, soția lui Honorius Prigoană și cum arată! Adoră lucrurile extrem de scumpe
Viva.ro
Cine este, de fapt, soția lui Honorius Prigoană și cum arată! Adoră lucrurile extrem de scumpe
Regina Întunericului și secretul din viața ei privată. Iadul personal despre care puțini știau. Ea l-a îngropat în secret pe Silviu Prigoană
Libertateapentrufemei.ro
Regina Întunericului și secretul din viața ei privată. Iadul personal despre care puțini știau. Ea l-a îngropat în secret pe Silviu Prigoană
Proiectul uriaș prin care România poate ajunge o forță în regiune. Platforma a ajuns deja la Constanța și a costat sute de milioane de euro
FANATIK.RO
Proiectul uriaș prin care România poate ajunge o forță în regiune. Platforma a ajuns deja la Constanța și a costat sute de milioane de euro
„Secretul pe care Bela Karolyi îl ia în mormânt” » Opinie tăioasă din Los Angeles: „E imposibil de crezut că nu știa de monstrul de lângă el! Și ce vrem, de fapt?”
GSP.RO
„Secretul pe care Bela Karolyi îl ia în mormânt” » Opinie tăioasă din Los Angeles: „E imposibil de crezut că nu știa de monstrul de lângă el! Și ce vrem, de fapt?”
Motivul pentru care Alina Pușcaș și Mihai Stoenescu au amânat, din nou, nunta. Cei doi formează un cuplu de 10 ani și au împreună 3 copii: „În haosul nostru...”
Elle.ro
Motivul pentru care Alina Pușcaș și Mihai Stoenescu au amânat, din nou, nunta. Cei doi formează un cuplu de 10 ani și au împreună 3 copii: „În haosul nostru...”
Ce s-a aflat acum despre Andreea Cuciuc, adolescenta de 17 ani care a murit brusc, la Balul Bobocilor. Părinții ei sunt sfâșiați de durere!
Unica.ro
Ce s-a aflat acum despre Andreea Cuciuc, adolescenta de 17 ani care a murit brusc, la Balul Bobocilor. Părinții ei sunt sfâșiați de durere!
Horoscop financiar 17 – 23 noiembrie 2024. Descoperă ce SURPRIZE FINANCIARE îți aduc astrele
Financiarul.ro
Horoscop financiar 17 – 23 noiembrie 2024. Descoperă ce SURPRIZE FINANCIARE îți aduc astrele
Statul vinde bolizii infractorilor celebri. Preţul cerut pentru Lamborghini URUS sau Lamborghini Huracan
Observatornews.ro
Statul vinde bolizii infractorilor celebri. Preţul cerut pentru Lamborghini URUS sau Lamborghini Huracan
Horoscop 19 noiembrie 2024. Peștii vor primi din ce în ce mai mult și mai des mesaje din partea propriului suflet, care îi va sprijini pas cu pas
HOROSCOP
Horoscop 19 noiembrie 2024. Peștii vor primi din ce în ce mai mult și mai des mesaje din partea propriului suflet, care îi va sprijini pas cu pas

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI