După un proces intentat de taximetriști care a durat doi ani și a inclus 15 amânări, termene preschimbate și alte acțiuni specific juridice, ieri, 27 iunie 2018, Tribunalul Specializat Cluj a decis să interzică serviciul de car sharing Uber în Cluj-Napoca.
Admite excepţia lipsei calităţii procesuale active a reclamantei A. de M. T. T. invocată de pârâtele SC U. S. R. SRL şi R. O. B.V.
Respinge acţiunea reclamantei A.de M. T. T. în contradictoriu cu pârâtele SC U. S.R. SRL şi R. O. B.V., ca fiind formulată de o persoană fără calitate procesuală activă.
Admite excepţia lipsei calităţii procesuale active a intervenientei Federaţia „Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România” invocată de pârâtele SC U. S. R. SRL şi R. O. B.V.
Respinge cererea de intervenţie principală a intervenientei F. „C. O. şi T. A. din R.” în contradictoriu cu reclamanta A. de M. T. T. şi pârâtele SC U. S. R. SRL şi R. O. B.V., ca fiind formulată de o persoană fără calitate procesuală activă.
Admite excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtelor SC U. S. R. SRL şi R. O. B.V. în raport de petitul din cererea de intervenţie principală privind obligarea pârâtelor la încetarea funcţionării aplicaţiei Uber. Respinge petitul menţionat anterior, cuprins în cererea de intervenţie principală, ca fiind formulat în contradictoriu cu persoane lipsite de calitate procesuală pasivă. Respinge excepţiile lipsei calităţii procesuale active a celorlalţi intervenienţi, lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtelor SC U. S. R. SRL şi R. O. B.V. în raport de celelalte petite ale cererii de intervenţie şi lipsei de interes, invocate de pârâtele SC U. S.R. SRL şi R. O. B.V în legătură cu cererea de intervenţie principală.
Admite în parte cererea de intervenţie principală formulată de intervenienţii M. P. G., C. N.-E., P. C., B.M., P. C.-A., Ş. L.-I., C. A.-T., B.l N.-I., H. I.-C., O. C.-C., G. G.e, M. G., P.C.-G., P. R., P. A., B.M.-D., B. M.-F.n, V. A., R. V.-A., P. A., C. G.-D., T. V.-G., P.S.-O., L. L., N. F.-R., M. I., B. A.V. A., V. R., Ş. A., I. A.-R., B. R.-D., M. I.-N., H. D.-R., V. N.-A., Z. I., P. A.-D., B. S. L., B. Z., G. A., K. R.-L., R. O., N. M.-V., D.., R. T., P.V., R. V., N. C. C., J. I. F., B.-Ş.G.-S., S. R., B. I. şi N. P. în contradictoriu cu reclamanta A. de M. T. T. şi cu pârâtele SC U. S.R. SRL şi R.O. B.V.
Dispune încetarea şi interzicerea practicilor de concurenţă neloială desfăşurate de pârâtele SC U. S. R. SRL şi R. O. B.V, constând în furnizarea de servicii în domeniul transportului, implicând transportul de persoane fără deţinerea autorizaţiilor legale, pe raza Municipiului Cluj-Napoca.
Dispune publicarea dispozitivului prezentei hotărâri într-un ziar de largă circulaţie, pe cheltuiala pârâtelor. Obligă pârâtele la plata în favoarea intervenienţilor a sumei de 60 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată, reprezentând taxă judiciară de timbru. Cu drept de apel în termen de 30 zile de la comunicare, care se va depune la Tribunalul Specializat Cluj. Pronunţată în şedinţă publică din data de 27.06.2018.
Uber face apel
Reprezentanții Uber s-au declarat dezamăgiți de decizia Curții de Apel Cluj. „Sute de mii de oameni din România se bazează pe Uber pentru drumurile lor zilnice și mii de șoferi câștigă un venit suplimentar prin parteneriatul cu noi. Suntem foarte dezamăgiți de această decizie și vom face apel”, au declarat reprezentanții Uber pentru România.
Anul trecut, Curtea Europeană de Justiție a emis o decizie prin care stabilește că Uber este serviciu de transport și că fiecare stat membru ar trebui să le reglementeze la nivel național.
De-a lungul timpului, Uber a anunțat că susține reglementarea și că dialoghează în mod activ alături de Guvern și Parlament pentru a reglementa serviciile de transport digitale.
În ultimele luni, Uber a susținut toți șoferii care doresc să obțină un certificat de șofer profesionist și o licență conform cadrului actual.
Recent, a fost depus în Senat un proiect de lege care vizează reglementarea serviciilor de ridesharing. Acesta își propune crearea unei noi categorii de transport, similară cu cea din Lituania, Estonia sau SUA. În acest fel, piața serviciilor de transport ar deveni accesibilă mai multor șoferi, iar consumatorii ar avea o nouă opțiune.
Pe de altă parte, un alt proiect – anunțat de Ministerul Dezvoltării – aproape că interzice Uber.
În majoritatea țărilor din Uniunea Europeană, Uber lucrează deja doar cu șoferi profesioniști. Însă în România, nici Uber nu are autorizație de transportator, nici șoferii săi. O instanță din Londra a acordat o licență temporară Uber, cu multe condiții, după ce Uber pierduse autorizația la finele anului trecut.
În țările în care Uber operează încă în sistem de tip peer-to-peer sunt așteptate în acest an reforme legislative. Spre exemplu, în Polonia, Guvernul lucrează la o nouă lege a transporturilor, iar companii precum Uber sunt parte din procesul de consultare publică. În Cehia, Uber a semnat un memorandum cu Guvernul care prevede cooperarea în vederea modificării cadrului legal pentru a oferi mai multor șoferi oportunitatea de a deveni operatori licențiați de servicii de transport.
Cum rămâne cu taxele?
În fine, acordarea de autorizații și licențe pentru Uber și șoferii săi nu rezolvă o altă problemă de care este acuzată Uber. Mai exact, plata taxelor. În acest moment, Uber nu plătește impozit pe profit pe procentul de 20% pe care îl reține din valoarea cursei. Acești bani se duc direct din conturile românilor în Olanda.
De asemenea, șoferii Uber sunt acuzați că nu plătesc contribuții sociale și de sănătate. Fiscul a cerut în ultimii ani mai multe date de la autoritățile din Olanda pentru a stabili ce taxe trebuie să plătească aceștia.