Activitatea desfăşurată începând din 2015 de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a avut o serie de deficienţe care au generat apariţia unor blocaje instituţionale, întârzieri şi sincope în îndeplinirea atribuţiilor legale, conform Raportului de audit asupra activităţii privind protecţia consumatorilor realizat de Curtea de Conturi.
ANPC nu colaborează cu ANAF la monitorizarea încasărilor din amenzi
Conform celor de la Curtea de Conturi, principala cauză a acestei deficiențe este lipsa colaborării, între ANPC și ANAF, privind monitorizarea încasărilor din amenzi.
În absenţa colaborării dintre cele două instituţii, conducerea comisariatelor ANPC nu deţine o evidenţă clară a acestui indicator relevant în ceea ce priveşte sumele care se fac venit la bugetul de stat. Pe comisariate regionale, cel mai mare număr de amenzi în perioada analizată s-a înregistrat în Regiunea Nord-Est (19.000 de amenzi), iar cel mai mic în Bucureşti-Ilfov (6.404).
De asemenea, una dintre constatările auditorilor vizează situaţia laboratorului de analize şi încercări în domeniul alimentar CNIEP Larex. Preluarea prin fuziune a acestei unităţi de către ANPC, în ianuarie 2019, a dus la pierderea de către laborator a acreditării RENAR, ceea ce a avut drept consecinţă neefectuarea de analize şi, implicit, nerealizarea de venituri la bugetul statului.
De asemenea, ANPC a ajuns în imposibilitatea utilizării dotărilor pe care le are şi a competenţelor personalului care desfăşoară activitatea în laborator, ceea ce semnifică folosirea ineficientă a resurselor şi fondurilor publice.
În urma misiunii de audit s-a constatat faptul că cele mai multe acţiuni de control ale ANPC au fost realizate la vânzători (65%) şi la prestatorii de servicii (28%), iar cele mai puţine s-au desfăşurat la importatori (0,76%) şi producători (1,2% din totalul operatorilor economici). Aceasta în condiţiile în care importurile României de bunuri şi servicii au reprezentat, în anul 2018, 44,6% din PIB.
Din cauză că ANPC nu a realizat o bază de date care să conţină operatorii economici grupaţi pe criterii specifice, precum domenii de activitate, canalele de vânzare folosite, cifră de afaceri, în funcţie de care să fie definite criterii de selecţie a acelor operatori care să facă obiectul controalelor, nu se poate determina eficacitatea acestora.
Nu în ultimul rând, auditul relevă existenţa unor lacune legislative care nu prevăd restituirea de către operatorii financiar-bancari a sumelor percepute ca urmare a introducerii în contractele de credit a unor clauze abuzive. Această lacună legislativă a creat premisele respingerii în instanţă a solicitărilor ANPC de a restitui consumatorilor sumele percepute pentru clauze abuzive introduse în contracte.