România rămâne, cu aproape o treime din populaţie vaccinată cu schema completă, penultima din statele membre UE (doar Bulgaria e în urma noastră). În condiţiile eşecului statului de a convinge românii să se vaccineze, eforturile individuale ale fiecăruia dintre noi le-ar putea fi de folos celor care ezită. Dar oricine a încercat să convingă un apropiat ştie că nu e deloc un demers facil.
Subiectul vaccinării COVID împarte deseori în câte două tabere familiile -mai ales cele extinse. Dorinţa de a-i proteja pe cei din jur poate fi uneori prost întâmpinată de cei mai sceptici dintre noi.
„Aşteptăm cu nerăbdare să sărbătorim cu invitaţii vaccinaţi”
Poate nimeni nu are mai multă experienţă cu războaiele intime sau de familie decât Mandy Connor, care lucrează la o agenţie de planificare a nunţilor din SUA.
Pentru că nunta e un eveniment mai stresant decât o recomandă reputația romantică, o ocazie pentru certuri infinite și ciocniri de egouri, convingeri și credințe
Chiar şi înainte de COVID, să planifice cea mai importantă zi din viaţa unui cuplu genera multă dramă, dar noua provocare, ridicată de invitaţii nevaccinaţi, i-a făcut pe unii miri să treacă în mod specific pe invitaţii: “Aşteptăm cu nerăbdare să sărbătorim cu invitaţii vaccinaţi”.
„Cea mai bună strategie este să încurajăm empatia”, a spus Connor pentru Boston Globe. “Să rugăm oaspeţii să facă un pas în afara lor şi să se întrebe: dacă alegerea ta de a nu te vaccina va face ca altcineva să se îmbolnăvească sau să moară, ai putea trăi cu asta?”. Sau, le mai spune Connor: “Dacă tu refuzi să te vaccinezi, asta înseamnă că bunica nu poate veni la nuntă. Are 83 de ani. Chiar o să-i răpeşti această ocazie?”.
Apel la „îngerii buni”
Luni de zile de când a început o a doua epidemie a ezitării la vaccin, frontul pe care se poartă bătăliile cu apropiaţii mai sceptic e deja tocit. Cum poţi să-ţi abordezi într-un mod proaspăt o rudă care ezită încă să se vaccineze dacă deja ai bătut-o la cap tot anul?
Cheia este să-i oferi un mod demn prin care să iasă din “poziţia dogmatică”, crede Ian Johnstone, profesor la Universitatea Tufts şi veteran al biroului secretarului general al Naţiunilor Unite şi în Departamentul Operaţiunilor de Menţinere a Păcii.
Prezentând un nou studiu care arată eficienţa vaccinurilor, plus un apel la “îngerii mai buni” ai celuilalt ar putea să fie calea corectă, crede Johnston, citat de Boston Globe.
Vrei ca ei să poată spune: am făcut asta pentru că am fost convins că era bine pentru comunitate. Fac asta pentru ceilalţi, nu pentru mine.
Alfred S. Titus Jr, un detectiv NYPD la pensie, care a făcut parte din echipa de negociere pentru ostatici, crede că este important să demontezi percepţiile greşite cel mai des întâlnite despre vaccin: că eşti cipat sau că te-ar face infertil.
Dacă toate eşuează, îţi rămâne întotdeauna la dispoziţie cicălitul. Aceasta e abordarea preferată de avocatul Richard Brooks pentru a-şi convinge cumnata. În conversaţiile telefonice date săptămânal fratelui, îl ruga să fie pus pe speaker. Apoi îşi susţinea pledoaria şi la final dădea lovitura de graţie: “Nu o să merg la înmormântarea ta”.
Selfie-urile de la vaccinare
Un grup de oameni de ştiinţă de la Universitatea Kansas a publicat luna trecută un comentariu în jurnalul Psychology & Health, în care argumentează că, atunci când sunt făcute corect, selfie-urile de la vaccinare pot fi o modalitate etică şi eficientă de luptă împotriva pandemiei şi informaţiilor greşite.
Selfie-urile, scriu aceştia, au avut un efect de “remorcă” (efectul bandwagon- tendinţa oamenilor de a adopta un anumit comportament doar pentru că toţi ceilalţi o fac) în a-i încuraja pe alţii să li se alăture la vaccinare.
“Când îţi postezi poza şi oamenii îţi pot vedea faţa, este un semn pentru prietenii, rudele, cercul tău social, pentru oamenii care au încredere în tine că te-ai vaccinat”, spune Mauryne Abwao, doctorand în jurnalism şi comunicare în masă la Universitatea Kansas. “A fost confirmat, de multe ori, că social media este un loc unde sunt setate tendinţele, mai ales că oamenii imită comportamentul altora. Ca în modă. Oameni din întreaga lume sunt încă foarte entuziasmaţi şi postează aceste selfie-uri. Conversaţia va fi relevantă multă vreme”.
Autorii dau şi câteva sugestii pentru un selfie reuşit de la vaccinare: poza să fie bine luminată, să se vadă şi braţul, şi faţa, iar textul care o însoţeşte să fie clar şi să menţioneze ce vaccin a fost folosit.
„Oamenii sunt programaţi să răspundă la stimuli vizuali”, scriu cercetătorii, “astfel că selfie-uri de la vaccinare care scot în evidenţă sănătatea, bucuria, optimismul au potenţialul să modeleze în mod pozitiv percepţia publică a vaccinurilor COVID-19”.
Începe de la a recunoaşte rădăcina dezacordului
Oamenii care se pricep cel mai bine să-i facă pe alţii să se răzgândească încep de la a recunoaşte rădăcina dezacordului – înainte de a încerca să convingă, explică Laura Huang, profesor de administrarea afacerilor la Harvard Business School. Autoarea cărţii “Edge: Turning Adversity into Advantage”, Huang şi-a concentrat eforturile de cercetare tocmai pe acest subiect: cum îi faci pe oameni să-şi schimbe punctul de vedere.
Rezervele oamenilor se bazează probabil atât pe logică (Este vaccinul cu adevărat sigur? Cum s-a făcut aşa repede? Cum ştim efectele pe termen lung, dacă e atât de nou), cât şi pe emoţie (frică, anxietate, frustrare, furie), a explicat Huang, într-un interviu acordat Los Angeles Times. Trebuie să intri în conversaţie gata să lucrezi pe ambele planuri.
„Psihologia de a face un om să se răzgândească necesită un grad înalt de inteligenţă emoţională şi gândire logică”, a spus Huang.
Dacă porneşti prin a le zice oamenilor că greşesc în ceea ce cred, asta poate fi o insultă, sau cel puţin sună condescendent, ceea ce de obicei îl face pe celălalt să-şi piardă interesul. Discuţia nu mai poate fi productivă.
În schimb, începe prin a afla care sunt sursele de informaţie în care celălalt are încredere. Locurile din care-ţi iei tu informaţia nu sunt aceleaşi pentru toţi.
Firma globală de comunicare Edelman face anual un barometru al încrederii, ca să vadă de unde se informează oamenii şi în ce surse au încredere. Cel mai recent raport al lor arată cum în primul an al pandemiei, la nivel global, a scăzut încrederea în media, în guvern şi în organizaţiile nonguvernamentale.
Astfel, în cine au încredere oamenii? Courtney Gray Haupt, care conduce echipa pe sănătate în SUA a Edelman, a explicat, pentru LA Times, că, potrivit cercetărilor, vocile care beneficiază de cea mai mare încredere sunt cele locale: oamenii de ştiinţă, urmaţi de “oamenii din comunitatea mea”, iar apoi “angajatorul meu”.
Ca să oprim ezitarea faţă de vaccinare, oamenii trebuie „să audă aceste poveşti locale, personale despre vaccinare, dar şi cum vaccinarea le va face bine nu doar lor, ci şi celor din comunitate”.
Aici te poţi implica. Dacă eşti deja vaccinat, eşti o dovadă vie a beneficiilor vaccinării. În încercările de a convinge, autorii de mai sus cred că te poţi concentra pe lucruri pozitive precum:
- Vaccinul este sigur şi gratuit.
- Riscul să mori sau să fii internat din cauza COVID-19 scade până spre zero mulţumită vaccinului.
- Te vei proteja pe tine şi pe cei din jurul tău.
- Cu cât sunt mai mulţi oameni oameni vaccinaţi, cu atât se pot deschide în siguranţă mai multe şcoli sau afaceri, ca înaintea pandemiei.
Rezultate Alegeri SUA – cine va fi noul președinte al Americii!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro