- Sute de pietoni și bicicliști își pierd viața anual în urma accidentelor rutiere. Conform ultimelor statistici ale Poliției Române, 301 pietoni au murit în accidente rutiere, în perioada 2019-prezent.
„Nu pot să traversez singură. Și când povestesc, parcă trăiesc iar accidentul”, spune cu voce înceată Cornelia Galavan. Stă pe fotoliu, cu picioarele umflate, înghesuite într-o pereche de papuci medicinali.
În 1997, doamna Galavan, pe atunci în vârstă de 39 de ani, a fost călcată chiar pe o trecere de pietoni din cartierul bucureștean Berceni. Un șofer, care îi era și vecin, a dat cu spatele și i-a prins sub una dintre roți laba piciorului drept. „S-a dat jos și m-a smuls de acolo”, sunt puținele cuvinte pe care le mai poate lega femeia despre trauma din urmă cu două decenii și jumătate.
După șapte luni de spitalizare și mai multe operații, piciorul i-a rămas cu opt centimetri mai scurt și cârjele i-au devenit suport de mers permanent.
A ajuns la tribunal, unde credea că va primi despăgubiri pentru ceea ce pățise, precum și o pensie de invaliditate.
Dar lucrurile nu au stat așa.
Concluzia expertului: „Victima se deplasa cu 14 km/h, mai repede decât mașina”
Când au citit expertiza, soții Galavan au avut impresia că au nimerit în niște pagini scrise de Ionesco. Dar absurdul era literă de lege.
„Noi am fost naivi, am crezut că e o greșeală ce ni s-a întâmplat nouă, dar e un sistem”, spun cei doi în sufrageria apartamentului din București în care locuiesc de câțiva ani.
Teodor Haidu, cel care a întocmit raportul de expertiză, a fost pedepsit cu un an de închisoare cu suspendare, pentru realizarea unui raport de expertiză fals. O premieră în justiție, fiind primul caz în care un expert auto a fost condamnat, după ce a concluzionat că „victima se deplasa cu 14 km/h, mai repede decât mașina”.
În plus, Codul Rutier spune că autoturismele nu au voie să fie parcate la mai puțin de 25 de metri înainte sau după trecerile de pietoni. Șoferul care a călcat-o pe doamna Galavan pe trecerea de pietoni nu a respectat această prevedere.
Au pierdut toți banii în cinci ani de procese
Pe parcursul proceselor, familia Galavan a fost nevoită să-și vândă apartamentul în care locuiau când a avut loc accidentul. Asta pentru că 5 ani, cât a durat procesul, Cornelia Galavan a petrecut aproape un an în spital.
Au rămas fără bani, au luat cu „camătă” și au vândut apartamentul ca să scape de datorii. Au ajuns pe drumuri.
Soțul Ioachim s-a angajat la un chioșc de ziare care le-a devenit rapid casă. Dormeau cu capul pe ziarele care scriau, la vremea aia, cu litere mari, despre tragedia lor. Dar patronul i-a dat afară din chioșc, așa că s-au întors pe stradă. La propriu.
Au fost nevoiți să doarmă când direct sub cerul liber, când pe la unul dintre prietenii care puteau să-i găzduiască uneori.
„Am mâncat vreo patru ani numai margarină cu slănină, că era mai ieftin”, își amintește femeia
În tribunal și la spitale s-au întâlnit cu alți oameni care trăiau povești similare cu a lor. Victime ale accidentelor rutiere care-și căutau dreptatea.
Așa s-a născut „LaCrima rutieră”, fondată de cei doi, un fel de comunitate prin care vor ca victimele accidentelor rutiere să fie reprezentate corect în instanță.
Totodată, anual încearcă să organizeze un eveniment de comemorare a celor care și-au pierdut viața pe străzi.
Vina justiției
În funcție de încadrare, vătămarea corporală se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă. Totodată, conform legii, acțiunea penală se pune în mișcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate.
„Nu e vinovat Dumitru (șoferul care a călcat-o – n.r.), e vinovat actul de justiție”, spune doamna Galavan pentru cei cinci ani petrecuți în instanțe, în căutarea dreptății.
La finalul procesului au primit 100 de milioane (lei vechi) despăgubire, iar în prezent, șoferul care a călcat-o îi plătește lunar o pensie de 500 de lei. Din ce știu soții Galavan, el n-a avut permisul suspendat nici măcar o zi, fiind șofer de meserie.
Peste 300 de pietoni morți pe șosele
Astfel de accidente se întâmplă frecvent și astăzi. În perioada 2019 – 2021, pentru neacordarea priorității de trecere pietonilor au fost sancționați 54.478 de conducători de autovehicule, arată răspunsul poliției la solicitarea ziarului.
În plus, pe fondul neacordării priorității de trecere pietonilor:
- în anul 2019 au fost înregistrate 817 accidente (120 de persoane decedate și 710 rănite grav);
- în anul 2020 au fost înregistrate 607 accidente (117 persoane decedate și 497 rănite grav);
- în primele 8 luni ale anului 2021 au fost înregistrate 289 de accidente (64 de persoane decedate și 230 rănite grav).
Datele au fost primite de Libertatea de la Poliția Rutieră.
Când alegi cine are boli mai grave
Cornelia Galavan a acceptat că e infirmă pe viață. De la accident încoace, viața ei a fost un lung șir de acceptări și compromisuri: ea nu mai ia medicamente, nu își permit să cumpere pentru amândoi.
Au decis că afecțiunile lui sunt mai grave, iar luna trecută a amanetat un inel „ca să ne permitem să trăim până la sfârșitul lunii”.
Înainte să plecăm din casa soților Galavan, Cornelia spune, plină de amărăciune: „Dacă vrea cineva să-i facă rău altcuiva și să scape ușor, îl calcă cu mașina”.
Libertatea a arătat în articole anterioare care sunt cele mai periculoase șosele din țară, dar și câte accidente au avut loc în ultimii 10 ani, multe dintre ele rămase fără vinovați.
Recomandările Comisiei Europene
Comisia Europeană face câteva recomandări prin care numărul accidentelor mortale în care sunt implicaţi pietoni ar putea fi redus:
- crearea de zone cu limite de viteză;
- crearea de trotuare continue;
- buna iluminare a spaţiului public;
- utilizarea de dispozitive reflectorizante;
- introducerea de modificări în proiectarea părţii frontale a vehiculelor.
În UE, aproximativ 21% dintre victimele accidentelor rutiere mortale sunt pietoni. În mare parte, este vorba de persoane în vârstă de peste 65 de ani, conform datelor Comisiei Europene.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro