Ei sunt convinsi de faptul ca Renault ar putea chiar sa renunte la a mai fabrica modelul in Romania, ceea ce ar duce cu timpul la disparitia de pe piata a marcii Dacia. (Paul Badea)
Edificatoare in acest sens sunt si controversele starnite in luna martie a acestui an de directorul general al grupului Renault, Louis Schweitzer, ce declara, la vremea respectiva, ca gigantul auto francez va investi in fabrica Avtoframos din Rusia nu mai putin de 230 de milioane de euro pentru a pune la punct producerea X90. Mai mult, dorind parca a pune paie peste foc, Louis Schweitzer nu s-a putut abtine in a preciza faptul ca modelele produse in Rusia vor fi mult mai bine dotate decat cele produse la Colibasi, evitand insa a oferi mai multe amanunte in acest sens. Renault spera sa obtina dupa investitia de la Avtoframos o productie de aproximativ 60.000 de unitati anual, adica mai mult decat a produs uzina din Pitesti in 2002.
Nu mai este un secret pentru nimeni faptul ca sindicalistii uzinei Dacia au facut eforturi uriase pentru a convinge patronii francezi sa bage adanc mainile in portofele si sa accepte o marire a nivelului salariilor muncitorilor cu cel putin 24%, eforturi ce au culminat cu o greva generala de toata frumusetea. Miscarea de protest ce i-a pus serios pe ganduri pe directorii francezi, nemultumiti mai ales din cauza ca incepusera sa constientizeze faptul ca momentul in care investitia de la Colibasi va aduce primul euro profit era din ce in ce mai departe.
Nemultumirea Renault pentru incapacitatea muncitorilor romani de a se adapta la noile cerinte ale angajatorului si la standardele impuse de o economie de piata sunt subliniate si de revista „Automotive News Europe” printr-o cifra cel putin interesanta: 3,5. Acesta este numarul de masini pe care il produce anual un muncitor de la Dacia. Cum in 2002 la Pitesti au fost produse 57.378 de unitati, cifra pare exacta, dar in viziunea celor de la Renault, obisnuiti cu uzine robotizate si performante, e extrem de mica pentru a justifica marirea salariilor cu cele 24 de procente cerute de sindicate. Louis Schweitzer (foto) a tinut sa incheie: „La Dacia sunt probleme adanci de cultura a muncii”.
Acesta a fost, spun surse din cadrul uzinei Dacia, momentul in care francezii au luat decizia de a se gandi tot mai serios la o lupta costisitoare si de durata cu sindicatele, o lupta care, cel putin pentru moment, nu pare sa aduca nici o veste buna pentru patroni. In aceste conditii, francezii au inceput sa-si regandeasca strategia de investitii din Romania si sa formuleze cateva solutii practice pentru a iesi cu fata curata, cel putin din punct de vedere financiar, dintr-un eventual esec din lupta cu sindicatele Dacia.
Pe fondul acestor tensiuni a aparut zvonul conform caruia Dacia de 5.000 de euro se va asambla, daca nu total, macar partial, in Rusia. Iar evenimentele ulterioare nu au adus nici un fel de lamuriri, ba mai mult, facand sa se astearna o ceata deasa prin care foarte putine persoane din Romania sunt capabile sa desluseasca o eventuala evolutie coerenta a lucrurilor.
Un alt oficial Renault sustine ca mutarea unei parti din productia modelului X90 in Rusia se doreste a fi, de fapt, si o atentionare la adresa sindicatului de la Dacia, avand in vedere recentele miscari de protest, care au culminat cu greva generala a muncitorilor pitesteni.
Cu alte cuvinte, Renault nu doreste sa ramana un prizonier al sindicatelor, putand chiar sa ofere fabricarea viitoarei Dacia uzinelor Avtoframos. Aceeasi sursa a tinut sa adauge ca daca pana acum cei 10.300 de muncitori disponibilizati de Dacia au fost de acord cu aceasta situatie, s-a atins punctul in care concedierile nu vor mai fi voluntare.
Concret, ce se va intampla? Cu ajutorul sindicalistilor de la Dacia Pitesti, reporterii Libertatii au reusit sa incropeasca doua posibile scenarii. Primul, si cel mai putin rau, ar fi acela al unui parteneriat de lunga durata intre patronat si sindicate, situatie in care constructorii romani se multumesc doar cu o bucatica frumoasa din productia de X90 (in afara de Rusia se mai vehiculeaza si alte locatii mondiale, precum China sau Iran).
Al doilea plan, alimentat de un razboi surd al nervilor si al declaratiilor de pe pozitii de forta, ar fi acela al mutarii definitive si irevocabile a X90 in Rusia, moment in care discutiile si previziunile aluneca pe o panta cat se poate de sumbra, insusi viitorul marcii Dacia fiind cat se poate de incert, la Pitesti urmand a se continua asamblarea modelelor deja existente si considerate la nivelul anilor ‘80.
Din partea Dacia Pitesti, reactii ca si inexistente, seful biroului de presa limitandu-se la a ne preciza ca nu are autoritatea necesara pentru a comenta astfel de informatii si ca grupul Renault nu are obiceiul de a se implica in astfel de „controverse mediatice”. Ce se va intampla cu adevarat stiu numai directorii francezi, iar romanii nu au decat sa astepte ultimul semestru al anului 2004, moment ce va coincide cu prezentarea oficiala a noului model Dacia, atat de controversatul X90.

 
 

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Ultima oră! Celebrul actor a murit în urma unui infarct! Dependența de alcool l-a învins
Unica.ro
Ultima oră! Celebrul actor a murit în urma unui infarct! Dependența de alcool l-a învins
Uluitor ce s-a aflat despre fiica cea mare a lui Ilie Bolojan. Lucia-Maria nu are o meserie ușoară, fiind căutată chiar și de clienți din străinătate. Detalii neștiute ies la iveală
Viva.ro
Uluitor ce s-a aflat despre fiica cea mare a lui Ilie Bolojan. Lucia-Maria nu are o meserie ușoară, fiind căutată chiar și de clienți din străinătate. Detalii neștiute ies la iveală
Denise Rifai, reacție genială după ce coafura ei a devenit ținta glumelor pe Internet: "Urmează întrebarea roșie"
Libertateapentrufemei.ro
Denise Rifai, reacție genială după ce coafura ei a devenit ținta glumelor pe Internet: "Urmează întrebarea roșie"
Ce a putut să spună o turistă străină despre București. Impresia pe care i-a lăsat-o Capitala. ”De ce nu vorbește nimeni?”
FANATIK.RO
Ce a putut să spună o turistă străină despre București. Impresia pe care i-a lăsat-o Capitala. ”De ce nu vorbește nimeni?”
Ce s-a aflat despre fata cea mare a lui Ilie Bolojan. Detaliile din familia lui, care au ieșit acum la iveală, sunt surprinzătoare! Românii nu știau aceste amănunte!
Unica.ro
Ce s-a aflat despre fata cea mare a lui Ilie Bolojan. Detaliile din familia lui, care au ieșit acum la iveală, sunt surprinzătoare! Românii nu știau aceste amănunte!
Lamborghini Huracan, cu parbrizul crăpat şi doar 27.800 km la bord, scos la licitaţie pentru a treia oară. Preţul a fost redus la jumătate
Observatornews.ro
Lamborghini Huracan, cu parbrizul crăpat şi doar 27.800 km la bord, scos la licitaţie pentru a treia oară. Preţul a fost redus la jumătate
Horoscop 15 ianuarie 2025. Capricornii au un mare avantaj astăzi, care vine din puterea interioară, ca să depășească orice dificultate
HOROSCOP
Horoscop 15 ianuarie 2025. Capricornii au un mare avantaj astăzi, care vine din puterea interioară, ca să depășească orice dificultate

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI