Cuprins:
Sute de mesaje după publicarea planurilor-cadru
După publicarea planurilor cadru, Ministerul Educației a primit sute de mesaje, a anunțat Daniel David. Planurile-candru pentru liceu au fost puse în dezbatere publică, vineri seară. ele vor sta în dezbatere publică timp de cinci săptămâni.
Ministrul Educației a precizat că își dorește să primească propuneri concrete de îmbunătățire a documentelor.
„Mă bucur că proiectele de planuri-cadru pentru învăţământul liceal au stârnit deja un interes atât de mare, primind în nici 24 de ore sute de mesaje. Este normal, iar asta arată că ne pasă de viitorul copiilor noştri! Avem câteva săptămâni pentru analize serioase şi discuţii constructive, decizia finală urmând a se lua în luna mai, într-un consens cât mai larg. M-aş bucura însă şi mai mult ca, pentru a ajunge împreună la cea mai bună variantă, mesajele să nu fie simple felicitări sau critici.”, a menționat ministrul Educației.
Mesajele trebuie să vină cu propuneri argumentate.
Daniel David
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6b366f9dc4c359594e0807dbc01aa8cd.jpg)
„Mesajele trebuie să vină la adresa indicată în anunţul formal, cu propuneri argumentate, după analiza atentă a planurilor-cadru, pentru a ajunge împreună la soluţia cea mai bună. Dacă rămân neclarităţi, acestea pot fi discutate în cadrul dezbaterilor naţionale sau prin întrebări specifice la adresa de e-mail folosită pentru consultarea publică”, a transmis ministrul Educaţiei, Daniel David.
Elevii au un cuvânt de spus
Ministrul subliniază și că numărul de ore nu mai este alocat unor discipline de către minister. Mai mult, atât elevii (CDEOŞ) cât și școala au un cuvânt mai important de spus decât înainte.
„Pentru a avea buni specialişti, ne trebuie accentuarea competenţelor de specialitate, mai ales în clasele XI/XII; nu ne opreşte nimeni însă să avem abordări mai transdisciplinare şi la acest nivel (istorie la profilul real sau ştiinţe la profilul uman), dacă şcoala şi elevii doresc asta (prin orele de CDEOŞ), dar acest lucru nu mai este impus de minister, ci lăsat la autonomia/libertatea şcolii şi elevilor. Tot într-o logică transversală şi ţinând cont de caracteristicile societăţii de astăzi, am lăsat tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor în toţi anii din trunchiul comun (din nou, orele putând fi, unde se doreşte, suplimentate prin CDEOŞ)”, a precizat Daniel David.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c8285239b187444d674ffc0f471f6e6a.jpg)
Una dintre cele mai importante schimbări este descentralizarea deciziei privind alocarea orelor.
Unele materii rămân obligatorii
Astfel, unele materii rămân obligatorii, în timp ce altele, devin materii de specialitate.
„Disciplinele care contribuie direct la cultura şi identitatea naţională, exprimate şi în context internaţional, şi anume limba şi literatura română şi istoria (în diverse forme, care vor fi definite adecvat prin programe) sunt în toţi anii trunchiului comun şi pot fi suplimentate prin curriculum de specialitate flexibil (dacă doreşte şcoala) şi cu ore propuse de şcoală şi alese de elevi (CDEOŞ – inclusiv prin teme foarte specifice, dar relevante naţional, aşa cum avem şi acum, spre exemplu tema despre românii care au marcat cultura şi civilizaţia lumii)”, a subliniat ministrul.
Despre religie, „care este prezentă în toți anii în trunchiul comun”, Daniel David susține că este „gândită însă să aducă mai clar în discuţie şi aspecte moral-etice şi de combatere a extremismului religios”.
„Istoria si Geografia sunt în trunchiul comun la clasele IX/X, iar în clasele XI/XII devin de specialitate la profilul umanist şi pot fi oferite la profilul real dacă decid şcoala şi elevii. Am primit deja multe propuneri pentru a fi menţinute transversal şi obligatoriu, fără să depindă de şcoală şi elevi şi le-am înregistrat ca atare”, a mai transmis ministrul.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_ffe8a3d2d05cd65aa1d3dbdd4d387d17.jpg)
Școlile pot suplimenta orele de educație fizică, consiliere și orientare profesională, în funcție de nevoile elevilor. Se încurajează abordările transdisciplinare, precum studierea istoriei la profilul real sau a științelor la profilul uman.
„ Aşadar, în ciuda unor interpretări greşite legate de «afectarea unor discipline şi ore», de fapt decizia se duce mai mult spre şcoală şi elevi, iar prin această descentralizare încurajăm autonomia şi performanţa, pentru a se păstra sau chiar a se creşte numărul actual de ore la anumite discipline”, a concluzionat Daniel David.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_1a4f34066a439d23c0dfd07cf16f2659.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_7f1b4d68d647667009582ce54263d3d7.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_3c27a1b9115d635f3ea9ac2c84f06e1e.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_b45424e30bafd1f678def93a2a14aae8.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_ccb9c44d5b30cf767625523f25570225.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_1a06775f607d5113b09ce86a59b41c4b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_6380b8dc2aec72c2030a2e906e1ee745.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_5dc891e1bede9f1cda563146e5c6c550.jpg)