Iată opinia lui Daniel David, unul dintre cei mai cunoscuți profesori de psihologie socială din generația tânără.
- Daniel David este doctor în psihologie și autorul volumului „Psihologia poporului român”.
”După mine, cazul „Alexandra”, dar și multe altele, reprezintă un simptom al unei boli psihoculturale teribile a țării. Astfel de situații extrem, extrem de rele/durerose se întâmplă în multe alte țări ale lumii, dar la noi șochează ponderea elementului în principiu controlabil în rezultatul dezastruos. Fără a absolutiza, la alții dezastrul se datorează adesea mai ales unor factori mai impredictibili și/sau mai greu controlabili”.
În aceste condiții eu cred că una din problemele fundamentale ale României este că în toate domeniile cheie avem deja prea mulți funcționari/specialiști slab pregătiți, demotivați și/sau fără reflexe puternice pro-sociale, prea mulți formații în contextul unor „fabrici de diplome” universitare
Adevărul brut este că sunt înțesate instituțiile de astfel de absolvenți! Ne amăgim că nu-i așa, dar ne trezim din defense/iluzii când realitatea ne loveste durerors cu astfel de cazuri șocante care sparg și transcend defesele/iluziile.
Ne place sau nu să auzim asta, țara este cangrenată de o astfel de resursă umană slab pregătită și, în consecință, indiferent ce proceduri/instituții moderne implementăm rezultatul va fi adesea nesatisfăcător (pe alocuri dezastruos).
Așadar, deși într-o altă expresie, nu scăpăm de blestemul nostru cultural al „formelor fără fond”, care ne-a marcat de-a lungul istoriei, și ajungem adesea să avem forme moderne fără conținut practic adecvat.
Așa cum știm din politica științei, distrugerea unei națiuni nu necesită bombe, ci distrugerea învățământului superior.
În aceste condiții, prioritatea 0 a țării trebuie să fie reintrarea în normalitatea a învățământului universitar. Numai așa putem forma profesioniști buni, cu valori prosociale, și profesori care să ne formeze în viitor adecvat copiii. Altfel, orice proceduri/instituții sociale moderne pe hârtie/în legi vor fi blocate în practică de funcționari/specialiști slab pregătiți și fără motivații/reflexe prosociale adecvate. Pe de altă parte, expertiza de calitate, odată pusă la locul ei și în condiții de lucru propice (ex. cu dotările adecvate), trebuie recompensată adecvat, pentru a da rezultate bune pe termen lung.
În fine, fără a intra în detalii, mai punctez doar că nivelul de educație ridicat crește toleranța socială și poate reduce comportamentele anti-sociale (sporindu-le pe cele pro-sociale). În sinteză, normalizați învățământul superior – și am discutat cum în multe articole/studii deja publicte – și țării și oamenilor le va merge mai bine! Dacă suferințele unor oameni îi vor face pe politicieni să se trezează din defense/iluzii și să declare învățământul superior prioritatea 0 a țării, tocmai pentru salvarea țării și prevenirea unor suferințe similare, atunci aceste suferințe nu vor fi fost în van! Altfel, tratăm iar simptomul, dar boala rămâne și se va exprima în curând în alte simptome”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro