Podul peste Vltava nu mai este potrivit pentru a suporta un volum în creștere de trafic feroviar, susțin Căile Ferate Cehe, care intenționează să-l înlocuiască cu o structură modernă.

Arhitecții și consiliului orașului Praga doresc ca originalul, care a câștigat statutul de monument național, să fie păstrat.

O petiție prin care se pledează ca structura veche de 120 de ani să fie salvată a atras peste 6.000 de semnături, după ce administrația căilor ferate a publicat planuri pentru o înlocuire.

Demersul l-a determinat pe ministrul ceh al transporturilor, Martin Kupka, să convoace o întâlnire specială a inginerilor de poduri și a administrației căilor ferate, în efortul de a găsi o soluție.

Zonă în patrimoniul UNESCO

Proiectat de František Prášil, un inginer ceh de la sfârșitul epocii habsburgice, podul a fost construit în 1901 și traversează râul Vltava. Alături de castelul Vysehrad, se află într-o zonă desemnată în 1992 drept patrimoniu mondial UNESCO.

Administrația căilor ferate insistă că repararea și întreținerea podului sunt prea complicate și costisitoare. Deși studiile de fezabilitate comandate de consiliul orașului Praga au concluzionat că o conservare este „fezabilă din punct de vedere tehnic” și că structura are „capacitate structurală suficientă pentru a transporta viitorul trafic de trenuri, inclusiv încărcături și frecvențe mai mari ale garniturilor”.

Adam Scheinherr, viceprimarul din Praga responsabil cu infrastructura de transport și reperele culturale ale orașului, a declarat: „Ceea ce este cel mai important la pod este că aparține panoramei Pragăi, iar locuitorii nu își pot imagina orașul fără el”.

Richard Biegel, președintele grupului de conservare Club for Old Praga, a adăugat că planurile administrației feroviare trădează „o lipsă de empatie”. „Este emblematic pentru Praga. Importanța pentru orașul nostru este precum cea a Turnului Eiffel pentru Paris. E ca și cum ai vrea să dai jos Tour Eiffel!”.

Ian Firth, un inginer structural de frunte specializat în proiectarea podurilor, a recomandat păstrarea structurii măcar ca o instalație pietonală, dacă nu ca una feroviară cu o singură cale. „Nu erau interesați. Hotărârile lor erau deja luate”, a spus Firth. 

„Să demolezi podul este o rușine”

„Să demolezi podul existent este o rușine teribilă, deoarece este o lucrare minunată. Imaginează-ți strigătul din întreaga lume dacă Tower Bridge din Londra ar fi declarat nepotrivit scopului și demolat. E cam același lucru”, a spus specialistul.

„Ne aflăm în mijlocul unei urgențe climatice și avem responsabilitatea de a nu arunca lucrurile și de a începe să construim lucruri noi, ceea ce este o risipă pentru mediu”, a mai afirmat Firth.

Cu toate acestea, Jan Nevola, purtătorul de cuvânt al administrației căilor ferate, a spus că este nevoie de un nou pod, deoarece renovarea celui existent este „nerealistă”.

Criticii spun, pe de altă parte, că starea dărăpănată a podului este rezultatul eșecului administrației de a acorda prioritate reparațiilor, după ce podul a primit statutul de monument național în 2004.

Foto: Profimedia

 
 

Urmărește-ne pe Google News