Inițiatorul proiectului de lege, senatorul PNL Daniel Zamfir a declarat că s-a stabilit ”procedura prin care un utilizator care utilizează un bun poate încheia datoria pe care o are la leasing”.
”Astăzi, lucrurile stau în felul următor: atunci când utilizatorul predă bunul respectiv, societatea de leasing îi solicită în continuare să plătească ratele până la expirarea contractului. Este nefiresc să fii deposedat de bun şi să plăteşti în continuare ratele respective”, a declarat senatorul liberal.
El a precizat că, în plus, s-a stabilit că pentru persoanele fizice consumatori se elimină caracterul de titlu executoriu al contractului.
„Caracterul de titlu executoriu rămâne, evident, în cazul contractelor ipotecare. Acolo, Codul civil prevede foarte clar că un contract de ipotecă poate fi executat în orice moment. Discuţia s-a referit la creanţa comercială, adică suma care a mai rămas de plată, care trebuie să fie certă, nu una care să conţină diverse clauze abuzive şi dobânzi nejustificate. Atunci când un colector de creanţe stabileşte o sumă, trebuie să fie verificată de instanţă”, a susţinut Zamfir.
Melania Hăncilă, reprezentant al Societăţilor Financiare, o organizaţie care reprezintă interesele industriei de leasing, a afirmat că asemenea practici „vor încuraja indisciplina” la plată a utilizatorilor. „Dacă nu mai doreşte să plătească, foarte bine, totul este minunat, poate să folosească şi bunul. Un a e dacă el vrea să aducă bunul, este de bună cuviinţă, dar dacă e de rea-credinţă, atunci noi trebuie să mergem în instanţă să obţinem titlu executoriu ca să intrăm în posesia bunului”, a explicat Hăncilă.
Proiectul va fi dezbătut şi votat în plenul Senatului, în calitate de primă Cameră sesizată și va merge la Camera Deputaților, forul decizional.
”Sunt frecvente cazurile când oamenii își cumpără mașini în leasing, în cinci ani, iar dacă, după trei ani, nu mai plătești ratele, societatea îți ia mașina și apoi mai plătești cei doi ani până la terminarea contractului. Mi se pare corect ca, după ce ți se ia mașina, să nu mai plătești, după ce nu mai ești în posesia mașinii. Bunul nu îl mai ai, ai plătit avansul, ratele pe cei trei ani, care reprezintă 80% din valoarea mașinii, iar societatea vinde după aceea mașina, astfel că nu are cum să iasă în pierdere”, a explicat Zamfir, la depunerea proiectului de lege, într-un interviu acordat Libertatea.ro.
Citește și: