Cuprins:
Reducerile atractive sunt menite să stimuleze cumpărăturile, iar numeroși oameni achiziționează produse doar pentru că sunt la ofertă, nu pentru că au o nevoie reală de ele. Fiind atrași de reduceri și din dorința de a nu rata ocazia, mulți sunt determinați să își umple coșul de cumpărături cu articole care, de multe ori, nu sunt folosite.
Referitor la cumpărăturile la reducere, psihologul Bogdan Stoian a avertizat asupra dependenței de cumpărături în perioada reducerilor.
Pentru unii oameni, cumpărăturile sunt o modalitate de a răspunde unor nevoi reale, pentru alții, acestea se transformă într-un mecanism de compensare a anxietății și a stimei de sine scăzute. Fenomenul, care este cunoscut sub numele de „shopping compulsiv” sau dependență de cumpărături, arată tendința de achiziționare a produselor chiar și când nu sunt necesare.
Fenomenul de „Fear of Missing Out” (FOMO), frica de a rata ceva important, a împins în fiecare an mulți români să cumpere produse de care nu au nevoie neapărat. Psihologul Bogdan Stoian a explicat comportamentul ca pe o dorință puternică de a fi parte din „evenimentul” Black Friday.
Reducerea vizibilă a prețurilor activează dorința de achiziție chiar și pentru lucruri neesențiale, pentru mulți consumatori. În această perioadă FOMO se manifestă intens. Oamenii simt o presiune constantă de a nu rata aceste oferte aparent unice, chiar dacă produsele nu sunt indispensabile.
„Pentru unii oameni, cumpărăturile devin o metodă de a umple un gol emoțional. Achiziția impulsivă a unui obiect sau tentația reducerilor mari poate aduce o senzație temporară de satisfacție, însă, de cele mai multe ori, aceste cumpărături se finalizează cu regrete. Într-o societate orientată către consum, nevoia de a deține mai multe lucruri este amplificată de frica de a rata (FOMO – Fear of Missing Out), accentuată în perioada de Black Friday și sărbători”, a explicat psihologul Bogdan Stoian.
Comportamentul de achiziție devine un refugiu pentru stările de disconfort emoțional
În ceea ce privește identificarea unui cumpărător compulsiv, acesta petrece timp considerabil căutând reduceri.
„Un cumpărător compulsiv își alimentează dependența prin activități de shopping impulsiv sau prin achiziții planificate special pentru a contracara stări negative. Din păcate, acest comportament duce la acumularea de datorii, tensiuni în familie și afectează relațiile personale”, spune psihologul Bogdan Stoian.
Potrivit cercetărilor, trei sferturi dintre cumpărătorii compulsivi sunt conștienți de problemă, însă amână căutarea ajutorului.
Măsuri pentru a reduce tentațiile cumpărăturilor impulsive
Pentru a putea înfrunta tentațiile cumpărăturilor impulsive, Bogdan Stoian a recomandat câteva măsuri simple. Este indicată o planificare și o bugetare. Se recomandă o listă de produse care sunt necesare și stabilirea unui buget ferm, înainte de a începe cumpărăturile de Black Friday.
De asemenea, un alt sfat oferit este acela de a evalua necesitatea reală. Este important ca oamenii să se întrebe dacă produsul este cu adevărat necesar. FOMO și impulsul de a profita de reduceri sunt doar reacții emoționale, de cele mai multe ori.
O altă măsură este aceea de a evita cumpărăturile online și plata cash. Achizițiile fizice și plata cash sunt metode care ne ajută să conștientizăm mai bine valoarea banilor cheltuiți.
De asemenea, în locul obiectelor materiale, activitățile care creează amintiri durabile, de exemplu, excursii, cursuri, evenimente, au un impact pozitiv asupra stimei de sine, reducând dependența de cumpărături ca formă de alinare.
Un alt sfat oferit este acela de a gândi pe termen lung. Achizițiile de moment, care nu aduc valoare pe termen lung, trebuie evitate.
Dependența de cumpărături este o problemă ce poate afecta calitatea vieții, pe termen lung. Terapia este o soluție pentru a descoperi motivele interne ale dependenței și pentru a învăța strategii sănătoase de gestionare a emoțiilor, spune psihologul Bogdan Stoian.
Bogdan Stoian este psiholog clinician, absolvent al Facultății de Psihologie, dublu masterand în Psihologie Clinică și Tehnici de Comunicare și Influență Socială.