Cine are dreptate?
La rândul lor, cei în cauză invocă prevederile legii speciale (nr. 448/2006), care nu limitează numărul de imobile scutite de impozit (nici la case, nici la terenuri) şi refuză să plătească. Primăriile reportează de la an la an aceste impozite neachitate şi aplică dobânzi şi penalităţi de întârziere.
Unii cititori ne-au mărturisit că au ajuns să figureze cu datorii de câteva mii de lei şi că sunt ameninţaţi de Fisc cu punerea sechestrului pe unele bunuri şi executarea silită.
Fiscul o scaldă!
Am solicitat clarificări în acest scop de la ANAF şi de la Ministerul Finanţelor Publice, dar răspunsul primit nu clarifică situaţia, ci o lasă în coadă de peşte. Iată ce ne-a transmis MFP: “Codul Fiscal prevede, la art. 284 alin. 4, că impozitul pe clădiri, impozitul pe teren şi taxa pentru eliberarea unei autorizaţii pentru desfăşurarea unei activităţi economice nu se datorează de către persoanele cu handicap grav sau accentuat şi de persoanele încadrate în gradul I de invaliditate. În plus, acelaşi art. 284 din Codul Fiscal a limitat scutirea de la plata impozitelor doar pentru clădirea folosită ca domiciliu de persoanele fizice prevăzute la alin. (4) şi pentru terenul aferent acesteia. Pe de altă parte, Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, stabileşte la art. 26 că persoanele cu handicap grav sau accentuat beneficiază de scutire de la plata impozitelor pe clădire şi teren, fără să prevadă condiţiile din Codul Fiscal”.
Adică, exact ceea ce ştiam deja şi noi. Întrebarea era: cine are dreptate? Primarii care cer impozitul invocând Codul Fiscal sau cei în cauză, care invocă prevederile legii speciale privind drepturile persoanelor cu handicap?
Rezolvarea dilemei, la mâna parlamentarilor
Un lucru e clar: rezolvarea acestei dileme constă în modificarea legii, mai exact a punerii de acord a celor două acte normative (Legea nr. 448/2006, respectiv, Codul Fiscal), adoptând fie formula fără limitarea numărului de imobile, prevăzută în legea specială, fie formula restrânsă doar la casa de domiciliu şi terenul aferent, cuprinsă în Codul Fiscal.
Până atunci, corect ar fi să se aplice prevederea care-l avantajează pe contribuabil, adică, cea cuprinsă în Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Iar datoriile acumulate până atunci să fie amnistiate. Ce ziceţi, domnilor parlamentari?
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!