Cercetătorii numesc „comportament de aruncare a gunoiului” și au găsit că există mai multe motive pentru care oameni fac asta.
Gunoiul este orice deșeu solid care este debarasat în mod necorespunzător. Acesta poate fi de la ambalaje de bomboane până la mașini abandonate.
Coșurile de gunoi
Un studiu din 2011 apărut în „Environment and Behavior” a observat oamenii care aruncă mizeria în locuri publice. Cercetătorii au mers în 130 de locuri publice din zece state americane și au urmărit aproape 10.000 de persoane.
Întâi de toate oamenii de știință au evaluat zona. Dintre cele 130 de locuri, 91% aveau cel puțin un coș de gunoi, iar două nu aveau niciunul vizibil.
Cercetătorii au notat apoi „comportamentele de eliminare” și dacă oamenii au aruncat incorect gunoiul. Acest lucru include atât oamenii care au aruncat intenționat obiecte pe jos, cât și pe cei care au scăpat ceva.
Din totalul coșurilor de gunoi, 17% au fost necorespunzătoare și 4% dintre persoane au fost calificate drept „littering bugs”. Expresia se traduce mot-a-mot drept „gândac de gunoi”. Aceasta a apărut pe măsură ce atât deșeurile, cât și mobilitatea au crescut. Odată cu creșterea numărului de mașini și crearea sistemului de autostrăzi, oamenii au început să arunce sticle și șervețele din mașinile aflate în mers.
De ce au aruncat gunoiul?
Lipsa accesibilității la un coș a fost un factor. Oamenii erau mai predispuși să arunce gunoiul dacă nu se aflau aproape de un coș de gunoi. Cu cât sunt mai multe, cu atât este mai probabil să se debaraseze de mizerie în mod corespunzător.
De asemenea, era mai probabil ca oamenii să arunce gunoiul pe jos dacă se aflau într-o zonă în care există deja gunoaie pe jos.
Un om aflat într-un popas de pe autostradă, plin de mucuri de țigară și ambalaje de mâncare, era mai predispus să arunce gunoiul pe jos decât o persoană aflată într-un parc îngrijit. Astfel, autorii au conchis că întreținerea unui spațiu fără gunoaie reprezintă o strategie de prevenire.
De asemenea, amplasarea coșurilor de gunoi va reduce mizeria. Aceste abordări îi pot motiva pe cei care aruncă ocazional pe jos să mențină curățenia.
Alte studii au constatat că cei care aruncă gunoiul pe jos în mod cronic ar putea să nu fie constrânși să se schimbe.
Probleme tot mai mari cu deșeurile
Oamenii tind să fie de acord că gunoiul este dăunător pentru mediu. Dar un studiu din 2023 apărut în Ocean & Coastal Management a constatat că oamenii nu au considerat că este problema lor să o rezolve.
Oamenii văd problemele de mediu ca o necesitate de revizuire a comportamentului consumatorilor prin reglementări precum interzicerea pungilor de plastic sau a paielor de băut.
Alte persoane continuă să arunce deșeuri pur și simplu pentru că se simt bine să fie rele. Un studiu a constatat că gunoaiele făcute de angajați în mediul lor de lucru sunt și un act împotriva angajatorului.
Activiștii avertizează că problema se va agrava în anii următori.
În 1950, lumea producea două milioane de tone de plastic. În 2017, au fost produse peste 438 de milioane de tone. Și numai 10% din plastic este reciclat, iar restul a ajuns în depozitele de deșeuri sau în ocean.
Dacă guvernele nu reglementează producția de plastic, este de așteptat că până în 2050 cantitatea să se dubleze, ceea ce înseamnă că și cantitatea eliminată în mod necorespunzător va crește.
Aruncarea vinei
Termenul de „littering bug” a apărut în anii 1950, după ce un grup de corporații s-a asociat și a format campania Keep America Beautiful (KAP – Țineți America Curată, n.r.).
O serie de istorici consideră că acest concept de „gândac de gunoi” mută responsabilitatea de la corporații la consumatori.
KAP a realizat anunțuri publice prin care oamenii au fost învățați că aruncarea de gunoi afectează mediul. Mesajul a rezonat cu o parte din populație, dar nu i-a motivat pe alții să își schimbe comportamentele, conchide Discover Magazine.