Cuprins:
Utilizatorii care au încercat să intre pe versiunea de desktop a WhatsApp au fost întâmpinaţi cu mesaje privind lipsa conectării – „This site cant be reached” sau „Computer neconectat. Asiguraţi-vă că computerul dvs. are o conexiune activă la internet”, în timp ce pe versiunea de aplicaţie mesajele nu se transmiteau.
La conectarea pe Facebook şi la încercarea de conectare pe Instagram, mesajele de întâmpinare sugerau lipsa conectării la o sursă de internet sau chiar faptul că paginile nu mai există.
De ce sabotajul intern e mai plauzibil decât un atac cibernetic
Problema site-ului Facebook ar fi fost o eroare DNS (n.r. – Sistem de nume de domeniu). DNS permite adreselor web să ducă utilizatorii la destinațiile lor.
Varianta unui atac din exterior, derulat de hackeri, este considerată mai puţin probabilă. Un atac masiv de tip „denial-of-service” (DoS) care să poată bloca serverele celei mai populare platforme social media ar avea nevoie fie de o coordonare perfectă între cele mai puternice grupări de hackeri, fie de folosirea unei tehnici complet noi de exploatare a unor eventuale vulnerabilităţi.
Aceeași opinie au împărtășit și doi experți din domeniul securității IT de la Facebook, care au declarat pentru „New York Times” că un atac cibernetic pare puțin posibil: „Tehnologia din spatele aplicațiilor grupului este diferită pentru fiecare aplicație în parte și este, practic, imposibil să le aduci pe toate offline în același timp”.
Ideea unui sabotaj intern este susținută de faptul că blocajul care a lovit Facebook s-a produs la o zi după ce un avertizor de integritate a acuzat compania că are un comportament de prioritizare în mod repetat a profitului, în loc să lupte împotriva discursului de ură şi a dezinformării care circulă pe platformă.
Explicațiile companiei
După ce problema a fost rezolvată, Facebook a anunțat că „a fost modificată configurația routerelor care reglementează traficul de date între centrele de date ale companiei, a apărut o eroare și traficul a fost întrerupt”.
Drept urmare, diferitele servicii ale companiei nu ar mai fi funcționat.
Santosh Janardhan, Managing Director pentru Infrastructură la Facebook, a detaliat, ulterior: „Tehnicienii noștri au descoperit că modificările de configurație ale routerelor au fost cauza problemei. Aceste dispozitive coordonează traficul de rețea între centrele noastre de date. Breșa a făcut ca serviciile noastre să se oprească complet. Credem că motivul erorii a fost o modificare incorectă a configurației”.
Director de infrastructură: „Datele utilizatorilor nu au fost compromise”
Modul în care a apărut eroarea nu este descris. Managerul Facebook nu e explicat de ce nu există o a doua autoritate de control pentru schimbări atât de importante.
Cu toate acestea, postarea sa conține vești bune pentru utilizatori: „Nu am găsit indicii că datele utilizatorilor au fost compromise în timpul întreruperii”.
Fondatorul şi CEO-ul Facbook, Mark Zuckerberg a transmis utilizatorilor că îi pare rău pentru întreruperea care a afectat luni serviciile Facebook, Instagram şi WhatsApp, reluate după mai mult de şase ore. Din cauza situației create, Bloomberg a estimat că Zuckerberg a pierdut active de 5,1 miliarde de euro.
„Facebook, Instagram, WhatsApp şi Messenger revin acum online. Îmi pare rău pentru întreruperea de astăzi. Ştiu cât de mult vă bazaţi pe serviciile noastre pentru a rămâne conectaţi cu oamenii la care ţineţi”, a scris Zuckerberg pe Facebook.
O astfel de situaţie nu a mai fost înregistrată din 2019, când întreruperea a durat aproximativ 14 ore.