Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) susține că acest lucru se întâmplă deoarece companiile de asigurare au daune mai mari de acoperit pe polițele subanuale și, în consecință, își corectează tarifele corespunzător.
Prețul polițelor de asigurări auto obligatorii este plafonat de Guvern până în luna octombrie, însă plafonarea are loc la nivelul tarifului practicat anterior de către fiecare asigurător. Astfel, nu există un tarif fix pe care companiile nu trebuie să îl depășească, iar prețurile pot varia între asigurători.
RCA pe 6 luni, mai scumpă decât pe un an!
Un cititor Libertatea a prezentat lista ofertelor obținute pentru mașina pe care o deține, un autoturism cu motor de 1.498 centimetri cubi. În vârstă de 56 de ani, acesta are clasa de bonus B6.
Tarifele sunt următoarele:
- Grawe: 870 lei (6 luni); 897 lei (1 an);
- Generali: 1.054 lei (6 luni); 1.139 lei (1 an);
- Axeria: : 463 lei (6 luni); 773 lei (1 an);
- Omniasig: 1.222 lei (6 luni); 1.307 lei (1 an);
- Asirom: 820 lei (6 luni); 1.171 lei (1 an);
- Groupama: 726 lei (6 luni); 781 lei (1 an);
- Hellas Direct: 1.051 lei (6 luni); 1.013 lei (1 an).
„Frapant este faptul că prețul RCA la 6 luni este, cu o excepție, aproape egal cu prețul RCA pe 1 an. La una dintre companii, prețul RCA la 6 luni este, în mod ridicol, chiar mai mare decât prețul RCA pe 1 an!”, spune șoferul.
Acesta spune că, prin această politică de prețuri, proprietarii de autovehicule sunt practic forțați să încheie polițe pe un an, plătind astfel, într-o singură tranșă, o sumă destul de mare.
El consideră această practică drept incorectă.
„În plus, mă întreb ce calcule actuariale au stat la baza stabilirii tarifelor RCA pe 6 luni astfel încât prețul acestora să fie egal sau mai mare decât cel al polițelor pe 1 an și cum a «supravegheat» ASF întocmirea acestora. După părerea mea, această practică incorectă ar trebui să facă obiectul unei investigații atât din partea ASF, cât și a ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – n.r.)”, susține acesta.
„Nu se poate interveni în politica de prețuri”
Contactat de Libertatea, Horia Constantinescu, președintele ANPC, spune că nu vede un motiv pentru care statul ar trebui să intervină în privința subunităților la polițele RCA.
„Nu se poate interveni în politica de prețuri, ar însemna că stabilim un mercurial al prețurilor ca înainte de 1989. Nu știu vreo intervenție a unei autorități în acest fel la nivel global. Am putea vorbi doar în cazul persoanelor cu handicap. Sau în cazul utilităților sau produselor fără de care nu putem trăi, precum alimentele, și doar pe termen limitat”, a spus Constantinescu.
Cum argumentează ASF
ASF spune că asigurătorii își stabilesc singuri prețurile, iar pentru perioadele mai mici de un an, aceștia aplică o serie de corecții, din cauza daunelor mai mari pe care trebuie să le achite.
„Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie permite clienților achiziționarea asigurării RCA pe perioade de asigurare mai mici de un an, ceea ce a condus la creșterea numărului de expuneri subanuale, care prezintă o daunalitate mai mare și fraude mai multe decât polițele încheiate pe un an”, arată instituția, într-un răspuns pentru Libertatea.
„Nicio autoritate nu are competența de a aproba tarifele de primă”
În privința nivelului prețurilor, instituția spune că „nici ASF și nicio altă autoritate a statului nu are competența de a interveni în sensul aprobării tarifelor de primă pe care un asigurător intenționează să le practice”, după cum arată Directiva 2009/138/CE privind asigurările și reasigurările.
Având în vedere prevederile legislației europene în vigoare, ASF a menționat întotdeauna faptul că nu poate interveni în sensul impunerii nivelului primelor de asigurare, indiferent de categoria și tipul autovehiculului sau de segmentul în care se încadrează proprietarul acestuia.
Autoritatea de Supraveghere Financiară:
Obligatorie prin lege
Șoferul spune însă că este însă problematică stabilirea unor tarife apropiate de prețul pe un an întreg, deoarece polița RCA este un produs a cărui achiziție este obligatorie, nu benevolă.
Conform legislației, nicio mașină nu poate circula pe drumurile publice fără asigurare de răspundere civilă auto.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
mariussorin75 • 19.09.2023, 12:27
Destul de multe masini, cred ca sunt mai multe ca bicicletele, nu toti care au masini si le permit, taxele mari ar trebui sa cearna prin sita, ....foarte bine, dublate