Într-un articol publicat pe site-ul propriu, sub titlul „Un Parlament avem și trebuie să-l ascultăm orbește”, reprezentanții APADOR-CH precizează că au cerut Avocatului Poporului să sesizeze CCR susținând că primul articol al legii avertizorilor de integritate este neclar, precum și că „noua lege diminuează standardul de protecție oferit avertizorilor”.
„În răspunsul transmis APADOR-CH, Instituția Avocatului Poporului susține că argumentul cum că articolul 1 din noua lege ar fi neclar nu e de natură să încalce Legea fundamentală”, notează APADOR-CH.
Referitor la neclaritatea articolului, Avocatul Poporului a argumentat că „în privinţa puterii legiuitoare, prevederile art. 61 alin. (1) din Constituţie stabilesc că «Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării», iar competenţa de legiferare a acestuia cu privire la un anumit domeniu nu poate fi limitată, dacă legea astfel adoptată respectă exigenţele Legii fundamentale”, se precizează în răspunsul către APADOR-CH.
În ceea ce privește al doilea argument de neconstituționalitate invocat de Asociație, Instituția Avocatului Poporului a transmis că „alegerea celor mai potrivite abordări pentru a se ajunge la protecţia avertizorilor în interes public este o problemă exclusiv de oportunitate politică, iar Curtea Constituţională nu poate cenzura aspecte de oportunitate legislativă”.
Practic, precizează reprezentanții APADOR-CH, mesajul Avocatului Poporului este acela că „nu e treaba CCR, ci a Curții de Justiție a Uniunii Europene, să tragă România de mânecă atunci când nu respectă directivele europene. Asta deși tot în Constituție scrie că legislația europeană are prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne”.
Totodată, Avocatul Poporului menționează că deja există o sesizare la Curtea Constituțională pe tema legii avertizorilor de integritate, depusă de grupul parlamentar al USR, iar CCR o va dezbate pe 13 iulie.
Am aflat azi de la Avocatului Poporului, singura instituție „a poporului” (în afară de politicieni) abilitată să atace legi strâmbe la Curtea Constituțională, că Parlamentul are dreptul să facă legi, fie ele și neclare, iar noi trebuie să le respectăm, chiar dacă nu le înțelegem. Atacarea legilor la CCR devine, astfel, inutilă.
APADOR-CH:
Legea privind protecția avertizorilor de integritate a fost adoptată pe 29 iunie de Camera Deputaților, în calitate de for decizional, și merge la promulgare la președintele Klaus Iohannis.
În forma adoptată în plen a fost eliminată posibilitatea raportării anonime și a fost introdusă condiția de a divulga public informații doar după ce au trecut trei luni de când au fost raportate intern și extern. Pe de altă parte, au fost respinse cinci din cele șase amendamente prin care erau scăzute amenzile pentru cei care persecută avertizorii.
Zeci de ONG-uri, printre care și APADOR-CH, și avertizori de integritate au criticat legea și au anunțat în ziua adoptării ei că vor sesiza Avocatul Poporului și vor informa organismele europene. Într-o scrisoare deschisă, aceștia acuză coaliția PSD-PNL-UDMR-Minorități că nu doresc protecția celor care contribuie la prevenirea și combaterea corupției.
O reacție a venit și din partea procurorului-șef european, Laura Codruța Kovesi, care a anunțat că ia în calcul sesizarea Comisiei Europene pentru activarea mecanismului de condiționare a fondurilor europene de statul de drept în România, avertizând că felul în care a fost transpusă în România directiva europeană privind avertizorul de integritate ar putea descuraja posibilii avertizori, ceea ce ar afecta nivelul de detectare a fraudei din UE.