Specialiștii au explicat însă, cu argumente exacte, de ce nu a fost posibilă decolarea avioanelor vedetă ale Forțelor Aeriene Române. Concluzia este aceeași: vremea a fost potrivnică, argumentele însă, par mult mai convingătoare.

Avioanele F-16 sunt staționate în hangarele bazei Militare de la Borcea, în Ialomița, aflată în mijlocul câmpului. Locația este expusă intemperiilor din Bărăgan, astfel că la primele ore ale dimineții de 1 decembrie, pista era acoperită cu un strat gros de gheață, relatează aviatiamagazin.com.

Am înțeles că s-a lucrat destul de mult în ultimele trei zile pentru a rezolva această problemă, însă natura a fost de data asta mai puternică. De ce se “tem” avioanele de sute de milioane de euro de gheață? Este foarte simplu. Spre deosebire de Mig-urile 21. F-urile 16 sunt mult mai expuse în cazul obiectelor ce ar putea fi “inghitite” în motor, asta deoarece admisia are dimensiuni apreciabile și este plasată în partea de jos, foarte aproape de pistă.

Din această cauză, utilizarea pistei se face în condiții foarte bine controlate, înaintea decolărilor fiind utilizat un utilaj special ce curăță asfaltul pentru a minimaliza riscul absorbției de obiecte în admisie și, de acolo, în motor.

Problema cu gheața este că ea trebuie îndepărtată complet de pe pistă dacă vrei ca avioanele F-16 să o folosească, iar lucrul ăsta n-a fost reușit. Pe scurt, scenariul este următorul: baza de la Borcea fiind amplasată în mijlocul câmpului, este la mila vremii, iar pe timp de iarnă vântul puternic, temperaturile scăzute și umiditatea ridicată “produc” relativ repede un strat destul de gros de gheață. Asta s-a întâmplat și sâmbătă și cum decolarea pentru București era prevăzută dimineața, nu a fost suficient timp pentru a curăța pista.

S-a reușit lucrul acesta pe parcursul zilei și avioanele F-16 de la Escadrila 53 au ajuns la Alba Iulia, acolo unde au survolat parada din orașul Unirii care a început la ora 15:00” arată experții din aviația militară..

Aparate de zbor diferite au decolat însă în condiții meteo similare, de pe alte baze, pentru simplu motiv că alte avioane nu sunt la fel de expuse gheții precum F-16

Avioanele F-16 au alte necesități față de IAR-99 și MIG-21, iar dacă nu sunt asigurate aparatele nu pot decola în siguranță.

Situația de față reprezintă însă un obstacol major în cazul unei stări reale de război

Cele scrise mai sus nu reprezintă scuze, asta e clar, iar întrebarea “ce făceam în caz de război, nu decolau avioanele?” e cât se poate de justificată. Din câte am înțeles, greșeala, căci a fost vorba despre o greșeală, este una recunoscută și asumată. Mai mult, ceea ce m-a surprins cât se poate de plăcut este faptul ca eroarea aceasta pe care toată lumea o regretă este privită ca o lecție ce trebuie asumată pentru a nu mai avea astfel de probleme pe viitor” arată sursa citată.


Citește și: EXCLUSIV / Handbalista Eliza Buceschi, eroina României în primul meci de la Europene, n-are iubit. Declarație de dragoste de Ziua Națională


 

 
 

Urmărește-ne pe Google News