În articolul de astăzi îți vom spune de ce nu este recomandat să rotim volanul când mașina este pe loc.
Cuprins:
Manevrarea volanului pe loc dăunează mașinii tale
Majoritatea mașinilor moderne, în special cele care sunt concepute pentru traficul urban, sunt prevăzute cu direcție asistată electric. Cele mai noi sisteme de direcție sunt setate astfel încât rotirea volanului atunci când mașina este staționată să se poată face cu mai multă ușurință decât atunci când mașina se află în mișcare. Producătorii auto oferă, astfel, confort și siguranță în ceea ce privește manevrabilitatea mașinii, în detrimentul fiabilității elementelor componente ale sistemului de direcție.
Această setare face ca volanul să se rotească mai lesne în timpul manevrelor de parcare sau a manevrelor bruște pentru evitarea unor obstacole, în timp ce, la viteze mari, oferă o stabilitate a direcției mai mare.
Sistemul modern de direcție gândit de producătorii auto pentru a le ușura viața șoferilor poate fi afectat dacă îți vei crea un obicei din a roti volanul atunci când mașina stă pe loc.
Ce probleme apar dacă manevrezi volanul pe loc?
Cu siguranță ți s-a întâmplat cel puțin o dată să manevrezi volanul pe loc în timp ce parcai mașina și, implicit, să auzi un zgomot mai puțin plăcut emis de anvelope.
Ei bine, explicația este foarte simplă. Forțele care se dezvoltă în sistemul de direcție în timpul manevrării volanului au legătură cu frecarea dintre anvelope și suprafața asfaltică sau pietriș și vor fi cu atât mai mari cu cât anvelopele vor fi mai late.
În același timp, greutatea de pe roțile directoare va fi, la rândul ei, mai mare și va determina în timp atât uzura anvelopelor, cât mai ales a pieselor ce compun sistemul de direcție: bucșe, bielete și casetă de direcție.
Uzura sistemului de direcție, dar și a cauciucurilor va fi mult mai mare dacă în timpul manevrării volanului cu mașina staționată conducătorul auto va ține apăsată pedala de frână. Este cazul șoferilor care dețin mașini cu transmisie automată (Vezi și care sunt avantajele și dezavantajele cutiei de viteze manuale vs cutie de viteză automată)
În această situație, diferențialul va permite o mișcare diferită a roților în momentul în care vor fi bracate, ceea ce va elibera o parte din tensiunea existentă în sistemul de direcție.
Dacă șoferul va bloca roțile prin apăsarea pedalei de frână, volanul va fi rotit mult mai greu din cauză că roțile directoare nu se vor mișca doar în jurul axului vertical în punctul de contact cu asfaltul, ci vor descrie și o mișcare de translație în timpul manevrei.
Probleme pot apărea și la nivelul pompei de servodirecție, care poate rămâne fără lichid dacă este forțată, dar mai ales la arborele intermediar al coloanei de direcţie.
Este vorba despre axul care pleacă de la volan către caseta de direcție. Acesta ar putea să se rupă, ceea ce ar însemna că legătura dintre volan şi roţile directoare ar fi întreruptă şi, implicit, s-ar pierde controlul asupra autovehiculului.
Așadar, manevrarea volanului pe loc trebuie evitată de către șoferi din cauza defecțiunilor tehnice ce pot apărea.
Dacă, însă, te vei afla în situația de a parca pe un loc între două mașini sau de a ieși dintr-un loc de parcare paralel cu trotuarul, iar manevrarea volanului pe loc pare inevitabilă, nu te panica. Asigură-te doar că mașina ta se va deplasa chiar și foarte-foarte încet. (Vezi și cum faci o parcare laterală cu spatele perfectă)
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro