Metroul bucureştean îşi arată limitele de la an la an. Nu puţine sunt zilele când staţiile şi garniturile de tren, în anumite zone şi intervale orare, abia fac faţă traficului intens.
La stația de metrou Pipera, spre exemplu, în octombrie 2017 s-a înregistrat un record absolut – aproape 600.000 de persoane au validat cartele de călătorie, adică, în medie, 20.000 de oameni pe zi.
Tot în octombrie 2017, numărul maxim de validări în stația Pipera, înregistrate în intervalul cu vârf de trafic 18:00 – 19:00, a fost de aproximativ 156.000. Aceste cifre sunt generate doar de o singură cale de acces. În total, metroul din Bucureşti are 52 de staţii, însă doar câteva îşi arată limitele la ore de vârf.
În schimb, trenurile se confruntă cu această problemă constant. Nu de puţine ori, vagoanele de metrou sunt aglomerate, iar încărcarea maximă a acestora este depăşită, astfel că temperatura şi umiditatea înregistrează valori crescute.
Acestea devin insuportabile pentru majoritatea călătorilor, paradoxal, odată cu venirea sezonului rece. Hainele groase şi lipsa aerului condiţionat din garniturile de metrou fac aerul greu de respirat. Chiar şi în garniturile noi de metrou.
Ce spune Metrorex
Ziarul Libertatea a solicitat un punct de vedere oficial de la compania de transport subteran din Capitala cu privire la perspectivele introducerii unor sisteme de climatizare moderne pe trenurile aflate în exploatare.
Potrivit Metrorex, instalaţiile actuale preiau aerul din tunel, îl filtrează şi îl introduc în salonul călătorilor prin fantele special amenajate din plafonul fals al vagonului.
„Ventilatoarele sunt acţionate de motoare electrice ale căror funcţionare şi comandă sunt integrate în sistemul de comandă al instalaţiei auxiliare a trenului. Deci ventilaţia funcţionează atât în timpul deplasării trenului, cât şi atunci când acesta este în staţionare”, au transmis reprezentanţii Metrorex.
Cât priveşte montarea aerului condiţionat pe garniturile aflate în uz, compania susţine că acest lucru nu este posibil. Ramele de metrou nu ar fi fost proiectate astfel încât să permită montarea ulterioară a unor instalaţii de climatizare.
„Montarea unor asemenea instalaţii pe vagon ar necesita decuparea caroseriei în zona acoperişului, cu implicaţii asupra reproiectării şi modificării întregii structuri de rezistenţă a caroseriei şi amenajărilor interioare, refacerea testelor de rezistenţă la compresiune şi ciocnire ale caroseriei. În acelaşi timp, montarea instalaţiei de aer condiţionat ce are o greutate considerabilă ar modifica distribuirea şi echilibrarea sarcinilor pe vagon fapt care nu concordă cu normele şi standardele de proiectare şi construcţie a materialului rulant. Mai mult, acest lucru poate conduce la depăşirea sarcinilor maxime pe osie pentru care a fost construit materialul rulant existent.
(…) De asemenea, menţionăm că personalul de conducere este instruit şi reinstruit periodic cu privire la reglementările privind funcţionarea instalaţiei de ventilaţie şi are obligaţia de a menţine în funcţiune, în permanenţă, instalaţia de ventilaţie. Această menţiune se aplică indiferent de anotimp, fie vară, fie iarnă.” – Metrorex
Aer energofag
Reprezentanţii Metrorex au mai transmis că, din punct de vedere electric, „conectarea acestor instalaţii de aer condiţionat la instalaţia de alimentare servicii auxiliare a trenului nu este posibilă, având în vedere resursele de putere limitate”.
În cazul în care călătorii sesizează că instalaţia de ventilaţie nu funcţionează, „aceştia sunt rugaţi să anunţe imediat personalul de conducere sau de însoţire (personalul de pază) a trenului”, mai transmite compania.
Parcul rulant al Metrorex numără 44 de trenuri de tip Bombardier care poartă nume de capitale, 23 de tip CAF botezate cu nume de râuri şi 15 garnituri modernizate de tip IVA produse la înainte de 1989 la Întreprinderea de Vagoane Arad.
CITEŞTE ŞI:
La ce să fii atent când cumperi un apartament? Libertatea a contactat un expert și vă oferă cele mai bune ponturi
Iarna nu trebuie să însemne PERICOL! Cinci sfaturi simple care vă pot feri de intoxicația cu monoxid de carbon