Care este rolul ambreiajului

Rolul pe care îl are pedala de ambreiaj este de a decupla temporar motorul și de a permite schimbarea treptei de viteză.

Majoritatea cursanților învață la școala de șoferi că trebuie să apese această pedală concomitent cu cea de frână, pentru a nu „muri” motorul

În acest fel este asociată folosirea ambreiajului cu frânarea, nu cu schimbarea treptelor de viteză.  

Mulți șoferi calcă ambreiajul atunci când frânează, chiar dacă nu schimbă treapta de viteză. Uneori fac acest lucru la viteze foarte ridicate, fapt care face mașina să se oprească mult mai greu.  

„După ce termini școala de șoferi, ar trebui să înțelegi […] că nu trebuie să calci ambreiajul la fiecare frânare. Cum facem? Frânăm, accelerăm, frânăm, accelerăm. Doar atunci când schimbăm viteza, călcăm pe ambreiaj.

Frâna și cu ambreiajul nu trebuie făcute odată decât atunci când suntem la limita opririi, când avem 10-20 km/h și urmează să oprim”, a explicat expertul în conducere defensivă, Titi Aur, într-un clip postat pe pagina sa de Facebook. 

Cum ar putea arăta motivarea CCR în cazul secretizării declarațiilor de avere. Profesorul de drept Cristian Clipa: „Procurorii nu trebuie să fie serviți ca la restaurant”
Recomandări
Cum ar putea arăta motivarea CCR în cazul secretizării declarațiilor de avere. Profesorul de drept Cristian Clipa: „Procurorii nu trebuie să fie serviți ca la restaurant”

Prin urmare, ambreiajul nu trebuie călcat atunci când se frânează. Oprirea mașinii se va face mult mai rapid cu ajutorul frânei de picior sau a celei de motor.  

Totuși, la viteze ridicate, se poate apăsa ambreiajul, însă doar pentru a trece într-o treaptă inferioară.  

Regula generală este aceea de a nu călca ambreiajul atunci când se frânează, ci doar când se schimbă.

Greșeala costisitoare făcută atunci când calci ambreiajul și frânezi

Atunci când este călcat ambreiajul când se frânează, uzura plăcuțelor de frână este mult mai mare. Pentru că doar sistemul de frânare de la roți lucrează pentru a opri cele 1.000-2.000 de kilograme, cât cântărește, în medie, un autovehicul. 

Dacă se folosește frâna de motor în paralel cu cea de picior, nu doar că mașina va încetini mai repede, dar nici plăcuțele nu se vor uza accelerat. 

Menținerea ambreiajului apăsat duce la o uzură accelerată a sistemului de transmisie. Kit-ul de ambreiaj va ceda mult mai repede decât ar fi normal. 


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.