A doua zi după nenorocirea de la Luțca, Neamț, unde un pod proaspăt reabilitat s-a prăbușit, premierul Nicolae Ciucă a anunțat, prin purtător de cuvânt, că armata va reface legătura dintre satele Luțca și Sagna peste Siret.
De fapt, mai mult, legătura dintre Roman și Iași, cel mai scurt drum dintre cele două orașe fiind chiar pe la Luțca.
„Începând de astăzi, încep lucrările în zona afectată de surparea podului. Domnul prim-ministru a cerut tragerea la răspundere a tuturor celor responsabili, vinovați de această situație. În același timp însă, pentru ca atât cetăţenii din zona afectată, cât şi cei care tranzitează această zonă să nu fie afectaţi, Ministerul Apărării Naţionale, chiar începând de astăzi, va lucra în regim de urgenţă pentru a restabili transportul pe această zonă”, a spus, vinerea trecută, Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al Guvernului.
Imaginile cu militarii sosiți la fața locului pe 10 iunie au ajuns în toată presa. Însă apoi, marți, 14 iunie, când reporterii Libertatea au ajuns la pod, erau prezente doar echipajele Jandarmeriei.
Ce s-a întâmplat?
„Nu vor să mai plătească cheltuielile”
Vineri, 17 iunie, deputatul USR de Neamț Iulian Bulai a scris pe Facebook că lucrările s-au împotmolit din cauza autorităților locale.
„Începând de luni, 13 iunie, au plecat la Roman militari de la Brigada 10 Geniu pentru a face pod de pontoane la Luțca. De atunci militarii așteaptă ordinul să se înceapă construcția podului”, a punctat el.
Motivul pentru care Consiliul Județean, condus încă de Ionel Arsene de la PSD, ar refuza ridicarea unui pod de pontoane ar fi că nu dorește să plătească anumite cheltuieli.
„Între timp autoritățile locale (CJ) s-au răzgândit – nu mai vor să plătească Ministerului Apărării cheltuielile de montaj și chirie. Așa cum de altfel prevede și regulamentul/protocolul MApN în aceste cazuri. Astăzi militarii au fost anunțați că se renunță la plan și au primit ordin să revină în unitățile de proveniență. Aceste informații mi-au fost confirmate de surse din MApN”, a scris Bulai.
CJ ar opta pentru variantele ocolitoare
Libertatea a contactat mai multe surse din MApN, care au punctat că, deocamdată, nu a fost luată, oficial, vreo decizie ca armata să nu mai facă podul de pontoane.
Însă sursele din armată n-au negat că autoritățile locale, despre care au punctat că „au ultimul cuvânt”, nu ar mai vrea să ia în calcul această variantă.
Varianta pe care au înaintat-o cei de la Consiliul Județean ar fi că există rute ocolitoare și nu ar mai fi nevoie, pentru moment, de ridicarea unui pod provizoriu peste Siret la Luțca, lângă cel dărâmat.
Libertatea a încercat să contacteze CJ Neamț la telefon și prin mai multe solicitări trimise, însă ziarul nu a primit niciun răspuns până la data publicării acestui articol.
Se pun semafoare în „intersecția groazei”
Varianta ocolitoare este mai lungă cu 12 kilometri, aproximativ 20 de minute, și trece prin localitatea Gâdinți.
Un semn că, pentru moment, autoritățile socotesc varianta Roman – Gâdinți – Iași drept cea principală după căderea podului este că încearcă să semaforizeze principala problemă de pe această rută secundară – așa-numita „intersecție a groazei” din Gâdinți.
„În curând vor fi instalate semafoare în «intersecția groazei» din Gâdinți”, a scris, pe Facebook, Marian Ionuț Tănasă, cetățeanul care a făcut o solicitare în acest sens către Direcția Regională Drumuri și Poduri Iași.
El a atașat răspunsul venit de la instituția ieșeană.
„În urma petiției depuse și susținută de peste 400 de cetățeni, Direcția Regională Drumuri și Poduri Iași a decis inițierea unui proiect prin care intersecția din Gâdinți să fie semaforizată. Este o veste foarte bună, având în vedere riscul ridicat de producere a unor accidente în acea zona. Totodată, mă bucură promptitudinea autorităților locale în a da curs solicitării”, a scris Tănasă.
Până sâmbătă, 18 iunie, 419 persoane au semnat petiția.
„Având în vedere devierea circulației către Sagna prin Gâdinți, ca urmare a prăbușirii podului peste Siret, din Luțca, traficul va fi preluat de DN15D prin Gâdinți. Pe perioada cât s-au făcut reparațiile la acest pod, circulația de asemenea a fost dirijată pe acest tronson de drum, unde se află și intersecția din Gâdinți ce face legătura dintre DN15D și drumul ce merge către Sagna 207D. Această intersecție a fost denumită «intersecția groazei» din cauza numărului exagerat de mare de accidente într-un timp relativ scurt”, se arată în petiție.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro