David Moltz credea că parfumul era perfect. De ani de zile experimenta cu tuberoza, unul dintre cele mai scumpe materiale naturale din lume. Noua sa formulă avea cea mai mare cantitate de floare pe care o văzuse vreodată într-un parfum. Apoi a făcut calculele.
O sticlă de Durga se vinde cu peste 300 de lire sterline pentru 50 de mililitri – este unul dintre parfumurile DS & Durga’s Gold Label, o linie premium pe care Moltz a conceput-o în 2017.
Parfumurile pun în valoare „cele mai rare și mai bune materiale din industrie”, spune el, inclusiv orris, oud și flori de portocal, și sunt realizate manual în loturi mici care se epuizează de mai multe ori în fiecare an.
Parfumuri de nișă
Parfumurile de nișă, o categorie de parfumuri realizate pentru o piață mai exclusivistă, reprezintă un fenomen în industria frumuseții, pionierii – L’Artisan Parfumeur, Serge Lutens și Goutal Paris – fiind acum obișnuiți pe rafturile magazinelor.
- Un parfum „de designer” se referă la parfumurile realizate de companii care vând și haine sau alte produse, precum cosmetice.
- Un parfum „de nișă” este produs de companii care se axează doar pe parfumuri, fără alte linii de business.
Multe dintre parfumurile de nișă sunt produse de mărci mici care nu se bazează pe publicitate sau pe susținerea celebrităților.
Acestea pot fi prezentate în sticle de sticlă reîncărcabile și conțin concentrații mai mari de uleiuri de parfum – în unele cazuri, până la 40%.
Cele mai multe folosesc ingrediente naturale de înaltă calitate care sunt prea indisciplinate – și costisitoare – pentru producția în masă. Cantitățile lor limitate nu au economii de scară.
Într-o categorie care înregistrează una dintre cele mai rapide rate de creștere din industria frumuseții – piața globală a parfumurilor va ajunge la 69 de miliarde de dolari până în 2030 – parfumurile de nișă sunt lider, urmând să se extindă cu o rată de creștere anuală de 13,2%.
Când parfumierii au devenit staruri
Deși mișcarea de nișă datează din anii ’70, nu a luat avânt decât peste 30 de ani.
Până atunci, explică Nick Gilbert, cofondator al companiei de consultanță în domeniul parfumurilor Olfiction, parfumeria era o „treabă făcută în umbră”.
Apoi a apărut Frédéric Malle, care a făcut din parfumier o „vedetă”. Numele parfumierilor – Dominique Ropion și Anne Flipo – au înlocuit mărcile de pe sticle. Mulți au trecut la lansarea propriilor linii omonime.
„Acela a fost [începutul] parfumurilor care se refereau doar la suc”, spune Veronique Gabai, care și-a lansat propria linie după opt ani în calitate de președinte global al Estée Lauder pentru parfumuri.
Eliberați de lanțurile pieței de masă, parfumierii puteau să-și facă „sucul” după bunul plac, scrie Financial Times.
Ingredientele naturale, creșteri spectaculoase de preț
Ingredientele au devenit mai rare și mai divizate. Prețurile au sărit în sus.
Ingredientul omonim al uneia dintre cele mai recente lansări ale lui Gabai, Oud Elixir (245 de lire sterline pentru 85 ml), se vinde cu prețuri cuprinse între 50.000 și 80.000 de dolari pe litru.
Adaugă Gabai, ale cărei parfumuri sunt realizate în proporție de până la 90% din materiale naturale: „Această categorie de parfumuri este condusă de pasiune – nu de ceea ce credem noi că este [rațional] sau nu”. Acestea fiind spuse, într-o lună bună, rata de clienți fideli este de 30 la sută.
Lyn Harris de la Perfumer H folosește o metodă din secolul al XVIII-lea, prin care compușii parfumului sunt capturați în straturi de grăsimi. „Aceste metode, care necesită multă muncă, revin pentru că erau cea mai bună metodă de extragere din petale de trandafir, iasomie și tuberoză”, spune ea.
Harris și-a construit afacerea în creștere – Perfumer H are opt magazine în Europa și Asia – pe baza faptului că clienții ei apreciază acest tip de detalii.
Clienții, dispuși să plătească
Și, prin aceasta, sunt pregătiți să plătească un preț mai mare. Harris s-a îndreptat mai departe spre parfumeria de nișă după ani de zile petrecuți creând parfumuri pentru linia ei Miller Harris.
„Perfumer H a fost pur și simplu, eu fiind un parfumier și exprimându-mi adevărata mea formă de artă”, spune ea.
Tehnicile tradiționale necesită mult timp și sunt costisitoare.
Schimbările climatice afectează producția de plante
Ingredientele naturale, despre care se spune că dau parfumurilor mai multă profunzime decât cele sintetice, sunt, de asemenea, la mila schimbărilor climatice.
„Ferma de lavandă organică a familiei mele din Franța a avut anul trecut jumătate din producția obișnuită de ulei esențial”, notează Beckielou Brown, cofondator al Altra (parfumuri de la 168 de lire sterline pentru 50 ml), care cheltuiește între 15.000 și 18.000 de euro pe kilogram pentru cele mai scumpe ingrediente.
Seceta din Grasse a făcut ca recoltele de tuberoză ale unor cultivatori să scadă cu 40%.
Sustenabilitatea
Din ce în ce mai mulți parfumieri – printre care Harris, Brown și Gabai – plătesc suplimentar pentru a lucra cu ferme durabile. Prin urmare, prețul parfumurilor reflectă prețul de piață în creștere.
Harris „a folosit întotdeauna materiale scumpe”.
„Când eram la Grasse, la cursuri de formare în anii ’90, toți au râs de mine; mi-au spus: «Miroși aceste materiale ca referințe, dar nu vei putea să le folosești niciodată»”.
Irisul valorează de trei ori greutatea lui în aur
Unul dintre aceste materiale este irisul, un ingredient care valorează de trei ori greutatea sa în aur.
Parfumurile de top ale Perfurmer H sunt puse în sticluțe suflate manual și au prețuri începând de la 590 de lire sterline pentru 100 ml, cu reumpleri disponibile de la 180 de lire sterline.
Harris nu și-a făcut niciodată griji cu privire la prețuri. Scopul ei este de a face ceva care „să miroasă frumos pe pielea cuiva – orice ar fi nevoie”.
Salt pe toată linia
Și totuși, parfumul de 250 de lire sterline devine din ce în ce mai puțin extraordinar.
Prețurile au crescut pe toată linia: Parfumul-cult Santal 33 de la Le Labo a crescut în preț cu aproximativ 50% din 2015; 100 ml de Rock The Myrrh de la Dries Van Noten a crescut de la 240 de euro la 295 de euro de când a fost lansat în urmă cu doi ani.
Mărcile de designer au sărit, de asemenea, la rampă, creând linii exclusive care pun în evidență ingrediente rare sau neobișnuite: Gucci cu gama Alchemist’s Garden (240 de lire sterline pentru 100 ml), Hermès cu Hermessence (de la 248 de lire sterline pentru 100 ml) și Loewe cu parfumurile Un Paseo Por Madrid (236 de lire sterline pentru 100 ml).
Acesta din urmă vine în sticle cu capace de marmură și conține, spune parfumierul Núria Cruelles, concentrații ridicate de „cele mai prețioase uleiuri esențiale”: iris, trandafir și iasomie.
Brexit, pandemie, război, inflație
Christopher Chong, directorul artistic al Thameen London, a cărui apă de colonie Britologne are un preț de 250 de lire sterline pentru 100 ml, spune că motivul acestei creșteri este „simplu”.
Luați o piață zguduită de Brexit, adăugați o pandemie, un război și o inflație în creștere.
Apoi, spune Nic Mastenbroek, parfumier la brandul de nișă Ruth Mastenbroek, luați în considerare diferitele capace, pompe, etichete și ambalaje – „toate lucruri care sunt industrii în sine”.
„Piață sănătoasă”
Dacă industria și-a mărit prețul cerut, a găsit totuși o piață sănătoasă.
La retailerul de lux Liberty, unde parfumurile reprezintă 30% din afacerile sale și categoria cu cea mai rapidă creștere, cheltuielile medii pentru parfumuri se situează între 200 și 500 de lire sterline.
Mulți vizitatori cumpără mai mult de o sticlă într-o singură vizită. „Clienții care investesc în parfumuri cu prețuri de peste 250 de lire sterline tind să manifeste o înclinație pentru varietate”, spune șefa departamentului de frumusețe și comercial, Natalie Guselli.
În martie, Liberty a deschis noul său Fragrance Lounge, unde fanaticii pot rezerva întâlniri de o oră pentru a-și descoperi „profilul ideal de parfum”.
Unul dintre primele magazine care au îmbrățișat piața de nișă, Liberty și-a canalizat experiența într-o linie proprie numită LBTY. Cel mai bine vândut parfum Zephirine (225 de lire sterline pentru 100 ml) a depășit multe alte parfumuri de lux de 100 ml din magazin.
Mirosuri neobișnuite
S-ar putea să nu vă placă mirosul unui parfum de nișă. Spre exemplu, parfumul Aesop Karst (290 lire pentru 100 ml) exploatează chimenul; Erémia pune în evidență galbanum de tip balsamic.
„Unii oameni îl vor iubi cu desăvârșire; alți oameni vor fi ca și cum nu”, spune Gilbert, care are propria sa linie de nișă, Boujee Bougies. „Vrei să ai o semnătură olfactivă unică”.
Ingredientele sintetice au deschis o altă cale de experimentare, spune Julia Koeppen, director general la Penhaligon’s. Recent, marca a lansat The Omniscient Mr Thompson (235 lire pentru 75 ml), care imită gustul de nucă al susanului.
Longevitate
Pentru alții, luxul înseamnă longevitate: extrait de parfum este cea mai concentrată formă de parfum și are un preț care reflectă acest lucru.
Marc-Antoine Barrois’s B683 Extrait costă 275 de euro pentru 50 de mililitri și este compus din 40% uleiuri esențiale. În mod obișnuit, la cele care sunt apă de parfum, concentrația este în jur de 20%.
Rezultatul este un parfum care poate persista chiar și după duș. „Un siaj bun (urma creată de un parfum – n.r.) poate spune multe despre personalitatea cuiva”, spune fondatorul Maison Crivelli, Thibaud Crivelli, ale cărui extracte au prețuri de la 167 de euro pentru 50 ml și reprezintă 70% din vânzările sale.
„Pentru a face unul grozav – unul care te va face să te simți și să fii văzut ca nimeni altul – este nevoie de un parfum foarte concentrat și calitativ”.
„Parfumul este comunicare”
După cum spune Gilbert, „parfumul este comunicare, iar ceea ce comunici alegând un parfum de lux este: sunt o persoană cu gust. Știu unde să găsesc aceste lucruri și am acces la ele”.
Guselli, de la Liberty, compară parfumurile de nișă cu „achiziționarea unui obiect de colecție rar, simbolizând exclusivitatea, măiestria și individualitatea”.
Când Gabriela Hearst a lansat anul trecut două parfumuri în ediție limitată, fiecare 450 de lire sterline pentru 100 ml disponibile în doar 315 flacoane fiecare, cu Fueguia 1833, „nu și-a dat seama” că piața era în plină expansiune.
A fost pur și simplu un experiment creativ.
Clienții au cumpărat sticlele fără să le miroasă; oamenii le-au văzut ca pe un nou mod de a experimenta marca Gabriela Hearst.
„Au devenit parfumurile mele preferate”, spune designerul. „Și nu e ca și cum ar trebui să le vând; nu avem multe”, continuă ea.
Nu există planuri de a face mai multe. Dar dacă oamenii le iubesc? Hearst ridică din umeri: „Asigurați-vă că cumpărați două”.
Foto ilustrativ: 123rf