În data de 6 iulie 2014, pilotul aeronavei de tip Tecnam P2004 Bravo a mers la Aeroclubul Teritorial Deva pentru a efectua un zbor particular în zona aerodromului. La scurt timp după decolare, motorul s-a oprit brusc când aeronava a ajunsese la o înălțime de aproape 80 de metri deasupra solului, conform înregistrărilor GPS, menționate în raportul CIAS.
„Pilotul a luat decizia efectuării unei aterizări de urgență pe un teren cultivat cu lucernă. Acesta a pus aeronava în picaj, efectuând un viraj strâns la dreapta, cu o pantă accentuată pentru menținerea vitezei, timp în care aeronava a pierdut înălțime, ajungând la aproximativ 16 de metri deasupra solului.
La ieșirea din viraj aeronava a lovit cu jamba de bot vârful unui copac aflat pe traiectorie. La aterizare, aeronava a luat contact cu solul pe trenul principal, iar după un rulaj scurt, în momentul în care jamba de bot a luat contact cu solul, aceasta s-a rupt, iar aeronava a capotat”, au menționat specialiștii CIAS în raportul final de investigație.
Potrivit mărturiei pilotului care figurează în expertiză, motorul s-a oprit la „o înălțime față de sol de aproximativ 76 de metri și o viteză de 117 km/h”. Din acest motiv, a decis să aterizeze forțat la o distanță de aproximativ 650 de metri de capătul pistei 30 a Aerodromului Teritorial „Constantin Manolache” – Deva.
Deși aeronava a fost avariată substanțial, pilotul s-a ales cu doar câteva zgârieturi care nu au necesitat spitalizare.
„Cauza probabilă a producerii accidentului o constituie gestionarea eronată a cazului special de oprire necomandată a motorului imediat după decolare. Nu s-au putut identifica factorii care au dus la oprirea motorului”, arată raportul CIAS.
Motorul aeronavei a fost expertizat la sediul Franz Aircraft Engines, atelier autorizat EASA Part 145 de o comisie de specialiști. Aceștia au inspectat sistemul de alimentare al motorului și au constatat că aeronava nu era dotată cu o pompă electrică de alimentare, așa cum recomandă producătorul motorului Rotax.
Mai mult, pilotul avea licența validă pentru a conduce aeonave ultraușoare. Cu toate acestea, avionul nu era omologat.
De asemenea, CIAS investighează și un accident aviatic produs în iulie 2016, când patru persoane au fost rănite, după ce s-au prăbușit cu un avion de mici dimensiuni.
foto: CIAS
Citește și Primarul Băluță amenință Libertatea cu procese, iar ziarul publică o nouă înregistrare în care șoferii firmelor protejate le spun polițiștilor “să sune la primar, la domnul Băluță, că știe el!”