De aceea, este esențial să cunoști simptomele unei anvelope uzate pentru că astfel vei ști ce să faci pentru a remedia problema și ce să eviți pentru a nu mai ajunge într-o situație neplăcută.
Cuprins:
De ce se deteriorează anvelopele?
Anvelopele se pot uza fără ca șoferul să aibă cunoștință, mai ales dacă acesta nu verifică periodic starea acestora, așa cum recomandă experții din industrie. Operațiunea de verificare a unei anvelope presupune atât verificarea presiunii acesteia, cât și nivelul de uzură.
Cele mai întâlnite deteriorări ale unei anvelope constau în tăieturi, înțepături, crăpături, gâlme sau urme ale unui impact cu o bordură sau alt obstacol.
Principalele cauze ale uzurii unei anvelope sunt:
- vechimea anvelopelor;
- folosirea unei anvelope umflată necorespunzător;
- neverificarea adâncimii profilului;
- montarea și folosirea simultană a mai multor tipuri și mărci de anvelope;
- folosirea unui cauciuc de vară pe timp de iarnă și invers;
- montarea anvelopei pe o jantă incompatibilă;
- stilul de condus agresiv cu manevre de genul „burnout”, frânări bruște și viteză excesivă;
- drumurile cu gropi, bordurile, limitatoarele de viteză;
- uzura benzii de rulare;
- dereglarea geometriei roților;
- neînlocuirea valvelor când se schimbă anvelopele;
- condițiile de depozitare;
- ignorarea unor modificări care apar în manevrare sau a zgomotelor și vibrațiilor;
- temperaturile extreme.
Cum știi că o anvelopă este uzată și ce trebuie să faci?
Ca orice componentă, anvelopa se deteriorează în timp, durata de viață a acesteia fiind de aproximativ 4-5 ani. Chiar dacă au fost puțin rulate și ai un stil de condus prin care nu ai pus stres pe anvelope, acestea vor trebui înlocuite la expirarea termenului recomandat de specialiști.
Trebuie să știi că unul dintre primele semne că o anvelopă este uzată este zgomotul pe care aceasta îl face în timpul rulării.
În același timp, dacă vei conduce o mașină „încălțată” cu o anvelopă necorespunzătoare, mașina ta nu va mai accelera și nici frâna corect și nu vei mai putea evita nici fenomenul de acvaplanare, în caz de vreme ploioasă.
Specialiștii spun că, dacă o anvelopă prezintă puncte în care uzura este mai accentuată, adică profilul nu mai este vizibil, înseamnă că roţile nu au fost echilibrate corect sau că amortizoarele, bucșele sau alte componente ale roții sunt defecte sau necorespunzătoare.
De aceea, se recomandă ca odată la 10.000-12.000 km să aplici principiul rotației între roțile de pe față și cele de pe punta posterioară pentru ca uzura să fie egală. De fiecare dată când faci această operațiune, trebuie și să reechilibrezi roțile.
Temperatura exterioară poate duce la scăderea presiunii în anvelope. În cazul rulării cu o astfel de anvelopă, aderența este aproape nulă, distanța de frânare va crește și, bineînțeles, iar respectivul pneu va fi compromis și va trebui înlocuit. Acesta este motivul pentru care presiunea trebuie verificată periodic și trebuie să respecte recomandările producătorului.
Nu în ultimul rând, foarte importantă este înălțimea profilului unei anvelope, care reflectă, de altfel, starea de uzură a acesteia. Astfel, dacă în timpul iernii profilul va fi mic, aderența va scădea semnificativ, iar controlul asupra mașinii va deveni din ce în ce mai dificil.
Concret, atunci când valoarea înălțimii profilului este sub 1,6 mm pe întreaga circumferință la anvelopele de vară și, respectiv sub 4 mm la cele de iarnă înseamnă că „guma” trebuie înlocuită.