Marius Nistor a spus în emisiunea Adriana Nedelea LA FIX că ministrul finanțelor, Florin Cîțu, minte când spune că ar fi necesară o alocare de 1% din PIB pentru creșterea salariilor cadrelor didactice din 1 septembrie și când justifică amânarea pentru 2021 prin faptul că banii nu erau oricum alocați în bugetul pentru educație din 2020.
”Putem accepta o situație de criză, dar nu putem tolera să fim mințiți cu nerușinare. Prin propunerea ministrului finanțelor se poate compromite orice scenariu legat de începerea anului școlar”, a spus liderul sindical.
Nistor a mai susținut că Guvernul Orban a spus că nu vor exista tăieri din bugetul educației, dar, prin această măsură de amânare a majorărilor salariale, face exact ca și Guvernul Boc, în 2008.
”Și atunci a fost o lege care prevedea creșteri salariale, Guvernul nu a acordat creșterea salarială, a trebuit să ne judecăm și am câștigat banii pentru cadrele didactice, pentru că am avut dreptate”, a explicat Nistor.
El a precizat că, din septembrie, când începe noul an școlar, cadrele didactice vor fi în prima linie a pandemiei, într-o zonă de risc maxim, iar acordarea creșterilor salariale prevăzute ar fi fost și o dovadă de respect.
OMS așază Educația pe aceeași poziție cu sănătatea în privința riscurilor la care sunt supuși profesorii, prin natura profesiei lor, în această pandemie.
Marius Nistor, președintele FSE ”Spiru Haret”:
Liderul sindical a acuzat Guvernul că întârzie să vină cu decizii
clare privind modul în care se va desfășura noul an școlar.
”Nu sunt pregătiți pentru începerea noului an școlar, nu vin cu explicații clare pentru cadrele didactice, lasă fiecare școală să decidă scenariul ales, dar fără să asigure finanțarea corespunzătoare. Situația asta doar acoperă incapacitatea Guvernului”, a mai spus Nistor.
Liderul sindicat a explicat de ce scenariul privind predarea exclusiv online nu poate fi aplicat la condițiile de acum din școala românească.
Nistor spune că tabletele vor ajunge la elevi în octombrie, în cel mai fericit caz, că nu există conexiune la internet pentru fiecare școală, că formarea pentru predare online a celor 210.000 de cadre didactice s-a făcut pe repede înainte și că încă nu există o singură platformă unde să fie puse modele de lecții.
Nici scenariul în care elevii vor putea veni toți la școală nu poate fi aplicat, spune Nistor, pentru că acum sunt foarte multe clase cu număr prea mare de elevi, cu mult peste limitele prevăzute de lege. Mai mult, infrastructura școlară este deficitară și însă sunt școli care au toaleta în curte, situație care exista și înainte de pandemie și puțin probabil să fi fost rezolvată în aceste luni de criză.
”În condițiile acestea, începutul de an școlar va arăta foarte prost. Nu sunt suficienți bani alocați pentru asigurarea funcționării oricărui scenariu pe care și-l imaginează Guvernul”, a avertizat Nistor.
El spune că o altă necunoscută este și cum va fi recuperată material pierdută în anul școlar trecut, după închiderea școlilor, în luna martie.
Nu se cunoaște decât un singur lucru: câți mai dăm afară și cât mai tăiem la salarii. Asta înseamnă reforma educației în România.
Marius Nistor, președintele FSE ”Spiru Haret”:
Prin deciziile pe care le iau, guvernanții arată că nu sunt interesați de recomandările făcute de OECD și de specialiștii internaționali, care atrag atenția că nu există calitate în învățământ fără finanțare corespunzătoare, a mai spus Nistor.