Absolvenții de clasa a VIII-a vor susține din 2024 examen de admitere la colegiul la care și-ar dori să urmeze liceul, spune proiectul de lege a educației. 

Dacă inițial doar colegiilor naționale li se dădea posibilitatea să-și selecteze prin examen până la 90% dintre elevi, după consultări, posibilitatea a fost extinsă la orice tip de colegiu care decide acest lucru în consiliul de administrație. 

Sorin Cîmpeanu a anunțat și că subiectele ar urma să fie elaborate de „colective externe de experți”, de Societatea de Științe Matematice, Institutul de Lingvistică și Academia Română. 

Inițial, Ministerul Educației anunța că admiterea la colegiile naționale va avea loc după Evaluarea Națională. Însă, după săptămâni de critici și amendamente pe această temă, propunerea s-a schimbat. Admiterea la liceele de top se va face după examenul de Evaluare Națională, care va fi susținut de toți absolvenții de clasa a VIII-a obligatoriu. 

„Elevi buni pe filiera umană au ajuns la tehnologic, pentru că au luat notă proastă la matematică”

Profesorul Cornel Noană, directorul Colegiului Naţional Unirea, din Focşani şi membru al Alianţei Colegiilor Centenare, spune, într-un dialog cu Școala 9, că asociația cere de la înființarea organizației, în 2008, dreptul ca liceele de top din țară să-și poată organiza singure examene de admitere, cu subiecte mai dificile decât la Evaluarea Națională. 

Profesorul Cornel Noană, directorul Colegiului Naţional Unirea, din Focşani

E o șansă în plus pentru elevii foarte buni, adaugă directorul Cornel Noană, din Focșani. „Există elevi foarte buni la matematică care au ajuns la profilul uman pentru că au luat o notă proastă la limba română, la Evaluarea Națională, și există elevi buni pe filiera umană care au ajuns la licee tehnologice pentru că au luat notă proastă la matematică”, spune el. 

Astfel, Cornel Noană afirmă că elevii puteau fi selectați mai corect în funcție de aptitudinile lor și în prezent, pe baza Evaluării Naționale. „La real, 75% să conteze media la matematică, iar la profilul uman, 75% din media de admitere să fie la limba română, aceasta e o posibilitate care nu există în momentul acesta”. 

Al doilea argument pe care directorul colegiului din Focșani îl aduce în discuție este lipsa unor evaluări standardizate. 

Modalitatea de evaluare nu este unitară. Observați ce se întâmplă la contestații, cum se schimbă notele. Copiii concurează, dar sunt evaluați de profesori diferiți și supravegheați diferit.

Cornel Noană, directorul Colegiului Naţional Unirea, din Focşani:

Nu vrea nimeni să se îmbogățească de pe urma acestor examene”

Directorul amintește și că liceele militare au propria admitere. „Precedentul există”, subliniază Cornel Noană. El spune, în schimb, că ar opta ca admiterea să se organizeze pentru maximum 75% din numărul de locuri sau chiar 50%. 

Cât privește Evaluarea Națională, directorul din Focșani e de părere că aceasta nu e relevantă pentru elevii de top „din cauza gradului redus de dificultate al subiectelor”. „Subiectele mediocre nu sunt în măsură să avantajeze elevii foarte buni”, spune el. E de acord ca subiectele de la admitere să fie elaborate de experți externi, din afara colegiilor, „ca să nu existe suspiciuni”. „Nu vrea nimeni să se îmbogățească de pe urma acestor examene, credeți-mă”, afirmă Cornel Noană. „E bine să ne ferim de etichete, chit că sunt puse de elevi sau de părinți”, adaugă el. 

Director, Iași: „Suntem într-o țară în care există în permanență suspiciuni”

Pentru subiecte mai dificile la examenele de admitere optează și Camelia Gavrilă, directoarea Colegiului Național Costache Negruzzi, din Iași, dar consideră că și Evaluarea Națională are rolul ei. „Urmând modelele europene, un ciclu de învățământ obligatoriu trebuie finalizat cu un sistem de evaluare care are și o valoare de diagnostic asupra competențelor dobândite de copii, și nu neapărat de ierarhizare sau de selecție tip concurs în vederea accesului spre licee performante”. 

Camelia Gavrilă, directoarea Colegiului Național Costache Negruzzi, din Iași

„Aș organiza admitere proprie pentru maximum 70%-75% din numărul de locuri, dar subiectele să fie de nivel mai ridicat, pentru a ajunge la certitudinea că ai selectat elevii care au un nivel de pregătire și un nivel cognitiv mai ridicat”, a adăugat Gavrilă. 

Și Gavrilă susține propunerea ca subiectele să fie realizate de Centrul Național de Evaluare pentru că suntem într-o țară în care există în permanență suspiciuni, comentarii, semne de întrebare și de neliniște”. 

„Ar crește nivelul de stres” cu două examene

Directoarea Colegiului Național Iulia Hasdeu, din București, Maria Magdalena Capotă, susține propunerea ministerului, dar crede și că lucrurile ar putea fi simplificate dacă s-ar introduce un subiect de diferențiere la Evaluarea Națională existentă. „Din punct de vedere pedagogic și al solicitării elevilor, cred că ar fi destul de mult ca ei să dea două examene”. „Ar fi o grijă în plus și pentru părinți, și pentru elevi, ar crește nivelul de stres, având în vedere că există deja o concurență acerbă pentru liceele de top”. 

Directoarea Colegiului Național Iulia Hasdeu, din București, Maria Magdalena Capotă

La fel ca și ceilalți directori, și Capotă susține propunerea ca subiectele să fie elaborate extern, de un grup de experți din afara colegiilor unde absolvenții de clasa a VIII-a vor susține admiterea. 

O consultare online realizată de Organizația Salvați Copiii arată că 77% dintre profesori, părinți și elevi nu vor examene de admitere la liceu. Propunerea a rămas însă în lege și după perioada de consultare publică.

Mai multe, pe Școala 9

 
 

Urmărește-ne pe Google News