În urma acestor raportări, s-a decis faptul că Socola trebuie să returneze aproximativ 187.000 de lei către CJAS.

Controlul desfășurat de CJAS vine după o vizită a Corpului de Control al Ministrului Sănătății în 2019, când au fost semnalate mai multe nereguli legate de angajarea personalului medical, care au fost redirecționate pentru investigații suplimentare către CJAS.

Medicamentele apăreau
în condici, dar nu și în fișele bolnavilor

Astfel, o echipă de la CJAS a fost, la începutul acestui an, în perioada ianuarie-februarie, la Institutul de Psihiatrie Socola, efectuând mai multe verificări în ceea ce privește serviciile medicale decontate în perioada noiembrie 2016 – decembrie 2019, practic aproape întreg mandatul fostului manager Gabriel Oprișanu, de numele căruia s-au legat nenumărate scandaluri.

Una dintre primele concluzii ale raportului semnalează faptul că nu există o concordanță în toate cazurile între medicația consemnată în fișele de spitalizare de zi ca fiind administrată și cea consemnată în condici de medicamente. Practic, CJAS a constatat că la nivelul unității medicale s-au raportat cantități mai mici de medicamente față de cele trecute în condici, iar în multe dintre fișele pacienților nu figura cu exactitate care erau cantitățile de medicamente folosite ca “medicație personală”.

“La verificarea fișelor de spitalizare de zi din secția Neuropsihiatrie pediatrică s-a constatat, pe parcursul internării, faptul că în unele fișe de spitalizare de zi nu se consemnează administrarea de medicamente și efectuarea de investigații paraclinice/explorări funcționale, internarea făcându-se pentru evaluarea stării psihice actuale, examen psihologic și psihiatric”, se menționează, cu titlu de exemplu, în raport.

“Socola” a decontat servicii medicale pe compartimentul de îngrijiri paliative, deși nu avea personalul necesar

Însă cea mai gravă problemă identificată de CJAS ține de decontarea serviciilor medicale. Practic, Institutul Socola a decontat servicii medicale pe compartimentul de îngrijiri paliative, deși nu avea personalul necesar pentru a se ocupa de bolnavii respectivi. La nivelul institutului, există două secții de îngrijiri paliative, Secția IX cronici, cu 25 de paturi, și Secția exterioară de psihiatrie cronici II Bârnova, cu 98 de paturi.

Institutul de Psihiatrie Socola nu a putut face dovada îndeplinirii condițiilor legale pentru personalul care desfășoară activitate pe cele două secții de paliație de la unitatea medicală.

În mod concret, aceștia nu puteau fi distribuiți pe secțiile respective, pentru că nu îndeplineau prevederile Ordinului Ministrului Sănătății 253/2018. Ordinul respectiv stipulează faptul că medicii desfășoară activitate pe secțiile de îngrijiri paliative doar cu supraspecializare sau competență sau atestat de studii completare în domeniul respectiv, în timp ce asistenții medicali ar trebui să fi fost absolvenți ai unui program de îngrijiri paliative, să aibă studii de master în domeniu sau să fi urmat un program de educație medicală continuă de îngrijiri paliative de 120 de ore de educație medicală continuă (care trebuie să fie completat cu experiență clinică în paliație de minimum 3 ani).

Cei care nu au urmat în educația lor astfel de cursuri pot face specializare în îngrijiri paliative, însă acestea se realizează într-un singur loc din țară, la Brașov, și durează câteva luni. Condiția aceasta nu a fost cerută la angajarea personalului medical, dat fiind faptul că la Socola erau angajați majoritatea înainte de anul 2018, dar trebuia făcută la un an de la intrarea în vigoare a ordinului.

Doar 3 din 10 medici
aveau specializarea necesară

Contrar situației legale, la Socola s-a descoperit faptul că doar trei dintre cei 10 medici pe numele cărora s-au făcut decontări de la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate au specializarea pentru a trata pacienți internați pe secțiile de îngrijiri paliative. Ba mai mult, pe numele unuia dintre medici s-au făcut decontări în același luni la ambele secții – Bârnova și Șipote, ceea ce înseamnă că doctorul respectiv ar fi trebuit să își desfășoare (conform orelor decontate) activitatea integral la ambele secții, care se află la 60 de kilometri depărtare una de cealaltă.

Soluția de intrare în
legalitate a fost un tertip, explică CJAS în raport, în care medicii care aveau
specializările respective au primit o notă de serviciu prin care li se solicita
să își desfășoare activitatea și în cadrul secțiilor respective.

Angajări prin “contracte de prestări servicii”

Mai mult, “Socola” a realizat o serie de angajări, în ciuda recomandărilor Ministerului Sănătății. După ce ministerul a respins solicitarea de a fi scoase noi posturi la concurs în domeniul paliativ în 2018, institutul a făcut angajări prin contracte de prestări servicii, pe perioadă determinată.

CJAS a descoperit faptul că în baza contractelor valabile pentru perioada 3 ianuarie – 31 martie 2019, angajații au muncit, au fost plătiți și s-au decontat servicii medicale de la Casa de Asigurări de Sănătate în numele lor până în luna iulie.

În această situație s-au găsit, la nivelul anului 2019, 17 asistenți medicali. O speță similară a fost descoperită și la nivelul infirmierilor, unde au fost declarați la CJAS, la contractarea pe 2019, 46 de infirmieri care lucrau pe secțiile de paliative, dar în realitate erau 39 pe statele de funcții și alți 13 pe contracte de prestări servicii.

“Încheierea acestor contracte s-a făcut cu încălcarea prevederilor art. 14 şi art. 22 din Legea 500/2002, privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, întrucât sumele alocate cu această destinaţie în anul 2018 afectează cheltuielile bugetare ale acestui an, în condiţiile în care aceste servicii sunt prestate şi plătite în anul bugetar 2019, chiar din primul trimestru, fără a avea elaborat, fundamentat şi aprobat un buget pentru 2019”, se precizează în raportul corpului de control al MS din anul 2019.

Pentru aceste nereguli, s-a luat decizia sancționării “Socola” cu 0,5% din valoarea contractului de finanțare și sesizarea Direcției de Sănătate Publică pentru a stabili măsurile care trebuie luate pentru obținerea autorizației sanitare de funcționare a institutului.

“Unitatea sanitară a fost sancționată pentru nerespectarea actelor normative în ceea ce privește asigurarea cu personal de specialitate a serviciilor medicale paliative. Acest fapt are implicații asupra calității actului medical. S-a stabilit cu managementul unității ca suma să fie achitată eșalonat cu accesoriile legale, pentru a nu fi afectată activitatea spitalului”, a declarat Radu Țibichi, președintele CJAS Iași.

 
 

Urmărește-ne pe Google News