Cuprins:
Funcționarea acestora asigură transferul puterii motorului către cele patru roți, iar o defecțiune neașteptată poate imobiliza vehiculul.
Trebuie să știi că transmisiile manuale dau semne de oboseală care îți spun că acestea urmează să cedeze. Dar, constantând aceste simptome la timp și interpretând corect aceste semnale, poți lua măsuri pentru a remedia defecțiunea sau să efectuezi reparația înainte ca piesele uzate să provoace probleme serioase și pieselor adiacente.
În continuare îți vom spune care sunt cele mai importante …….. simptome care te anunță că transmisia manuală a mașinii tale a obosit.
Ce este o cutie de viteze și cum funcționează?
Cutia de viteze este o componenta importantă a sistemului de transmisie al unei mașini. Aceasta pune în mișcare roțile prin transferul către cele două punți a puterii motorului.
Transmisia are misiuni. În primul rând menține rotația motorulului astfel încât mașina să se poată deplasa (pornirea și trecerea de la un angrenaj la altul). Apoi, realizează, cum spuneam, transferul de putere către cele patru roți și decuplează motorul de transmisie oprind vehiculul.
La cutiile de viteze manuale schimbarea treptelor se face folosind schimbătorul de viteze. Șoferul selectează manual o treaptă de viteză adecvată, în funcție de cerința de viteză și de putere necesară în acel moment.
Schimbătorul de viteze acționează inelele sincronizatoare din interiorul cutiei prin intermediul timoneriei, cuplând pinioanele vitezei respective.
Pentru a schimba treptele de viteză sunt necesare câteva operațiuni, și anume:
- decuplarea cutiei de viteze de motor, prin apăsarea completă a pedalei de ambreiaj;
- selectarea treptei de viteză dorită, prin mișcarea laterală, în sus sau în jos, a levierului schimbătorului de viteze;
- cuplarea vitezei, prin deplasarea longitudinală a levierului schimbătorului de viteze, în direcția treptei de viteză dorită, care este indicată pe levier;
- cuplarea cutiei de viteze de motor prin eliberarea progresivă a pedalei de ambreiaj.
Care sunt simptomele unei cutii de viteze defecte?
Defecțiuni la nivelul cutiei de viteze manuale pot apărea după ce s-a atins un număr considerabil de kilometri.
În medie, aceasta ține în jur de 150.000 km, însă durata de viață poate fi prelungită și până la 180.000-190.000 km. Contează foarte mult starea ambreiajului, a uleiului din cutie, precum și stilul de condus al șoferului.
Atenție! Pentru a proteja cutia de viteze, trebuie să faci schimburile de ulei la timp și să schimbi ambreiajul atunci când este nevoie. Transmisia este mult mult mai costisitoare decât un schimb de ulei sau decât schimb de ansamblu ambreiaj.
Iată cele mai importante simptome ale unei cutii de viteze defecte:
Patinarea ambreiajului
Înainte de a aveaa probleme cu transmisia vei avea probleme cu ambreiajul și cu uleiul. Patinarea excesivă și în mod repetat a ambreiajului va transmite forțe dăunătoare cutiei de viteze. Aceasta se manifestă prin mărirea lentă a vitezei la accelerare și un miros de garnitură arsă. Cutia nu mai este conectată perfect cu motorul și, chiar dacă ai acționat pedala de accelerație, motorul se va tura în gol, iar viteza mașinii va crește foarte puțin.
Cuplează greu în unele trepte de viteză
Este cel mai sesizabil semnal al unei cutii de viteze defectă. Chiar dacă problema nu apare tot timpul, este clar că una dintre piese s-a uzat și va trebui să mergi în service. În afară de faptul că transmisia cuplează greu, un alt semn al defectării este acela că sare din treapta de viteză în timpul deplasării.
Nivel scăzut sau calitatea precară a uleiului din cutie
Mașina vine din fabrică cu un anumit ulei în cutie. De aceea, este obligatoriu să folosești același tip și marcă de ulei atunci când faci schimbul. Mai mult, uleiul din transmisie trebuie să aibă o nuanță clara de roșu aprins și un miros dulceag. Dacă acesta capătă o nuanță închisă îți recomandăm să mergi de urgență la service pentru o verificare amănunțită. Pentru cutiile manuale, intervalul de schimbare a uleiului este de 80.000-100.000 km.
Poziție anormală a pedalei de ambreiaj sau blocarea ei
În cazul în care pedala de ambreiaj este poziționată prea sus înseamnă că placa și discul s-au uzat. Dacă pedala este prea jos, atunci înseamnă că rulmentul sau pârghia s-a blocat. Pedala ambreiajului poate fi moale sau tare atunci când presiunea din sistemul hidraulic începe să scadă.
Sunete ciudate la schimbarea treptelor de viteză
Un al semn al „oboselii” cutiei de viteze manuală îl reprezintă anumite sunete ciudate (șuierat, scârțâit, zgomot de măcinare, bâzâit, etc.) care pot apărea la trecerea dintr-o treaptă de viteză în alta. În același timp, poate apărea un zgomot puternic atunci când levierul schimbătorului de viteze sare în „neutru”. Dacă o transmisie are suficient ulei, acestaar putea fi contaminat cu așchii de metal sau particule. Uleiul insuficient sau contaminat poate face ca transmisia să devină zgomotoasă. Dacă auzi zgomote într-o anumită treaptă de viteză, înseamnă că dinții sau sincronizatorul acesteia ar putea fi, de asemenea, uzat sau chiar rupt.
Transmisia sare în „neutru”
Este o problemă obișnuită la transmisiile manuale defecte. În acest caz este posibil ca un arc să se fi slăbit sau chiar rupt în șina de schimbarea treptelor. O legătură întinsă poate fi cauzată de o rupere a motorului sau a suportului transmisiei. o legătură externă se poate uza sau se poate slăbi, determinând transmisia să sară dintr-o treaptă de viteză în „neutru”. De asemenea, este posibil ca un rulment să se fi uzat (decalajul face ca arborele de intrare să vibreze, ceea ce face ca furcile de schimbare sau sincronizatoarele să se miște).
Nu cuplează la „rece”
Dacă te afli într-o astfel de situație înseamnă că placa de presiune nu mai funcționează normal și, implicit, nu decuplează volanta complet de ambreiaj.
Miros de „ars” în cutie
Mirosul de ars poate semnala supraîncălzirea pieselor din cutie ca urmare a frecării excesive. Daca simți acest miros ca de ars poate fi din cauză că a scăzut nivelul uleiului sau este posibil ca uleiul să-și fi pierdut proprietățile, ceea ce înseamnă că nu va putea reduce frecarea și nici temperatura pieselor.
Scurgeri anormale de ulei din cutie
Dacă la un moment dat observi sub mașina ta o pată de ulei sau o scuregere înseamnă că ceva nu este în regulă deoarece cutia de viteză este închisă etanș. Este necesară o vizită în service pentru o verificare și, eventual, o reparație. Deoarece la majoritatea transmisiilor manuale nivelul uleiului abia depășește 2 litri, este suficientă pierderea a 300-500 de grame pentru ca piesele componente să fie afectate. Dacă problema persistă, înseamnă că scurgerea nu provine din cutia de viteze motiv pentru care a trebui să mergi din nou în service pentru o nouă verificare.
Transmisia rămâne blocată într-o treaptă de viteză
Este posibil să te mai lovești de o problemă, și anume pur și simplu nu poți să mai decuplezi transmisia dintr-o treaptă de viteză. Aceasta ar putea fi cauzată de nivelul scăzut sau tipul uleiului folosit, probleme cu timoneria sau cu schimbătorul de viteze ori componente interne uzate. Obligatoriu, va trebui să mergi în service pentru remedierea defecțiunii.
Cum poți preveni apariția defecțiunilor la cutia de viteze manuală
Ambreiajul este o piesă pe cât de importantă, pe atât de delicată care nu trebuie să patineze decât foarte puțin, și anume la plecarea de pe loc ori la schimbarea treptelor de viteză.
Pentru a nu fi nevoit să mergi la service, îți facem câteva recomandări:
- Nu elibera brusc pedala de ambreiaj când cutia se află într-o treaptă de viteză, iar pedala de accelerație este la podea;
- Pedala de ambreiaj trebuie apăsată întotdeauna până la capăt atunci când faci trecerea dintr-o treaptă de viteză în alta;
- Adoptă un stil de condus moderat pentru a proteja cutia de viteze și toate componentele sale, inclusiv ambreiajul;
- Cuplați o treaptă de viteză doar cu pedala de ambreiaj apăsată;
- Nu sprijini piciorul pe pedala de ambreiaj când te afli la semafor sau în ambuteiaje;
- Nu porni de pe loc folosind trepte de viteză superioare;
- Nu suprasolicita ambreiajul tractând alte mașini sau urcând rampe abrupte;
- Nu ignora martorii de bord!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro