Funcționarea
acestora asigură transferul puterii motorului către cele patru roți, iar o
defecțiune neașteptată poate imobiliza vehiculul.

Trebuie
să știi că transmisiile manuale dau semne de oboseală care îți spun că acestea urmează
să cedeze. Dar, constantând aceste simptome la timp și interpretând corect
aceste semnale, poți lua măsuri pentru a remedia defecțiunea sau să efectuezi
reparația înainte ca piesele uzate să provoace probleme serioase și pieselor
adiacente.

În
continuare îți vom spune care sunt cele mai importante …….. simptome care
te anunță că transmisia manuală a mașinii tale a obosit.

Ce este o cutie de viteze și
cum funcționează?

Cutia
de viteze este o componenta importantă a sistemului de transmisie al unei
mașini. Aceasta pune în mișcare roțile prin transferul către cele două punți a
puterii motorului.

Transmisia
are misiuni. În primul rând menține rotația motorulului astfel încât mașina să
se poată deplasa (pornirea și trecerea de la un angrenaj la altul). Apoi,
realizează, cum spuneam, transferul de putere către cele patru roți și
decuplează motorul de transmisie oprind vehiculul.

La
cutiile de viteze manuale schimbarea treptelor se face folosind schimbătorul de
viteze. Șoferul selectează manual o treaptă de viteză adecvată, în funcție de
cerința de viteză și de putere necesară în acel moment.

Schimbătorul de viteze acționează inelele sincronizatoare din interiorul cutiei prin intermediul timoneriei, cuplând pinioanele vitezei respective.

Pentru
a schimba treptele de viteză sunt necesare câteva operațiuni, și anume:

  • decuplarea cutiei de viteze
    de motor, prin apăsarea completă a pedalei de ambreiaj;
  • selectarea treptei de viteză
    dorită, prin mișcarea laterală, în sus sau în jos, a levierului schimbătorului
    de viteze;
  • cuplarea vitezei, prin
    deplasarea longitudinală a levierului schimbătorului de viteze, în direcția treptei
    de viteză dorită, care este indicată pe levier;
  • cuplarea cutiei de viteze de
    motor prin eliberarea progresivă a pedalei de ambreiaj.

Care sunt simptomele unei
cutii de viteze defecte?

Defecțiuni
la nivelul cutiei de viteze manuale pot apărea după ce s-a atins un număr
considerabil de kilometri.

În
medie, aceasta ține în jur de 150.000 km, însă durata de viață poate fi
prelungită și până la 180.000-190.000 km. Contează foarte mult starea
ambreiajului, a uleiului din cutie, precum și stilul de condus al șoferului.

Atenție!
Pentru a proteja cutia de viteze, trebuie să faci schimburile de ulei la timp și
să schimbi ambreiajul atunci când este nevoie. Transmisia este mult mult mai
costisitoare decât un schimb de ulei sau decât schimb de ansamblu ambreiaj.

Iată
cele mai importante simptome ale unei cutii de viteze defecte:

Patinarea
ambreiajului

Înainte
de a aveaa probleme cu transmisia vei avea probleme cu ambreiajul și cu uleiul.
Patinarea excesivă și în mod repetat a ambreiajului va transmite forțe
dăunătoare cutiei de viteze. Aceasta se manifestă prin mărirea lentă a vitezei
la accelerare și un miros de garnitură arsă. Cutia nu mai este conectată perfect
cu motorul și, chiar dacă ai acționat pedala de accelerație, motorul se va tura
în gol, iar viteza mașinii va crește foarte puțin.

Cuplează
greu în unele trepte de viteză

Este
cel mai sesizabil semnal al unei cutii de viteze defectă. Chiar dacă problema
nu apare tot timpul, este clar că una dintre piese s-a uzat și va trebui să
mergi în service. În afară de faptul că transmisia cuplează greu, un alt semn
al defectării este acela că sare din treapta de viteză în timpul deplasării.

Nivel
scăzut sau calitatea precară a uleiului din cutie

Mașina
vine din fabrică cu un anumit ulei în cutie. De aceea, este obligatoriu să
folosești același tip și marcă de ulei atunci când faci schimbul. Mai mult, uleiul
din transmisie trebuie să aibă o nuanță clara de roșu aprins și un miros
dulceag. Dacă acesta capătă o nuanță închisă îți recomandăm să mergi de urgență
la service pentru o verificare amănunțită. Pentru cutiile manuale, intervalul
de schimbare a uleiului este de 80.000-100.000 km.

Poziție
anormală a pedalei de ambreiaj sau blocarea ei

În
cazul în care pedala de ambreiaj este poziționată prea sus înseamnă că placa și
discul s-au uzat. Dacă pedala este prea jos, atunci înseamnă că rulmentul sau
pârghia s-a blocat. Pedala ambreiajului poate fi moale sau tare atunci când
presiunea din sistemul hidraulic începe să scadă.

Sunete
ciudate la schimbarea treptelor de viteză

Un
al semn al „oboselii” cutiei de viteze manuală îl reprezintă anumite sunete
ciudate (șuierat, scârțâit, zgomot de măcinare, bâzâit, etc.) care pot apărea
la trecerea dintr-o treaptă de viteză în alta. În același timp, poate apărea un
zgomot puternic atunci când levierul schimbătorului de viteze sare în „neutru”.
Dacă o transmisie are suficient ulei, acestaar putea fi contaminat cu așchii de
metal sau particule. Uleiul insuficient sau contaminat poate face ca transmisia
să devină zgomotoasă. Dacă auzi zgomote într-o anumită treaptă de viteză, înseamnă
că dinții sau sincronizatorul acesteia ar putea fi, de asemenea, uzat sau chiar
rupt.

Transmisia
sare în „neutru”

Este
o problemă obișnuită la transmisiile manuale defecte. În acest caz este posibil
ca un arc să se fi slăbit sau chiar rupt în șina de schimbarea treptelor. O
legătură întinsă poate fi cauzată de o rupere a motorului sau a suportului
transmisiei. o legătură externă se poate uza sau se poate slăbi, determinând
transmisia să sară dintr-o treaptă de viteză în „neutru”. De asemenea, este
posibil ca un rulment să se fi uzat (decalajul face ca arborele de intrare să
vibreze, ceea ce face ca furcile de schimbare sau sincronizatoarele să se
miște).

Nu
cuplează la „rece”

Dacă
te afli într-o astfel de situație înseamnă că placa de presiune nu mai funcționează
normal și, implicit, nu decuplează volanta complet de ambreiaj.

Miros
de „ars” în cutie

Mirosul
de ars poate semnala supraîncălzirea pieselor din cutie ca urmare a frecării
excesive. Daca simți acest miros ca de ars poate fi din cauză că a scăzut
nivelul uleiului sau este posibil ca uleiul să-și fi pierdut proprietățile, ceea
ce înseamnă că nu va putea reduce frecarea și nici temperatura pieselor.

Scurgeri
anormale de ulei din cutie

Dacă
la un moment dat observi sub mașina ta o pată de ulei sau o scuregere înseamnă
că ceva nu este în regulă deoarece cutia de viteză este închisă etanș. Este
necesară o vizită în service pentru o verificare și, eventual, o reparație. Deoarece
la majoritatea transmisiilor manuale nivelul uleiului abia depășește 2 litri, este
suficientă pierderea a 300-500 de grame pentru ca piesele componente să fie
afectate. Dacă problema persistă, înseamnă că scurgerea nu provine din cutia de
viteze motiv pentru care a trebui să mergi din nou în service pentru o nouă verificare.

Transmisia
rămâne blocată într-o treaptă de viteză

Este posibil să te mai lovești de o problemă, și anume pur și simplu nu poți să mai decuplezi transmisia dintr-o treaptă de viteză. Aceasta ar putea fi cauzată de nivelul scăzut sau tipul uleiului folosit, probleme cu timoneria sau cu schimbătorul de viteze ori componente interne uzate. Obligatoriu, va trebui să mergi în service pentru remedierea defecțiunii.

Cum poți preveni apariția
defecțiunilor la cutia de viteze manuală

Ambreiajul
este o piesă pe cât de importantă, pe atât de delicată care nu trebuie să
patineze decât foarte puțin, și anume la plecarea de pe loc ori la schimbarea
treptelor de viteză.

Pentru
a nu fi nevoit să mergi la service, îți facem câteva recomandări:

  • Nu elibera brusc pedala de ambreiaj când cutia se află într-o treaptă
    de viteză, iar pedala de accelerație este la podea;
  • Pedala de ambreiaj trebuie apăsată întotdeauna până la capăt atunci când
    faci trecerea dintr-o treaptă de viteză în alta;
  • Adoptă un stil de condus moderat pentru a proteja cutia de viteze și
    toate componentele sale, inclusiv ambreiajul;
  • Cuplați o treaptă de viteză doar cu pedala de ambreiaj apăsată;
  • Nu sprijini piciorul pe pedala de ambreiaj când te afli la semafor sau
    în ambuteiaje;
  • Nu porni de pe loc folosind trepte de viteză superioare;
  • Nu suprasolicita ambreiajul tractând alte mașini sau urcând rampe abrupte;
  • Nu ignora martorii de bord!

Urmărește-ne pe Google News