UPDATE ora 19.00 Dezbaterile s-au încheiat, în plenul Camerei Deputaţilor. PNL şi PSD s-au acuzat, reciproc, de situaţia din sistemul de învăţământ.

UPDATE ora 16.30 A început dezbaterea în plenul Camerei Deputaţilor a moţiunii simple împotriva ministrului Educaţiei, Monica Anisie.

Anisie: Școala românească nu este o școală care să ajute tânărul să afle cine este

Ministrul Educaţiei a arătat, în discursul său, că de 30 de ani, evoluţia în sistemul de educaţie nu a fost una cum şi-au dorit elevii.

„Nu îi scutiţi pe miniştrii PSD care au gestionat acest domeniu cei mai mulţi ani. Da, şcoala românească a rămas captivă unui sistem învechit. Nu este o şcoală care să ajute copilul sau tânărul încotro vrea să meargă. Sunt eu de vină? Sunt ministru de 7 luni”, a spus Anisie, în plen.

Anisie a recunoscut că sistemul de educaţie are „probleme structurale” şi a spus că este nevoie de consens politic pentru a rezolva problema.

„Da, educaţia este esenţială, prioritară (…) Stimaţi parlamentari, am citit cu atenţie textul moţiunii. Chiar dacă parte desprins dintr-o comedie, o să răspund acestor acuzaţii”, a spus ea.

Ministrul a precizat că trebuie să gestioneze un sistem de educaţie la care se adaugă problemele legate de pandemie.

Declaraţiile ministrului:

  • Sistemul nu a fost pregătit pentru învăţarea online, dar nu voi arăta cu degetul în urmă
  • Câţi dintre dumneavoastră, pornind de la aproape nimic, aţi fi putut face măcar jumătate din ce am făcut eu, în acest timp?
  • De ce şcoala românească nu este pregătită pentru şcoală online?
  • Câţi dintre dvs., pornind de la aproape nimic, aţi fi putut face atât cât am realizat eu într-un timp atât de scurt şi într-o situaţie atât de dificilă?
  • Unde sunt cele 2,2 miliarde de lei promise acum doi ani pentru achiziţionarea de tablete pentru elevii români?
  • Vă garantez că altele ar fi fost premisele de la care ar fi pornit învăţământul online dacă fiecare elev din România ar fi dispus de tabletele promise.
  • Aţi vorbit de atâtea ori despre copiii din zonele defavorizate, dar unde sunt faptele, promisiunile din programele voastre de guvernare? Vă răspund tot eu, nicăieri, pentru că, altfel, nu am fi fost în această situaţie
  • Vorbiţi despre şcoli cu toaletă în curte. Acestea nu au apărut peste noapte, în ultimii 7 luni. Aţi preferat să închidei ochii, ani de ani
  • Mă învinovăţiţi de propria voastră ignoranţă din trecut. Unde vă sunt proiectele măreţe de digitalizare?
  • Există programul „Şcoala de Acasă”, vor fi achiziţionate aparate pentru elevi
  • Aţi ţinut la sertar tezele de doctorat, să terminăm cu impostura în universităţi
  • Guvernele PSD au dus înapoi sistemul de cercetare cu 10 ani, cu execuţie de doar 10% din plan. În toţi aceşti ani, competiţiile de proiecte au fost aproape inexistente, au eliminat experţii internaţionali
  • Vorbim de un mandat de aproape 7 luni, unde am demarat proiecte aşteptate de mult timp

PSD: Răbdarea pe care am dovedit-o nu mai există acum

PSD a dat soluţii respinse de nenumărate ori de Guvern, iar moţiunea simplă împotriva ministrului Educaţiei, un procedeu democratic, este şi un prilej de dialog, a declarat deputata social-democrată Camelia Gavrilă.

„Reamintesc doamnei ministru că PSD a avut o abordare constructivă, am votat Guvernul în condiţii dificile, am votat starea de urgenţă, starea de alertă, nenumărate ordonanţe de urgenţă. (…) A fost un timp de aşteptare, de răbdare, de toleranţă, tocmai pentru că situaţia cu care ne confruntăm este foarte complexă. Sistemul pe care îl coordonaţi e foarte complex (…). Acest sistem atinge întreaga societate. (…) Noi am dat soluţii nenumărate pe care de multe ori Guvernul dumneavoastră le-a respins”, a spus Camelia Gavrilă la dezbaterile pe marginea moţiunii simple.

Potrivit acesteia, „răspunsurile parţiale” date în plen de ministrul Educaţiei au adus o serie de clarificări, dar, pe de altă parte, au „dat sentimentul unei zone de dialoguri paralele”.

„Răbdarea pe care am dovedit-o nu mai există acum. (…) A fost o succesiune de decizii controversate, de ordine care s-au anulat de la un moment la altul, de imperfecţiuni, de confuzii, de anunţare a unor măsuri înainte ca ele să aibă substanţa legală. Un diletantism care a creat sursă de confuzie. (…) Este cazul să ieşim din această nedeterminare şi să abordăm serios, profesionist, problema educaţiei”, a afirmat deputata PSD.

PNL: Acum ţipă unii lideri de stânga că PNL a lăsat ţara fără educaţie. Unii dintre ei au fost stâlpii abramburismului în educaţie

Deputatul PNL Marilen Pirtea a subliniatcă 64% dintre mandatele de ministru al Educaţiei a fost ocupate, de la Revoluţie până în prezent, de reprezentanţi ai PSD, el considerând acest lucru ‘deziluzionant şi că ‘efectele vor fi resimţite multă vreme.

„Acum ţipă unii lideri de stânga că PNL a lăsat ţara fără educaţie. Unii dintre ei au fost stâlpii abramburismului în educaţie. Trebuie să setăm corect cadrul în care se aflăm. Ne aflăm în context pandemic şi primim o moţiune pentru un ministru care a fost relativ recent instalat în funcţie, care nu a fost pregătit pentru ceea ce niciunul dintre noi nu putea anticipa. Suntem într-o situaţie a unei lebede negre. Un eveniment este definit ca o lebădă neagră dacă îndeplineşte trei condiţii simultan: are impact extrem şi nimic nu prevestea posibilitatea apariţiei sale, produce efect puternic, adesea catastrofal, şi în ciuda caracterului său extrem, după apariţia şi producerea efectelor sale, analizând situaţia la rece, evenimentul poate părea previzibil, explicabil. Da, pandemia ne-a luat prin surprindere, mai rău decât ne-a luat prin surprindere zăpada iarna an de an”, a spus Pirtea.

USR: Constatăm cu îngrijorare că aţi uitat de importanţa unui dialog inter-instituţional corect

„Orice activitate ministerială are bile albe şi negre. Pentru bila albă, USR vă salută curajul transparentizării diplomelor de doctorat şi, recent, atragerea de personalităţi credibile, inclusiv cercetători români recunoscuţi internaţional, pentru viitoarele comisii şi respingerea vechilor grupuri de interese. Generaţiile copy paste trebuie să dispară şi, odată cu ele, lipsa de integritate morală şi aprobarea tacită a furtului intelectual”, a afirmat Cristina Iurişniţi, deputat USR, la dezbaterea moţiunii simple.

Deputata USR a adăugat că „bile negre sunt multe la nivel comunicaţional şi legislativ” în ultima perioadă.

„Constatăm cu îngrijorare că aţi uitat de importanţa unui dialog
inter-instituţional corect, care să identifice cele mai bune soluţii
legislative. (…) Normal ar fi fost să nu ne lovim de un zid al
indiferenţei la dialogul democratic, care, iată, a derapat într-o
comunicare incoerentă, contradictorie, care a generat neîncredere,
panică şi un cadru legislativ impredictibil pentru elevi, profesori şi
părinţi. Încă din 26 martie am adresat nişte interpelări la care nu am
primit încă un răspuns. (…) Reforma din educaţie, pilotarea noilor
planuri cadru, etern amânată, este absolut esenţială”, a subliniat
deputata USR.

Este a treia moţiune depusă de PSD, după cea împotriva ministrului finanţelor publice, Florin Cîţu şi cea care l-a vizat pe ministrul agriculturii, Adrian Oros. Ambele au primit vot favorabil, în cele două Camere.

Iar marţi, în Senat, se va dezbate şi vota moţiunea împotriva ministrului de Interne, Marcel Vela.

Moţiunea este intitulată “Pas cu pas am ajuns în colaps educaţional – PNL a creat România NeEducată” şi este semnată de 93 de deputaţi Pro România şi PSD.

Iniţiatorii o acuză pe Anisie că a creat “haos” în domeniu, dar şi “lipsă de viziune şi de strategie, care a făcut ca preşcolari, elevi, studenţi, părinţi, bunici şi personal din învăţământ să trăiască luni de zile în panică şi nesiguranţă”.

“Nici măcar o dată, în ultimii 30 de ani, românii nu au trăit asemenea momente de haos în Educaţie. Lipsa de viziune şi de strategie a făcut ca toţi cei din sistem – preşcolari, elevi, studenţi, părinţi, bunici şi personal din învăţământ – să trăiască luni de zile în panică şi nesiguranţă. Astăzi, aici, trebuie să punem capăt acestei crize. Ne bazăm pe demisia doamnei ministru dacă această moţiune trece”, se arată în textul moţiunii simple.

Iniţiatorii susţin că în perioada stării de urgenţă decidenţii de la Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuiau să vină cu un set de proceduri care să reglementeze situaţia cadrelor didactice de predare, a personalului didactic auxiliar, a directorilor, a inspectorilor şcolari şi a personalului nedidactic, dar ministrul „a preferat să se spele pe mâini”.

“Doamna Anisie trăieşte în «bula ei de la partid» şi pe zi ce trece, pas cu pas, creează şi mai mare haos în sistemul de învăţământ. Părinţii elevilor din clasele terminale sunt oripilaţi de ideile vehiculate cu atâta lejeritate de doamna Anisie. (…) În ultimele două luni am văzut cu toţii ce înseamnă ca un politruc neprofesionist să conducă învăţământul românesc. Situaţia de criză ar fi trebuit să evidenţieze abilităţile de leadership şi competenţele de manager ale ministrului educaţiei. În schimb, am văzut bâlbâieli, răzgândeli neargumentate, declaraţii contradictorii ale tuturor reprezentanţilor guvernamentali, lipsă de înţelegere a riscurilor sistemului şi completă lipsă de viziune”, se menţionează în document.

Semnatarii moţiunii susţin că nu au fost comunicate în timp util scenariile şi măsurile avute în vedere de minister în contextul pandemiei de coronavirus.

În plus, nu a fost actualizat nici programul Euro 200, astfel încât toţi elevii să aibă la dispoziţie un computer, laptop sau tabletă pentru continuarea studiilor şi nu a existat nici un fel de coerenţă cu privire la stabilirea unui calendar pentru începutul de an şcolar, nici pentru grădiniţe şi nici pentru şcoli.

Urmărește-ne pe Google News