Cristina și Alexandru Badan au început să urce pe Youtube animații simple pentru copiii lor acum opt ani. Succesul i-a făcut să continue și au crescut până când anul trecut au obținut butonul de diamant pentru zece milioane de abonați pe unul dintre canale. Animațiile sunt realizate în opt limbi străine.
Anul ăsta și-au propus să intre pe piața animațiilor în alte patru limbi străine și să ”repovestească” poveștile clasice și să le adapteze zilelor noastre, astfel încât să nu le mai provoace coșmaruri copiilor.
Visătorii din Iași și povestea bussinesului lor
A fost odată ca niciodată, doi părinți care în anul 2012 nu găseau desene animate și cântecele educative în online. Au stat și s-au gândit cum să facă, le-a venit ideea să lucreze cu câțiva compozitori și artiști care să sufle viață peste creațiile lor și să le trimită în lumea magică a YouTube-ului.
Așa că s-au dat de trei ori peste cap și au creat canalul Tralala. Și apoi Loo Loo Kids în engleză care s-a plimbat peste mări și țări, în casele a milioane de copii.
Apoi Regele YouTube a venit și le-a oferit celor doi părinți în dar Butonul de Diamant pentru munca lor și ei au fost încurajați să ajungă în tot mai multe case și să spună povești și cântecele educative mai multor copii.
Așa ar suna basmul Mora TV, o companie de animație românească, născută la Iași acum opt ani. Doar că lumea afacerilor nu de chiar de poveste. Cel puțin nu întotdeauna. Și totuși, se pot face bani din cântecele și animații pentru copii și doi visători din Iași pot ajunge din urmă consacratele companii Disney și Pixar.
„Johny, Johny, yes papa”, mai tare decât Adele și Rihanna în Youtube
Cu multă muncă, însă.
”La început a fost destul de dificil. Pentru că noi aveam o viziune, un plan, un logo, știam cum ar fi trebuit să arate canalul, machete, doar că în momentul în care mergeam la artiști sau compozitori primeam numai refuzuri: «Da, du-te tu și mai încearcă și dacă o să funcționeze, atunci o să colaborăm»”, povestește Alexandru Badan, din biroul lui colorat de la parterul unui bloc din Tătărași, Iași.
Au avut noroc și de oameni care s-au alăturat echipei mai degrabă de dragul copiilor, decât al click-urilor și banilor, cum a fost Elena Nicolai, de la corul Meloritm cu care colaborează și astăzi.
Dar despre ce bani din online vorbim în 2012? YouTube nu era încă lansat în România și când și-au făcut primul cont de monetizare, primeau cam 3-7 dolari pe lună pentru animațiile lor.
Au fost încurajați de reacțiile părinților și copiilor care abia așteptau o lansare nouă de cântecel. ”Copiii erau testerii. Mai aveam mulți prieteni care aveau copii și primeam comentarii și aprecieri în baza a ceea ce făceam”, spune Alexandru.
Astăzi, cântecelul ”Johny, Johny, yes papa” de pe canalul Loo Loo Kids, fratele englez al Tralala, a bătut la vizualizări melodiile unor artiști precum Adele, Taylor Swift, Shakira sau Rihanna. Dar până la acest succes au avut mult de muncă, unde mai pui că nici Cristina, nici Alexandru n-aveau habar de muzică, animații sau ce înseamnă postările pe Youtube.
Eu de profesie sunt inginer mecanic, soția – tehnician dentar. Atunci făceam amândoi lucruri diferite, dar nu aveam experiență în domeniu. Aveam un vis și o viziune.
Alexandru Badan:
Amândoi aveau afaceri care mergeau bine: el făcea reviste medicale iar Cristina avea un site de rochii de mireasă și accesorii pentru nunți. În timp, au renunțat la orice altceva și și-au pus tot timpul, energia și banii în Mora TV, compania care unește acum toate producțiile.
De la Iași în toate casele cu copii mici de pe Planetă
Cifrele companiei arată fantastic: locul 7 în lume în categoria canalelor de muzică pe Youtube, și locul 11 la canale pentru copii, cu 10 milioane de copii care îi urmăresc lunar. Animațiile lor sunt acum în opt limbi străine și urmează să fie lansate încă patru în acest an. Colaborează cu animatori și compozitori din toată lumea și au o sută de angajați și colaboratori.
”E o provocare constantă într-o piață foarte mare, cu jucători giganți. Noi în digital suntem umăr la umăr cu Pixar, cu Disney, cu studiouri foarte mari cu echipe foarte valoroase, așa că investim foarte mult în a crea muzică originală adaptată celor mici, care să le și placă și să ne valideze pe noi, să fim siguri că au învățat ceva. Și ne întoarcem la bază”, explică Valentin Pintilescu, directorul de dezvoltare al companiei. S-a alăturat echipei în urmă cu trei ani echipei și a învățat treptat ce înseamnă piața desenelor animate într-o lume a online-ului. S-au adaptat la schimbări.
”Alex și Cristina au plecat cu un canal de Youtube, o creație pornită dintr-o nevoie intrinsecă a familiei, dar am realizat că suntem de fapt creatori de conținut, nu un canal de Youtube, și suntem creatorii care merg acolo unde e utilizatorul. De aceea, din 2018 aproape tot conținutul Tralala este și pe Spotify, pe iTunes, pe canalele de streaming care încep să crească”, explică Valentin.
Distracție, distracție, dar întotdeauna mână în mână cu educație
Între timp, au primit și butonul de diamant de la Youtube pentru 10 milioane de abonați la Loo Loo Kids care e urmărit de copii și părinți de pe toate continentele. Succesul nu li s-a urcat la cap.
Tocmai pentru că sunt părinți, vor să creeze conținut care să îi învețe ceva pe copii.
”A fost o perioadă în care tot Youtube-ul era inundat de slime sau de vlogging fără un concept. După cinci minute de conținut, acel copil nu învăța nimic. La noi a rămas tot timpul această declarație de calitate și faptul că nu am cedat la trendurile care au tot trecut pe lângă noi, ne-au adus multe satisfacții. Părinții ne-au mulțumit pentru că suntem printre primii creatori de conținut din România, pot spune și din toată lumea, care suntem safe și nu încurajăm trafic doar de dragul de a genera watchtime și număr mai mare de vizualizări. De fiecare dacă când se finalizează un videoclip noi avem o analiză de bază: ce a învățat copilul, s-a distrat, cât timp a stat online”, mai spune Valentin.
Ei cred că o oră de animații pe zi e suficientă pentru un copil mic.
Domesticirea basmelor
Cu Elefantul Cici și cu Bebe Riki milioane de copii au învățat să se spele pe dinți și pe mâini, să nu mai strâmbe din nas la broccoli și să fie politicoși. Alții au învățat o engleză de bază.
Și lucrurile nu se opresc aici. Proiectul lui 2020 pentru ieșeni este să ”domesticească” basmele de groază ale generației de părinți de astăzi.
”Surpriză! în YouTube-ul ăsta mare în care se consumă miliarde de minute în fiecare zi, nu există povești spuse copiilor într-un mod adaptat vârstei lor. Poveștile se consumă între un an și patru ani preponderent și este un produs educativ de seară. Poveștile cu care noi ne-am maturizat sunt produse ale imaginarului medieval, destul de grele, tragice, ori acesta este pentru noi proiectul anului 2020, vrem să ieșim pe piața de streaming cu o serie de povești clasice, reinterpretate, cu o serie de valori ale secolului 20. Adică să renunțăm la acel clasic Game of Thrones pentru copii în care toată lumea mânca pe toată lumea și în care era doar sânge și era mai dificil să convingi copilul să adoarmă fără coșmaruri după poveste”, dă din casă Valentin.
Și am încălecat pe-o tastă și v-am spus poveste-așa!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro