Concret, se propune ca inspectoratele școlare să fie transformate în Centre județene pentru Învățământ Preuniversitar. Pe lângă acestea, în fiecare județ vor exista un Consiliu Consultativ pentru Învățământ Preuniversitar, condus de președintele Consiliului Județean, un Centru pentru Formare Continuă, fosta Casă a corpului didactic, și o Direcție de Asigurare a Calității.
Consiliul Consultativ și Centru județean pentru Formare Continuă se vor afla în subordinea Ministerului educației. Consiliul Consultativ pentru Învățământul Preuniversitar se va implica în administrarea și dezvoltarea rețelei școlare, va monitoriza capacitatea autorităților locale de a susține educația, va întocmi și va aviza Raportul anual privind starea învățământului preuniversitar la nivelul județului.
Potrivit proiectului „România educată”, în vârful ierarhie instutuționale va fi Ministerul Educației, după care urmează:
- ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar)
- O structură dedicată administrării sistemului preuniversitar
- O structură dedicată de politici publice în educație
- Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare
- Centrul Național de formare continuă, asistență și resurse educaționale
Iar la nivel județean vor exista următoarele instituții:
- Consiliul Consultativ pentru Învățământ Preuniversitar
- DACIS – direcția județeană de asigurare a calității și inspecție școlară (în subordinea ARACIP)
- CJ-IP – Centru Județean pentru Învățământ Preuniversitar
- CJ-FCARE – Centru județean pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale
Vicepremierul Dan Barna, copreședinte al USR-PLUS, a declarat luni, la finalul consultărilor de la Palatul Cotroceni, că inspectoratele școlare trebuie să fie de fapt niște structuri care „să verifice calitatea actului de învățământ”.
„Inspectoratele școlare – este o inițiativă pe care noi, USR-PLUS, am susținut-o – desființarea acestora și transformarea lor în ceea ce ar trebui să fie, în structuri care să verifice calitatea actului de învățământ și nu partea aceasta de gospodărire sau de numiri, aceasta trebuie să meargă spre administrația locală. Sunt elemente care vor mai fi, tot așa, dezbătute”, a spus Dan Barna, potrivit edupedu.ro.
De altfel, încă de la negocierile de la finalul anului trecut, reprezentanții USR-PLUS au propus desființarea inspectoratelor școlare, propunere care în cele din urmă nu a fost cuprinsă în programul de guvernare al cabinetului Cîțu.
Programul „România educată” a fost inițiat de președintele Klaus Iohannis în 2016 și a inclus mai multe etape de dezbatere publică.
Propunerile cuprinse în proiect se referă la cariera didactică; echitatea sistemului educațional; profesionalizarea managementului educațional; învățământul profesional și tehnic de calitate; autonomia, internaționalizarea și calitatea în învățământul superior; educația timpurie și evaluarea elevilor și studenților. Acestea au fost puse în dezbatere publică începând din decembrie 2018 și până acum.
Foto: Hepta
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro