Petre Iancu, jurnalist român stabilit în Germania și membru al comunității evreiești, scrie în articolul semnat în publicația germană că multe dintre cele 45 de victime ale tragediei „aparțineau unei grupări hasidice originare din Satu Mare, desprinse din alta, mai celebră, datorită unor seriale populare, dar nu mai puțin pioasă, dreptcredincioasă, ostilă ingerințelor și lumii laice, deschiderilor seculare, sionismului și statului evreu”.
El arată că sărbătoarea religioasă de la Muntele Meron s-a bucurat de o prezență extrem de mare, deoarece oamenii erau dornici să participe după un an de pauză impus de pandemie și după ce s-au vaccinat în număr extrem de mare întocmai pentru a se bucura de asemenea evenimente.
Brusc, entuziasmul și bucuria s-au prefăcut în durere, șoc și lacrimi. Subita metamorfoză și trecerea la dezastrul de proporții de care, spre deosbire de pelerinajele de la Mecca, în Arabia Saudită, statul evreu n-a mai avut parte, pare să fi debutat, banal, cu striviri de garduri și ziduri și alunecări, sau împleticiri pe o alunecoasă rampă metalică și scări.
Petre M.Iancu, jurnalist Deutche Welle
În panica momentului, întinși pe „jos, oamenii s-au transformat în obstacol și prilej al poticnirii celor din jur. Alți pelerini s-au împiedicat de trupurile căzute, prăvălindu-se peste ele”, povestește Petre M. Iancu, care arată că
poliția va trebui să se autoancheteze, ca să afle de ce i-a trebuit un răstimp aparent excesiv ca să elimine garduri dintr-o zonă în care pare că nu trebuia să se afle decât un grup mult mai restrâns de pelerini”.
Jurnalistul amintește că „Jerusalem Post” și alte publicații locale au prezentat mărturiile ale unora dintre persoanele rănite și au arătat peisajul apocaliptic, creat de catastrofă, cu saci mortuari acoperind trupuri inerte și
„haine, pălării, sticle de apă, bucăți de cărucioare, blocând culoarul strâmt” al tragediei.
În ciuda tragediei, „sute de credincioși au refuzat să părăsească perimetrul și s-au ciocnit cu poliția, care încerca să-i oprească să pătrundă la mormântul lui Bar Iohai”, scrie ziarul din Ierusalim. Oamenii voiau să se consoleze, rugându-se la mormântul rabinului făcător de miracole.
„Or, un mister care se cere lămurit urgent privește evitarea, decenii la rând, a unor tragedii similare, deși în trecut au vizitat anual muntele Meron câte un sfert de milion sau chiar trei sute de mii de israelieni, fie ei religioși, ori seculari, ortodocși sau liberali, deci de peste trei ori mai mulți decât anul acesta. Când, după nefericirea pandemiei, ar fi trebuit, în toată gloria ei, să strălucească lumina bucuriei vieții, a credinței și splendorii, dar care, după ce s-a aprins, s-a transformat subit în bezna morții, a nopții îndoliate, a tristeții și a îndoielii”, conchide Petre M.Iancu.
Un prim raport arăta că motivul tragediei a fost că structura ridicată la fața locului pentru manifestarea religioasă a cedat sub greutatea mulțimii. Surse din poliție, citate de Haaretz, spun însă că teribilul incident s-a petrecut pe un culoar îngust de acces către locul desfășurării evenimentului și totul a pornit de la o persoană din mulțime care s-a împiedicat, trăgând zeci de alte persoane după ea.
Anual, zeci de mii de evrei ultraordodocși merg în pelerinaj în orașul Meron, unde se află mormântul rabinului Shimon Bar Yochai, un înțelept din secolul II – locul e considerat printre cele mai sfinte din Israel. BBC, care citează Times of Israel, scrie că joi ar fi ajuns acolo 100.000 de participanți, iar vineri ar fi urmat să li se alăture alte zeci de mii de pelerini.
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!