Sute de profesori de informatică cer Ministerului Educației din România să introducă în programa școlară de liceu ore de programare elementară și algoritmi.
Ei motivează că toți elevii au nevoie de cunoștințe de bază în programare, care le dezvoltă logica și, în plus, îi vor ajuta în orice meserie.
În alte state, precum Japonia, Marea Britanie și Estonia, elevii învață să scrie ei programe și să le testeze chiar de la vârsta de 5, 6 ani. La noi, subiectul este încă în dezbatere, conform site-ului de educație Școala 9, și nu toți dascălii cred că ideea este una utilă.
De pildă, în Estonia, programarea este parte din trunchiul comun și este predată, în prezent, în toate școlile, începând cu clasa I.
Într-o scrisoare adresată ministerului, dascălii, împreună cu Asociația patronală a industriei de software și servicii (ANIS), solicită același lucru și pentru elevii români – ca programarea să fie inclusă în trunchiul comun, dar al claselor de liceu.
Trunchiul comun este acea zonă „comună” a disciplinelor școlare, cu un minim de ore, indiferent de profil sau specializare.
Cazul Japonia – elevii învață programare din 2020
Și elevii din Japonia învață acum programare. Țara Soarelui Răsare a introdus, începând cu anul 2020, cursuri obligatorii de programare începând cu clasa a V-a.
Măsura este o încercare a guvernului de la Tokyo de a pregăti noile generaţii în domeniul tehnologiei informației, unde joburile sunt la mare căutare, scrie asia.nikkei.com.
Manualele cer elevilor sarcini simple. De exemplu: să realizeze un desen digital al unui poligon și să facă nişte seturi de lumini LED să clipească folosind comenzi simple, potrivit sursei citate.
Scopul e acela de a dobândi abilități minimale, nu de a scrie programe complicate în limbaje de programare sofisticate.
Crește concurența în IT
Pe măsură ce tehnologia informației devine din ce în ce mai înrădăcinată în societate, concurența internațională în domeniul tehnologiei se intensifică. Japonia a avut un start lent în ceea ce privește educația în domeniul programării, dar acum își propune să creeze un bazin mai larg de potențiali lucrători în domeniul tehnologiei, expunând copiii la programare de la vârste fragede, notează ziarul Nikkei Asia.
Este nevoie de cursuri care să trezească interesul elevilor pentru domeniul tehnologiei, motivează autoritățile japoneze.
Căci până în 2030, Japonia va avea un deficit de aproximativ 590.000 de lucrători în tehnologie, dacă piața IT va crește într-un ritm moderat, potrivit estimărilor Ministerului Economiei, Comerțului și Industriei din Japonia, evaluări făcute în 2016. În acel an, un consiliu guvernamental privind competitivitatea industrială a promis să facă programarea obligatorie în învățământul primar. Ceea ce s-a întâmplat patru ani mai târziu. De asemenea, la nivel de liceu, programarea va deveni obligatorie în acest an școlar, potrivit sursei citate. În Japonia, învățământul obligatoriu se oprește la gimnaziu.
„Nu vrem să rămânem în urmă”
Includerea programării în programa școlară elementară din Japonia este „un pas înainte, dar încă insuficient în comparație cu alte țări”, declara Ken Sakamura, profesor de informatică la o universitate din Tokyo. „Programarea trebuie să devină materie proprie în școli, cu un conținut mai diversificat, altfel vom rămâne în urma restului lumii”, sublinia profesorul de informatică.
În acest moment, mulți dintre specialiștii IT din Japonia se formează prin cursuri private, sunt autodidacți sau sunt instruiți chiar de companiile pentru care lucrează.
Foto: Profimedia