- Un punct în plus la recorectare înseamnă extrem de mult în ierarhia elevilor pentru înscrierea la liceu, unde fiecare sutime poate fi decisivă pentru adolescenți.
Cele mai mari diferențe de punctaj între primele note obținute la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a și cele după rezolvarea contestațiilor sunt la Limba Română, unde inspectorii spun că este loc de interpretare din partea profesorilor care corectează lucrările elevilor. Dar diferențe mari sunt și la Matematică.
Redăm câteva exemple de diferențe de punctaj din București, unde au fost cele mai multe contestații din țară: 2.861 din totalul de 15.275 de lucrări contestate:
- candidatul de pe poziția 463: de la nota 8.85 la 9.80 la Limba Română
- candidatul de pe poziția 464: de la nota 8.80 la 9.80 la Limba Română
- candidatul de pe poziția 535: de la nota 9 la 10 la Matematică
- candidatul de pe poziția 661: de la nota 9.05 la 9.80 la Limba Română
- candidatul de poziția 1583: de la nota 8.25 la 9.30 la Limba Română
- candidatul de poziția 1627: de la nota 8.85 la 9.50 la Matematică
Al doilea județ ca număr de contestații este Constanța, unde 806 de lucrări au fost contestate:
- candidatul de poziția 52: de la nota 9 la 9.80 la Limba Română
- candidatul de poziția 207: de la nota 9.10 la 9.80 la Limba Română
- candidatul de pe poziția 385: de la nota 8.90 la 9.60 la Matematică
- candidatul de pe poziția 777: de la nota 8.80 la 9.70 la Limba Română
- candidatul de pe poziția 3056: de la nota 7.60 la 6.85 la Matematică
Și în alte județe unde au fost mai puține contestații, precum Galați – 584, sunt cazuri de elevi cărora li s-a mărit nota cu aproape un punct:
- candidatul de pe poziția 103: de la nota 9.20 la 10 la Matematică
- candidatul de pe poziția 299: de la nota 8.75 la 9,70 la Limba Română
- candidatul de pe poziția 346: de la nota 9.15 la 10 la Limba Română
- candidatul de pe poziția 349: de la nota 9.05 la 10 la Limba Română
- candidatul de pe poziția 351: de la nota 8.70 la 9.60 la Limba Română
Inspector școlar: Diferențele sunt inevitabile
În alte cazuri, candidații au avut notele modificate cu aproape jumătate de punct la ambele materii de examen în urma constestațiilor.
Tot la Galați, elevul de pe poziția 96 a ajuns de la nota 9.10 la 9.65 la Limba Română, respectiv de la nota la 9.55 la 10 la Matematică.
„Contestațiile au fost corectate într-un alt județ față de cel unde au fost corectate inițial. Așa este procedura stabilită de minister. Nu sunt diferențe mai mari față de notele din anii trecuți și nu este o chestiune care are loc doar în județul nostru“, a declarat pentru Libertatea Mioara Enache, șefa Inspectoratului Școlar din Județul Galați.
Inspectorul general a mai afirmat că este posibil ca diferențele de punctaje mari să fie din cauza profesorilor-corectori.
În multe cazuri sunt erori în rândul profesorilor care evaluează. Dacă sunt implicați profesori diferiți în procesul de corectare, apar inevitabil diferențe de interpretare a lucrărilor. Asta se întâmplă mai mult în cazul lucrărilor de la Limba Română.
Mioara Enache, inspector școlar general Galați:
Câte contestații au fost depuse
15.275 de contestații au fost înregistrate după afișarea primelor rezultate obținute de candidații prezenți la probele din sesiunea curentă a Evaluării Naționale a elevilor de clasa a VIII-a.
Din totalul celor 15.275 de contestații, la proba scrisă de Limba și literatura română au fost depuse 9.030, la Matematică – 5.991, iar la proba de Limba și literatura maternă – 254 de contestații.
Cele mai multe contestații au fost înregistrate în centre de examen din Capitală (2.861) și în județele Constanța (806), Dolj (730) și Prahova (710), iar cele mai puține – sub 100 de contestații – în județele Tulcea (76) și Satu Mare (85).
În urma rezolvării contestațiilor la Evaluarea Națională, numărul de note peste 5 a crescut cu 141 la Limba Română și cu 70 la Matematică.
Libertatea așteaptă un răspuns de la Ministerul Educației în privința numărului de contestații la care nota s-a modificat și cum arată această cifră față de cea de anii trecuți, atât numeric, cât și ca dimensiune a renotării.