Decizia inițială de a interzice știrile pe Facebook pentru australieni vine ca răspuns la legea guvernului australian care impune giganților tech Google și Facebook să încheie acorduri comerciale cu publicațiile de știri ale căror link-uri aduc trafic pe platformele lor. În timp ce Google a ales să negocieze contracte cu unele companii de media, Facebook a decis să oprească total accesul la informații din 18 februarie.
De mai bine de zece ani, Hugh Nailon este director de știri al postului Nine News din Melbourne, cel mai urmărit canal de știri din orașul australian și parte din trustul Nine – cea mai mare companie media fondată în Australia, care deține posturi TV, radio, titluri importante de publicații în print și online. Nailon declara în vara anului trecut că 9News Melbourne aproape și-a dublat interacțiunea cu publicul din Facebook în 2020, ajungând la 11 milioane versus 5,7 milioane în 2019. „Acestea se măsoară prin fiecare like, comentariu sau share de conținut de la 9News”.
Totodată site-ul 9news.com.au ocupa locul trei în Australia anul trecut, cu aproape 10 milioane de utilizatori unici și peste 165 de milioane de afișări. Un studiu realizat de Universitatea din Canberra în 2020 arăta că 21% din australieni folosesc rețelele sociale ca sursă principală de știri, o creștere cu 3% față de anul precedent, notează Reuters, citată de Mediafax.
Conținutul 9News, precum și al tuturor celorlalte publicații media, inclusiv internaționale, a fost însă oprit de Facebook în data de 18 februarie 2021, când gigantul tech a decis că legile de negociere impuse de guvernul australian i-a pus în fața unei „alegeri stricte”.
Din 100 de dolari australieni cheltuiți în publicitate digitală în mass-media australiană de azi, 81 ajung la Google și Facebook, au declarat inițiatorii proiectului al cărui scop este acela de „a echilibra condițiile de joc”.
Google a acceptat în mod istoric noile condiții de joc, plătind publicațiile media pentru conținutul lor pe platformă. Nu și Facebook. Ce înseamnă asta pentru oamenii din presa australiană, răspunde Hugh Nailon.
Libertatea: Au aceste măsuri potențialul de a reduce, până la un anumit punct, conținutul de fake news?
Hugh Nailon: Cred că eliminarea conținutului de știri legitime va duce doar la o mai mare distribuire a știrilor false pe Facebook. Utilizatorii fără scrupule vor profita de vidul informațional și se vor grăbi să-l umple cu știri neadevărate, neconfirmate. Este demn de remarcat faptul că, în timp ce Nine News a fost eliminată de pe Facebook, mai multe „așa-numite” organizații de știri, care au răspândit în mod evident dezinformații, au fost în continuare capabile să opereze pe platformă.
– În ce măsură înseamnă această decizie suprimarea libertății de exprimare? Au existat alte decizii similare în Australia?
– Nu cred că este o suprimare a libertății de exprimare, deoarece Facebook, în calitate de companie privată, are dreptul să ia propriile decizii cu privire la ceea ce publică și ce nu. Este mai degrabă o suprimare a știrilor de încredere, văzută cel mai clar prin eliminarea paginilor care aparțin serviciilor de sănătate, de asistență socială sau de urgență.
– Voci din România susțin că o astfel de decizie ar fi benefică, în sensul că ar menține calitatea conținutului, mai ales pentru publicații care construiesc o relație sănătoasă cu cititorii săi, și nu una bazată pe clickbait. Crezi în teoria asta?
– Această decizie poate conduce milioane de australieni înapoi la site-urile de știri de încredere și ne creează o oportunitate de a demonstra ceea ce putem oferi.
Utilizatorii Facebook vor realiza foarte repede diferența dintre conținutul de știri credibil și știrile false.
– Ne imaginăm mereu că viața fără Facebook ar fi un dezastru, cum a fost pentru tine momentul în care ai văzut că știrile pe care le produci nu mai există pe platformă. Care sunt următorii pași?
– Facebook e doar una dintre platformele pe care distribuim conținutul Nine News și suntem încrezători că publicul nostru știe unde să ne găsească: la 9news.com.au, prin aplicația noastră, prin alte rețele sociale și, desigur, la televiziunea noastră unde vine, de altfel, cea mai mare parte din audiență.
– Care a fost reacția publicului vostru?
– Am primit un feedback pozitiv și de susținere de la publicul nostru.
– Aveți în vedere o strategie alternativă pentru a atrage același număr de cititori și fără Facebook?
– Am sporit promovarea site-ului și a aplicației noastre, informând publicul unde ne poate găsi, în timp ce Facebook se gândește ce va face pe viitor.
– Ce fel de conținut crezi că va umple spațiul online rămas gol după retragerea știrilor?
– Utilizatorii vor continua să posteze informații personale și fotografii, dar dacă vor un conținut de știri de încredere, vor trebui să plece de pe platformă și să-l găsească în altă parte.
Organizația media Nine a oferit și o declarație oficială pe acest subiect:
„Este regretabil că Facebook a luat această poziție și ne va împiedica într-adevăr să distribuim știrile și informațiile noastre de calitate în rândul australienilor. Nimeni nu este avantajat de această decizie, deoarece Facebook va fi acum o platformă pentru dezinformarea care se va răspândi rapid și fără niciun echilibru. Această acțiune demonstrează din nou poziția lor de monopol și comportamentul absurd.
Dar declarația de astăzi nu înseamnă că Facebook nu va trebui să respecte codul propus de guvern. Valoarea a fost deja transferată și Facebook a beneficiat de conținutul nostru de mai mulți ani. Ar trebui să putem accesa platforma lor de monopol și, în consecință, să avem dreptul să monetizăm conținutul nostru.
Am negociat cu Facebook cu bună-credință și rămânem dispuși să încheiem un acord cu aceștia, care să ofere un rezultat reciproc benefic și să asigure informații de calitate disponibile tuturor australienilor pe platforma lor”.