„Mortalitatea a fost mult mai mare decât s-a crezut. Pe drumul spre destinație, vorbim de ordinul miilor. În cazul fericit, sunt cam 180 și ceva de animale, iar în cazul cel mai rău cam 1.100 de animale per vapor. Dacă facem o medie, ar însemna aproximativ 500 de animale, înmulțit cu 11 vapoare, sunt cel puțin 5-6.000 de animale care au murit”, a declarat Gabriel Păun pentru Libertatea.
Am colectat datele de la exportatorii înșiși, nu sunt încă centralizate la ANSVSA, urmează să transmită și ANSVSA datele oficiale.
Directorul Animals International, Gabriel Păun:
Acesta a precizat că „s-a prevenit o catastrofă și mai mare, pentru că am insistat să nu mai plece niciun vapor până nu se deblochează unul și a fost norocul că blocajul a durat 6 zile, nu mai mult”.
Cauza morții: „Înfometarea, setea și lipsa de ventilație”
Întrebat care consideră că a fost cauza morții animalelor vii, Gabriel Păun a spus că din cauza înfometării, dar și a lipsei de ventilație, întrucât vaporul era vechi.
„Probabil, animalele au murit dintr-un cumul de factori. Înfometarea și setea este unul. Celălalt este faptul că pe unul dintre vapoare nu exista cel mai performant sistem de ventilație, era un vapor foarte vechi, de 48 de ani”, a precizat Gabriel Păun pentru Libertatea.
„Pur și simplu, trebuie să înlocuim niște subvenții cu altele. Adică cele pentru creșterea animalelor cu cele pentru sacrificarea lor în România. Asta este mai rentabil pentru România, valoarea adăugată fiind păstrată aici și garantează că suferința inutilă va dispărea”, a mai spus directorul Animals International.
Gabriel Păun a tras un semnal de alarmă pe 26 martie, în legătură cu faptul că animalele de pe aceste nave pot să moară încă din timpul blocajului.
„Situaţia în Suez riscă să devină cea mai mare tragedie maritimă din istoria omenirii care implică animale vii. Dacă animalele rămân fără apă şi hrană, atunci vor începe să se împingă unele în altele şi vor muri toate. A fost cazul celor 14.800 de oiţe din România de pe vaporul Trust 1 în drum spre Iordania acum câţiva ani. Toate au murit când nava a rămas fără apă de băut”, declara Gabriel Păun, directorul UE al Animals International, pentru The Guardian, pe 26 martie.
11 nave de transport animale din România au fost blocate în Canalul Suez, în drumul lor către țări din Orientul Mijlociu.
Blocajul din canalul Suez a survenit marți, 23 martie, când una dintre cele mai mari nave cargo din lume a eșuat și a blocat canalul pe întreaga sa lățime.
Nava Ever Given, sub pavilion panamez, deținută de compania taiwaneză Evergreen Marine, venea din China și se îndrepta spre Rotterdam, Olanda, în momentul în care vântul puternic a împins-o de-a curmezișul canalului care face legătura dintre Marea Mediterană și Marea Roșie, potrivit proprietarului.
Traficul maritim a fost reluat în canalul Suez pe 29 martie, după aproape o săptămână de blocaj.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro