Victoria înregistrată în primul tur al scrutinului prezidențială de Călin Georgescu a fost surprinzătoare și a stârnit preocupări legate de traiectoria politică a României, îngrijorările fiind legate de modul în care platforma TikTok a reușit să-l scoată din anonimat pe Călin Georgescu.

Al doilea tur al alegerilor prezidențiale va avea loc duminică, 8 decembrie, iar lupta pentru Palatul Cotroceni se dă între candidatul independent Călin Georgescu și Elena Lasconi, candidata din partea USR.

„Îl invităm pe directorul executiv al TikTok să vină să vorbească în această sală și să garanteze că platforma sa nu a încălcat DSA”, a transmis Valerie Hayer, lidera Renew Europe, într-o conferință de presă susținută joi, făcând aluzie la Digital Services Act, regulamentul european privind conținutul online.

Marcel Ciolacu a susținut că trebuie analizată finanțarea campaniei lui Georgescu

„România este un semnal de alarmă: Radicalizarea și dezinformarea se pot întâmpla peste tot în Europa, cu consecințe nefaste”, a mai adăugat Hayer.

Valerie Hayer l-a chemat pe directorul TikTok în Parlamentul European la doar două zile după victoria obținută de Călin Georgescu. Deși nu s-a bucurat de sprijinul niciunei formațiuni politice, Georgescu a reușit să obțină peste două milioane de voturi, iar campania desfășurată pe TikTok este acum în vizor.

„Credem că TikTok a fost folosit în mod abuziv de el și de o armată de conturi false care au fost folosite în scopul său”, a spus Bogdan Manolea, director executiv al Asociației pentru Tehnologie și Internet.

O reacție a venit și din partea prim-ministrului Marcel Ciolacu, candidatul PSD la Președinția României. El a spus marți că ar trebui analizată finanțarea campaniei candidatului Călin Georgescu.

„Este un sistem, nu știu cât de legal este, am înțeles cum a fost folosit sistemul. Sursa de finanțare, în opinia mea, trebuie urmărită”, a precizat premierul.

Reacția TikTok

Până la acest moment nu există probe că Rusia sau alte țări au fost implicate.

În plus, Bogdan Manolea a mai precizat că TikTok ar fi trebuit să sesizeze „valul de mii de conturi false” și compania ar trebui să fie trasă la răspundere în temeiul DSA.

Cu toate că reclama politică plătită nu este admisă în termenii și condițiile platformei, de această dată regula a fost „în mare măsură ineficientă”, a precizat Keith Kiely, coordonator al Observatorului bulgaro-român pentru media digitale.

Conform lui Kiely, TikTok a avut o „influență semnificativă” în alegeri.

„Aceste rapoarte extrem de speculative cu privire la alegerile din România sunt inexacte și înșelătoare, deoarece majoritatea candidaților au avut o prezență pe TikTok, iar câștigătorii și-au făcut campanie și pe alte platforme digitale în afară de a noastră”, a spus purtătorul de cuvânt al TikTok, Paolo Ganino.

 
 

Urmărește-ne pe Google News