O familie din București a trebuit să ascundă faptul că fiul lor este autist pentru că acesta să nu fie discriminat și să poată începe școala luni, 12 septembrie, afirmă psihologul clinician Nicoleta Burlacu, președintele Asociației “Împreună Pas cu Pas”. Altfel, copilul respectiv ar fi fost lăsat la ușa unității, pentru că directorii refuză școlarizarea acestora, motivând că nu au condiții sau buget. În această atmosferă a umilinței încep școala aproximativ 3.000 de elevi autiști. Autismul este o boală psihică netratabilă, dar care poate fi ținută sub control. Bolnavii trăiesc mai intens viața interioară și nu înțeleg realitățile sociale din exterior. “7.000 de români sunt diagnosticați oficial cu această maladie, dar numărul real este cel puțin dublu”, apreciază psihologul clinician Nicoleta Burlacu. Cam 3.000 dintre aceștia ar fi elevi.

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 3

Departe de Europa

În școlile din statele moderne din Europa, copiii autiști au parte de programe speciale și învață la un loc cu restul elevilor pentru a se integra. În România, școala este un chin pentru aceștia. “Am fost întrebat în ce clasă învață copilul meu și i-am răspuns că în clasa umilinței. Când vin să-l iau pe Andrei de la școală, este în clasa a III-a, îl găsesc scuipat pe haine, mâzgâlit pe față sau cu hainele rupte. Colegii lui profită de faptul că boala îl face să nu reacționeze când este lovit. Învățătoarea mi-a spus că nu are ce face, nu are timp să aibă grijă numai de el. Dacă nu-l țin la școală, boala se va adânci”, ne-a relatat Mircea R., tatăl unui copil cu autism. Mulți părinți își retrag copiii după câteva luni, alții îi dau la școli private. Dar și acolo apare un alt tip de discriminare. Restul părinților nu sunt de acord să plătească taxe de școlarizare, iar copiii lor să fie colegi cu un copil autist.

Lista păcatelor

Ce trebuie făcut pentru ca lucrurile să fie îndreptate? Potrivit psihologului clinician Nicoleta Bulacu, ”păcatele” de care școlile românești trebuie să scape rapid sunt următoarele:  discriminarea; lipsa bugetelor și a pregătirii profesorilor; răutățile colegilor – “umilința suportată de la colegii de clasă este rezultatul faptului că dascălii și părinții nu sunt în stare să le explice ce înseamnă autismul”- , apreciază Nicoleta Burlacu; lipsa manualelor speciale și a șanselor de integrare după absolvirea școlii.

Situația este cunoscută inclusiv de ministrul Educației, Mircea Dumitru, care, recent, a declarat că „școala românească și ministerul pe care îl reprezint în coordonare cu Ministerul Sănătății trebuie să se implice în rezolvarea problemei”.

Urmărește-ne pe Google News