ANCOM îi sfătuiește pe utilizatorii de servicii poștale care expediază pe teritoriul României bunuri de valoare (telefoane, aparate foto etc.) să opteze pentru un serviciu de trimitere cu valoare declarată, chiar dacă acesta presupune costuri mai mari de expediere. Declararea valorii coletelor este singura modalitate prin care utilizatorii pot fi despăgubiți corespunzător, în raport cu suma declarată, în caz de pierdere, furt sau distrugere totală/parțială ori deteriorare a coletului pe parcursul livrării acestuia către destinatar.
Serviciul de trimitere cu valoare declarată
Serviciul de trimitere cu valoare declarată este taxat suplimentar față de alte tipuri de servicii poștale, cu sume care reprezintă, adesea, un procent din valoarea declarată a bunului expediat. În schimb, el funcționează ca o asigurare a întregii valori declarate a coletului în caz de pierdere, furt, distrugere ori deteriorare, spre deosebire de celelalte tipuri de trimiteri poștale interne, care nu fac obiectul unui asemenea serviciu cu valoare declarată, pentru care furnizorii sunt obligați prin lege să acorde o despăgubire ce reprezintă de 10 ori tariful serviciului.
Trebuie reținut că expedierea coletului prin serviciul ramburs (cu plata contravalorii bunului de către destinatar la momentul livrării) nu presupune optarea implicită pentru serviciul cu valoare declarată. Prin urmare, și în cazul acestui tip de serviciu este indicată asigurarea coletului prin alegerea suplimentară a serviciului de trimitere cu valoare declarată.
Atenție! Dacă utilizatorul declară o valoare a coletului mai mică decât cea reală, despăgubirea va fi calculată în raport cu nivelul valorii declarate.
Cum funcționează sistemul
De exemplu, un utilizator care dorește să vândă cu suma de 500 lei un telefon mobil prin intermediul platformelor online de anunțuri și îl expediază cumpărătorului printr-un serviciu ramburs în valoare de 10 lei va fi despăgubit de curier, în cazul pierderii telefonului pe parcursul expedierii, astfel:
- în cazul în care nu a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată – cu suma de 100 lei (de 10 ori taxa de transport)
- în cazul în care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată (plătind, de exemplu, o taxă de 1% din valoarea declarată a telefonului) – cu suma de 500 lei (valoarea declarată a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fără însă a-i fi restituită și taxa plătită pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarată, adică 5 lei
- în cazul în care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată (plătind, de exemplu, o taxă de 1% din valoarea declarată a telefonului), dar a declarat o valoare mai mică, respectiv 300 lei, va fi despăgubit cu suma de 300 lei (valoarea declarată a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fără însă a-i fi restituită și taxa plătită pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarată, adică 3 lei.
Bine de ştiut
- serviciul cu valoare declarată nu este oferit implicit de furnizor, ci doar la cererea expeditorului
- furnizorii de servicii poștale nu au obligația de a oferi acest serviciu, este deci posibil ca unii dintre ei să nu o facă
- dacă furnizorul îți pune la dispoziție o aplicație online de completare a documentelor de transport, verifică dacă aplicația oferă și opțiunea de asigurare a coletului
- verifică dacă documentul de transport înmânat de către curier la preluarea coletului reflectă cerinţele/condiţiile de livrare solicitate
- aceste reguli se aplică exclusiv trimiterilor poştale interne, respectiv acelor trimiteri expediate de pe teritoriul României către o adresă situată pe acest teritoriu
- în lipsa unui contract explicit, condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale de pe site-ul furnizorului de servicii poştale reprezintă, în fapt, contractul pe care îl inchei cu acesta.
Ce, cum şi unde reclami
- În caz de pierdere, furt, distrugere (totală sau parţială) sau deteriorare a bunului expediat trebuie să te adresezi mai întâi furnizorului, care are obligaţia să îţi soluţioneze reclamaţia conform contractului încheiat cu tine sauconform condiţiilor sale generale privind furnizarea serviciilor poştale, cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013.
- Dacă reclamaţia nu a fost soluţionată amiabilsau nu ai primit un răspuns în maximum trei luni, te poţi adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamaţiei prealabile, urmând paşii descrişi aici: https://www.ancom.org.ro/sesizeaz-ancom_3771.
- ANCOM nu poate însă stabili cuantumul despăgubirilor şi nici nu poate obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competenţe revenind instanţelor de judecată.