Florin Cîțu, la acea dată premier, și Cătălin Drulă, în calitate de ministru al transporturilor, au fost înștiințați acum un an de Blue Air că pandemia de COVID și intensificarea restricțiilor de circulație „au accelerat semnificativ deteriorarea poziției financiare a companiei”.
În scrisoarea trimisă Ministerului Transporturilor în august 2021, compania aeriană low-cost anunța că nici conducerea și nici acționariatul companiei „nu mai pot asigura continuitatea activității Blue Air fără o infuzie rapidă de fonduri de minimum 54 de milioane de euro”, bani „indispensabili supraviețuirii Blue Air”.
Blue Air a solicitat atunci, „în cel mai scurt timp posibil”, o întrevedere cu ministrul de resort, Cătălin Drulă, pentru a „înțelege măsura în care statul român este interesat în sprijinirea în continuare a companiei Blue Air”, se mai arată în documentul intrat în posesia Libertatea.
Totodată, invocând o situație financiară grea, în august 2021, societatea Blue Air a solicitat „prorogarea plății dobânzilor scadente aferente lunilor august 2021 și septembrie 2021”, cerând să achite banii în primăvara acestui an, se arată într-un alt document obținut de Libertatea.
Destinatarul adresei Blue Air era de data aceasta Ministerul Finanțelor – Direcția Generală de Trezorerie și Datorie Publică.
De la profit de 11 milioane de euro la discuții despre insolvență
În 2019, operatorul privat cu capital românesc a avut un profit de 11 milioane de euro, însă compania a întâmpinat probleme, acutizate apoi de pandemia de COVID.
„Pierderea noastră în primul an de pandemie a fost de peste 60 de milioane de euro, aşa cum am prevăzut şi atunci când am făcut solicitarea de credit către stat”, explica directorul general Oana Petrescu.
În septembrie 2020, Blue Air a intrat în procedurile de prevenire a insolvenţei în aşteptarea ajutorul de stat de 65 de milioane de euro solicitat Guvernului. Avea deja de returnat peste 20 de milioane de euro clienților săi, după ce zborurile au fost anulate.
Între timp, anulările s-au înmulțit, la fel și plângerile clienților. Iar în iulie anul acesta, Blue Air a primit o amendă record de două milioane de euro din partea ANPC, care a precizat că, în perioada 30.04.2021-30.04.2022, compania a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66.585.967,68 lei.
În octombrie 2020, Blue Air a primit prima tranșă din creditul de 300 milioane de lei acordat de Eximbank cu garanție de stat. Creditul este pe 6 ani, cu dobânda ROBOR + 4% și comision pentru fondul de risc de 2% pe an, garantat cu o serie de active, inclusiv 75% din acțiunile Blue Air Aviation S.A. și ale acționarului principal, Airline Invest S.A.
În prezent, datoriile companiei se ridică la 230.000.000 de euro, din care doar 28 de milioane de lei (aproape 6 milioane de euro) sunt către AFM, care-i pusese poprire pe conturi la începutul acestei luni.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro